Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα...
... η αντιγραφή όχι απλώς επιτρέπεται αλλά είναι και επιθυμητή, ακόμη και χωρίς αναφορά της πηγής!

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

- "Ο λόγος που μ' άφησες έξω από την υπόθεση", είπε ήσυχα, "ήταν ότι νόμισες πως η αστυνομία δεν θα πίστευε ότι σκέτη περιέργεια μ' έσπρωξε να κατέβω εκεί κάτω χτες το βράδυ. Θα υποψιάζονταν ίσως ότι είχα κάποιον ύποπτο λόγο και θα με σφυροκοπούσαν μέχρι να σπάσω".
- "Πώς ξέρεις αν δεν σκέφτηκα το ίδιο πράγμα;"
- "Οι αστυνομικοί είναι κι αυτοί άνθρωποι", είπε ξεκάρφωτα.
- "Έχω ακούσει ότι σαν τέτοιοι ξεκινάνε".

[Ραίημοντ Τσάντλερ, "Αντίο, γλυκειά μου", εκδόσεις Λυχνάρι, 1990 (σελ.: 54)]

11 Νοεμβρίου 2014

Ostalgie: 25 χρόνια από την πτώση του τείχους του Βερολίνου

Ήταν αργά το απόγευμα της 9ης Νοέμβρη του 1989 όταν ο Γκύντερ Σαμπόφσκι από το Πολιτικό Γραφείο του Κόμματος απαντάει αμήχανα στην ερώτηση δημοσιογράφου κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου: «Nach meiner Kenntnis ist das sofort…(Απ’ όσο γνωρίζω, αμέσως…)». Μερικά λεπτά νωρίτερα είχε διαβάσει σημείωμα του Πολιτικού Γραφείου για ταξιδιωτική ρύθμιση σχετικά με άδειες μετακίνησης από τη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία προς το εξωτερικό. Η ερώτηση του δημοσιογράφου «πότε τίθεται η ρύθμιση σε εφαρμογή» τον πιάνει φανερά απροετοίμαστο ενώ η απάντησή του αναμεταδίδεται ταχύτατα από όλα τα πρακτορεία μένοντας για πάντα στην ιστορία.

Τα Trabant συνωστίζονται στο Charlie Point
για μια βόλτα στο Δυτικό Βερολίνο
Τις πρώτες ώρες μετά τη δήλωση του Σαμπόφσκι, οι δρόμοι κοντά στο Τείχος παραμένουν άδειοι και επικρατεί ηρεμία και επιφύλαξη. Στα σημεία ελέγχου δε μαζεύονται παρά μια χούφτα άνθρωποι κυρίως για να ενημερωθούν από την αστυνομία για τη νέα ρύθμιση δηλώνοντας στις κάμερες πως καμία πρόθεση δεν έχουν να φύγουν από τον τόπο τους αφού τους περιμένει εργάσιμη μέρα ή τα παιδιά στο σπίτι. Ωστόσο, πριν ακόμα ξημερώσει η επόμενη μέρα η επιφύλαξη δίνει τη θέση της στις γνωστές πλέον εικόνες με τα χαρακτηριστικά αυτοκίνητα Trabant να διασχίζουν τις πύλες για μια «βόλτα» στο Δυτικό Βερολίνο, το συγκεντρωμένο πλήθος να χειροκροτά και να σκαρφαλώνει το Τείχος, τα σφυριά να γκρεμίζουν τις μπετονένιες πλάκες και τις δυτικές μπυραρίες να προσφέρουν τσάμπα μπύρα.

Τα χρόνια από την πτώση του Τείχους και από τη «βόλτα» στην καπιταλιστική Δύση πλησιάζουν τη διάρκεια που το ίδιο το σύνορο χώριζε τις δυο Γερμανίες και μαζί δυο κόσμους σε θερμή και ψυχρή σύγκρουση. Εικοσιπέντε χρόνια μετά, εντός των αναγνώσεων της γερμανικής κοινωνίας για το παρελθόν -συχνά σε βάρος των σχεδίων για το μέλλον- θα βρούμε μια μεγάλη παλέτα εκτιμήσεων και αναλύσεων για την ύπαρξη ή την ανυπαρξία του σοσιαλισμού στην πρώην DDR. Άλλοι θα εξιδανικεύσουν τις παλιές καλές μέρες σαν πίνακα σοσιαλιστικού ρεαλισμού, άλλοι θα απαξιώσουν το γκρίζο, γραφειοκρατικοποιημένο, «απολυταρχικό τέρας», άλλοι θα νοσταλγήσουν όσα τους έκλεψε το κατά τα άλλα «έμπιστο χέρι» (στα γερμανικά Treuhand) από τις πρώτες μέρες της ενωμένης Γερμανίας και άλλοι θα επιμείνουν σε ένα αταλάντευτο αντικομμουνιστικό μένος. Κάποιοι θα φορέσουν το μπλουζάκι με τη στάμπα «είμαι περήφανος που είμαι ανατολικογερμανός» και κάποιοι θα απαντήσουν με το «Μαμά, μπαμπά σας ευχαριστώ που δεν είμαι Ανατολικός».

Ωστόσο, εκεί που θα συναντηθούν οι περισσότεροι είναι στην ιδέα πως πίσω από το Τείχος δε βρισκόταν τελικά ο κόσμος που ήθελαν. Ακόμα και αυτοί που πίστεψαν πως όσα άκουγαν για τον σοσιαλισμό από τη ΓΛΔ ήταν όλα ψέματα, κατάλαβαν πως τουλάχιστον όσα άκουγαν για τον καπιταλισμό ήταν πέρα για πέρα αλήθεια. Αρκεί να δει κανείς κάποια αντικειμενικά στοιχεία, δημοσιευμένα από κρατικούς φορείς και συντηρητικές εφημερίδες για να πειστεί πως η δωρεάν μπύρα της 9ης Νοέμβρη πληρώθηκε σύντομα πολύ ακριβά.

Εργατική διαδήλωση μπροστά στα γραφεία της Treuhand
(Δεκέμβριος 1990)
Την αρχή της διαδρομής για τους εργαζόμενους στην επανενωμένη Γερμανία θα κάνει το καλοκαίρι κιόλας του 1990 η ίδρυση της γνωστής πλέον Treuhand. Το προκλητικό «έμπιστο χέρι» ιδιωτικοποιεί χιλιάδες επιχειρήσεις και ακίνητη περιουσία αντί πινακίου φακής, οδηγώντας παράλληλα πάνω από 2 εκατομμύρια εργαζόμενους στην ανεργία και την εσωτερική μετανάστευση. Τα επενδυτικά κίνητρα στους αγοραστές παρέχονται αφειδώς, οι όροι αθετούνται και το χρέος για μια από τις πιο διεφθαρμένες κρατικές εταιρίες φτάνει τα 300 δισεκατομμύρια γερμανικά μάρκα.

Την επόμενη δεκαετία από την επανένωση θα σημαδέψει ένα άλλο γνωστό γερμανικό όνομα, αυτό του Hartz. Το μεγαλοστέλεχος της Volkswagen γίνεται επικεφαλής της επιτροπής του σοσιαλδημοκράτη Schroeder για τη διαχείριση της ανεργίας και συνάμα της ριζικής αλλαγής του σκηνικού στις εργασιακές σχέσεις. Η επιτροπή θα εισηγηθεί τέσσερις εκθέσεις, οι οποίες θα γίνουν νόμοι του γερμανικού κράτους ως μέτρα για την ανεργία αλλά και για ένα νέο εργασιακό τοπίο συνολικά. Πλήρης ελαστικοποίηση, ήμι-απασχόληση, mini-jobs, γραφεία ενοικίασης εργαζομένων, περικοπές στα βοηθήματα, πάγωμα ή μείωση μισθών, απλήρωτες υπερωρίες, δοκιμαστικές περίοδοι και απολύσεις χωρίς αποζημιώσεις, παραβάσεις συμβάσεων και ακαθόριστα όρια ελάχιστου μισθού σε πολλούς κλάδους είναι κάποιες από τις λέξεις κλειδιά για να περιγραφεί η κατάσταση στο ισχυρό ευρωπαϊκό κέντρο.

Στο παραπάνω σκηνικό έρχεται να προστεθεί το όλο και αυξανόμενο ρεύμα μετανάστευσης και η συνεχώς εντεινόμενη εκμετάλλευση των μεταναστών σε εργασιακά κάτεργα πενιχρών ωρομισθίων, άθλιων συνθηκών και ανασφάλειας. Τα ποσοστά που δημοσιεύονται μιλούν για περίπου 40% των εργαζομένων στη Γερμανία να είναι είτε αυτοαπασχολούμενοι είτε απασχολούμενοι σε mini-jobs, προγράμματα κατάρτισης, προσωρινές εργασίες και συμβάσεις μικρής διάρκειας. Σε μεγάλους επαγγελματικούς κλάδους, όπως το εμπόριο ή η καθαριότητα, οι θέσεις εργασίας καλύπτονται από εργαζόμενους με mini-jobs σε ποσοστά που φτάνουν το 47% και 26% αντίστοιχα.  Όπως και τα στελέχη της Treuhand έτσι και ο γνωστός στον κόσμο της εργασίας Hartz θα έρθει αντιμέτωπος με τον νόμο για διαπλοκή που σχετίζεται με το συνδικάτο της Volkswagen.

Σε ένα τέτοιο τοπίο, μιας «νέας Γερμανίας» που άλλα υποσχέθηκε και άλλα απέδωσε, οι ίδιοι που το βράδυ του Νοέμβρη του ’89 έσπαγαν με τα χέρια τους το τσιμεντένιο σύνορο γιορτάζοντας ένα καλύτερο αύριο, μόλις λίγα χρόνια αργότερα αναπολούν τις «παλιές καλές μέρες». Μια νοσταλγία, που κάποιοι σωστά θα εκτιμήσουν πως αποτυπώνεται και στον χάρτη των εκλογικών αποτελεσμάτων του «ροζ» (χρώμα για το Κόμμα της Αριστεράς) Ανατολικού Βερολίνου, αλλά και σε δημοσκοπήσεις που βγήκαν στο φως της δημοσιότητας. Μία από αυτές δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Spiegel, όπου αναφέρεται πως «από τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης προκύπτει ότι η νοσταλγία για την πρώην Η Ανατολική Γερμανία έχει ριζώσει βαθιά στις καρδιές πολλών πρώην Ανατολικογερμανών, αφού δεν περιορίζεται πλέον στους πιο ηλικιωμένους, που θρηνούν την απώλεια της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, αλλά ακόμα και οι νέοι, που δεν είχαν σχεδόν καθόλου εμπειρία από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, έχουν σήμερα θετική άποψη γι’ αυτή».

Η Πύλη του Βραδεμβούργου ιδωμένη από φυλάκιο του δυτικού τομέα.
Στο βάθος, πίσω από την πύλη, η περίφημη λεωφόρος Unter den Linden
Ωστόσο, για τους υπερασπιστές της σύγχρονης βαρβαρότητας, η αυξανόμενη Ostalgie (συνδυασμός του Ost-Ανατολή και της λέξης νοσταλγία) πρέπει να προβάλλεται ως παρωχημένος θρήνος μειοψηφιών, που ανακαλούν υστερικά μνήμες του οριστικού παρελθόντος. Πρέπει να παραμείνει ακίνδυνα συνδεδεμένη με ψηφιακές καταναλωτικές πλατφόρμες που πουλούν προϊόντα με «άρωμα DDR», μπλουζάκια με τους «ανατολικούς Γρηγόρηδες και Σταμάτηδες» των φαναριών, αντικείμενα με τη στάμπα της σημαίας ή έπιπλα και πίνακες ανατολικογερμανικής αισθητικής. Πρέπει να περιοριστεί στα μοδάτα μπαράκια του Βερολίνου που ντύνονται την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής, στα ψηφιακά προφίλ των ταξιδιωτών που γεμίζουν με φωτογραφίες αγκαλιά με τους Μαρξ και Ένγκελς και στο Τείχος που σπάει σε χιλιάδες κομματάκια για να μοιραστεί ανά τον κόσμο κολλημένο πάνω σε αναμνηστικές καρτ ποστάλ.

Όσο τούτη η νοσταλγία δείχνει τάσεις εντός της εργατικής τάξης στο σήμερα, τόσο γίνεται ενοχλητικό αγκάθι για την αστική τάξη και τους πολιτικούς εκφραστές της. Όσο φωτίζει αλλιώς την ιστορική εμπειρία, αρνείται τη θέση του απολογητή όπως αρνείται οποιοδήποτε τείχος χωρίζει τους ανθρώπους και όσο χαράζει προοπτικές για τον κομμουνισμό των ημερών μας, τόσο οξύνει τον απροκάλυπτο αντικομμουνισμό των κέντρων εξουσίας. Όσο ακούγονται φωνές σαν αυτές των ακτιβιστών που τη μέρα της επετείου «έκοψαν» τους φράχτες του ευρωπαϊκού φρουρίου, τόσο θα επιστρατεύονται όλες οι ιδεολογικές μηχανές κατασκευής ρατσισμού, μίσους, φόβου, υποταγής και το μένος θα γίνεται αφήγηση, άρθρα και νόμοι.

[Της Ειρήνης Ηλιοπούλου, από τον ιστοτόπο "Το Περιοδικό" (απόσπασμα)]

--------------------------------------

Σημείωση ιστολογίου: Σχετικά με την δυτική προπαγάνδα κατά της Ανατολικής Γερμανίας, (ξανα)διαβάστε τα πέντε πρώτα σημειώματα της σειράς "Ο χαμένος κόσμος του κομμουνισμού", τα οποία βρίσκονται συγκεντρωμένα στην σελίδα "Αφιερώματα". Ειδικά για το τείχος του Βερολίνου, δείτε το τρίτο σημείωμα της σειράς.

10 Νοεμβρίου 2014

Ποιός φταίει για το χρέος;

Επειδή τούτο το σαββατοκύριακο πήρα μέρος σε δυο-τρεις σχετικές συζητήσεις, σκέφτηκα σήμερα να διατυπώσω μια απλή ερώτηση προς τους αναγνώστες (αν και υποψιάζομαι ότι η απάντηση ίσως να μην είναι πολύ εύκολη): έχετε καταλάβει πώς δημιουργείται το χρέος;

Ξέρω πως έχουμε ακούσει πολλά. Για παράδειγμα, έχουμε ακούσει ότι για τα οικονομικά χάλια τής χώρας μας φταίνε οι "μαϊμού" συνταξιούχοι, οι οποίοι βούλιαξαν τα ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης, έχουμε παραμυθιαστεί ότι φταίει ο Τσοχαντζόπουλος και οι όμοιοί του, που φόρτωσαν το δημόσιο με τις μίζες τους. Κάποιοι κάνουν λόγο για τεμπέληδες ή αργόμισθους δημοσίους υπαλλήλους, κάποιοι άλλοι για υδροκέφαλη δημόσια διοίκηση, κάποιοι τρίτοι κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς που "κάθονται τρεις μήνες τον χρόνο" και κάποιοι τρίτοι δείχνουν τους συνταξιούχους που σταμάτησαν νωρίς να δουλεύουν. Πολλοί έχουν πειστεί ότι φταίει ο μπακάλης τής γωνίας που δεν κόβει αποδείξεις για τις μυζήθρες που πουλάει ή ο ταξιτζής που παίρνει διπλοτριπλές κούρσες ενώ δεν λείπουν κι εκείνοι που υπερθεματίζουν ότι φταίμε όλοι μας διότι "μαζί τα φάγαμε". Και, φυσικά, φταίνε οι "συνδικαλιστές", με τις απεργίες τους.

Δυστυχώς, όλα όσα έχουμε ακούσει δεν μπορούν να μας πείσουν. Και λέω πως δεν μπορούν να μας πείσουν διότι για όλα υπάρχει λύση. Αν π.χ. έφταιγαν οι μίζες κάποιων Άκηδων, θα μπορούσαμε να καθαρίσουμε με μια απλή κατάσχεση των περιουσιακών τους στοιχείων. Αν έφταιγαν οι δημόσιοι υπάλληλοι, θα έπρεπε να είχαμε δει προκοπή μετά από τόσες χιλιάδες διαθεσιμοτήτων και απολύσεων. Αν έφταιγαν οι εκπαιδευτικοί, θα έπρεπε να είχαμε πάρει ανάσα τώρα που μείνανε τα σχολεία μας δίχως δασκάλους και φτάσαμε στο σημείο να ψάχνουμε εθελοντές. Αν έφταιγαν τα διάφορα "πάρτυ" με την υγεία, θα έπρεπε να είχαμε σηκώσει κεφάλι τώρα που η πάλαι ποτέ "δωρεάν δημόσια υγεία" έχει καταντήσει ανέκδοτο. Αν φταίγαμε όλοι εμείς που "μαζί τα φάγαμε", θα έπρεπε να ήμασταν "καβάλλα στ' άλογο" σήμερα που έχουμε πάψει πια να τρώμε. Όσο για το ευτελέστατο παραμυθάκι πως τάχα φταίει ο κάθε μπουγατσατζής που δεν κόβει αποδείξεις, επιτρέψτε μου να μη σχολιάσω και ρίξω το επίπεδο του ιστολογίου.

Κι όμως, η αλήθεια είναι απλή και η απάντηση στο αρχικό ερώτημα πανεύκολη: για το χρέος φταίει η πάσης μορφής ενίσχυση των μονοπωλίων και των μεγάλων επιχειρήσεων με δημόσιο χρήμα. Όλα τα άλλα είναι φούμαρα.

Ας δούμε ένα απλό υπόδειγμα. Στην μεταπολεμική Ελλάδα εισέρευσαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολλαρίων από την περίφημη "αμερικάνικη βοήθεια", δηλαδή το γνωστό μας "σχέδιο Μάρσαλ". Μόνο κατά την τριετία 1948-1951, πήραμε συνολικά 366 εκατομμύρια δολλάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 12% περίπου του ΑΕΠ εκείνης της εποχής. Για να γίνει κατανοητό το νούμερο, είναι σαν να μιλάμε για 22 σημερινά δισεκατομμύρια ευρώ. Πόσα από εκείνα τα χρήματα έφτασαν μέχρι τον απλό λαό; Ελάχιστα ψίχουλα. Όλος εκείνος ο πακτωλός διοχετεύτηκε προς τους "επενδυτές", οι οποίοι ανέλαβαν εργολαβικά την "αναστήλωση" της χώρας από τα ερείπια του πολέμου. Το τι έκαναν όλοι αυτοί οι "σωτήρες" στην πράξη, το περιγράφει γλαφυρότατα η περίφημη "Έκθεση Πόρτερ", στην οποία έχουμε αναφερθεί παλιότερα.

Παρένθεση. Βέβαια, η "Έκθεση Πόρτερ" αναφέρεται στην περίοδο 1944-1947 αλλά είναι σίγουρο πως, αν ο Πόρτερ επέστρεφε δέκα χρόνια αργότερα, θα ήταν πιο δηκτικός. Αρκεί να σκεφτούμε τα "τζάκια" που ξεπήδησαν μετά τον πόλεμο και την ανυποχώρητη φτώχεια, η οποία οδήγησε σε έκρηξη της μετανάστευσης κατά την δεκαετία τού '50. Κλείνει η παρένθεση.

Το ίδιο ακριβώς γίνεται ακόμη και σήμερα. Θυμηθείτε ότι πολύ πρόσφατα ο υπουργός μεταφορών Μιχάλης "αδιάβαστος" Χρυσοχοΐδης ενέκρινε μερικά εκατομμυριάκια παραπάνω για τις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις εθνικές μας οδούς, με το επιχείρημα ότι οι εισπράξεις τους από διόδια είναι πολύ χαμηλότερες απ' όσο υπολόγιζαν όταν υπέγραφαν τις συμβάσεις τους (!!). Θυμηθείτε, ακόμη, την μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών κατά 5% (όπερ σημαίνει ένα δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως), την ώρα που κόβονται οι συντάξεις επειδή έχουν πρόβλημα τα ασφαλιστικά ταμεία. Θυμηθείτε, επίσης, την κατακόρυφη μείωση των συντελεστών τού φόρου μεταβίβασης ακινήτων, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι τράπεζες τώρα που θα αρχίσουν να κατάσχουν τα ακίνητα των οφειλετών τους. Και, βεβαίως, θυμηθείτε -κι αν δεν το ξέρετε, μάθετέ το- ότι τα κονδύλια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων (όπως το ΕΣΠΑ), διοχετεύονται στην συντριπτική τους πλειοψηφία προς τις μεγάλες επιχειρήσεις και τα μονοπώλια, ακριβώς όπως έγινε πριν εξήντα-τόσα χρόνια με τα κονδύλια του σχεδίου Μάρσαλ...


Πριν κλείσω τούτο το σημείωμα, ας πω δυο λόγια για το μεγαλύτερο -ίσως- παραμύθι που έχει ακουστεί, πως τόσα χρόνια το κράτος δανειζόταν τάχα για να πληρώνει μισθούς, συντάξεις και διάφορες κοινωνικές παροχές. Ας δεχτούμε ότι το κράτος έχει έσοδα 100 και έξοδα 120, τα 30 των οποίων αφορούν μισθοδοσία και κοινωνικές παροχές. Για να τα βγάλει πέρα, λοιπόν, πρέπει να πάρει 20 δάνειο. Γιατί πρέπει -ντε και καλά!- αυτά τα 20 να αφορούν το κοινωνικό κράτος ή τις συντάξεις; Γιατί να μην πούμε ότι αφορούν τις επιδοτήσεις των μεγαλοεργολάβων; Με ποια λογική; Με την λογική τής αστικής εξουσίας και των μουμουέδων;  Μα, ξεχνάμε ότι οι μουμουέδες είναι και μεγαλοεργολάβοι;

8 Νοεμβρίου 2014

Σαββατιάτικα (29)

*** Πενήντα χιλιάδες προπαραγγελίες για το νέο άι-φον; *** Ουδεμία ελπίς γι' αυτόν τον δύσμοιρο τόπο. *** Απέσβετο και λάλον ύδωρ... *** Ζήτησε ο Κουβέλης από τον Κάρολο σύγκληση συμβουλίου πολιτικών αρχηγών; *** Μα, είναι ακόμη αρχηγός κόμματος ο Κουβέλης; *** Ποιού; *** Αν είναι, να φωνάξουνε και τον Βεργή με τον Λεβέντη. *** Για να μη πω και τον Μιλτιάδη Τζαλαζίδη, τον αρχηγό τού ΠαΕΚΕ. *** Αν δεν ξέρετε το ΠαΕΚΕ, ντροπή σας. ***
Ποιόν ηθοποιό μού θυμίζει...
Ο πλήρης τίτλος τού κόμματος είναι (βαθειά ανάσα): "Ανεξάρτητη Ανανεωτική Αριστερά, Ανανεωτική Δεξιά, Ανανεωτικό ΠΑΣΟΚ, Ανανεωτική Νέα Δημοκρατία, Όχι στον Πόλεμο, Κόμμα Επιχείρηση Χαρίζω Οικόπεδα, Χαρίζω Χρέη, Σώζω Ζωές, Παναγροτικό Εργατικό Κίνημα Ελλάδος". *** Καλύτερος είναι ο Κουβέλης, δηλαδή; *** Λοβέρδος: "Να μας πει η δίωξη ποιοι υποκινούν τις καταλήψεις." *** Γιατί δεν κοιτάζεσαι στον καθρέφτη, Αντρέα; *** Δεν παίζει να υποκινούν τις καταλήψεις οι μαλακισμένες επιλογές σου; *** Πρώτα, έβαλε ο Φορτσάκης σεκιουριτάδες στην είσοδο του πανεπιστημίου. *** Ύστερα μπήκαν τα ΜΑΤ στα σχολεία και συνέλαβαν μαθητές. *** Κι από πάνω χειροκροτούν οι χρυσαυγήτες. *** Τί άλλο περιμένετε να κάνει αυτή η γαμωδημοκρατία τους για να πάρετε χαμπάρι ότι δεν είναι Δημοκρατία; *** Να σας χέσει; *** Δηλαδή, αυτά τα μαλακισμένα που δηλώνουν στην κάμερα "εμείς θέλουμε να κάνουμε μάθημα", αύριο θα γίνουν γονείς που θα αναθρέψουν την καινούργια "νέα γενιά"; *** Ωχ, ανατρίχιασα. *** Και για να μη ξεχνιόμαστε: η κατάληψη τιμωρείται, η αντιγραφή όχι. *** Αντιγραφή κάνουν και παιδιά με καλή ανατροφή. *** Σωστά δεν τα λέω, Αντώνη; *** Αληθεύει ότι στην "Αγορά", την νέα εφημερίδα τού Χατζηνίκου, θα γράφει και ο Θοδωρής "γυιος τού ταχυδρόμου" Ρουσσόπουλος; *** Αυτός που ο Χατζηνίκος είχε πετάξει από το Μέγκα, όταν ανέλαβε διευθυντής τού καναλιού; *** Θοδωρή, πρόσεχε την Μάρα! *** Παραιτήθηκε ο Στύλιος επειδή είπε μια μαλακία στην Κανέλλη; ***
Άλλες τρεις "άτυχες" στιγμές τής "έγκαιρης και έγκυρης"...
Κι ο γκαβός, που έχει πρήξει με απανωτές μαλακίες όλους τους έλληνες, γιατί παραμένει ακλόνητος; *** Πρωθύ: "Αυτή την ώρα, ένα θερμό επεισόδιο με την Τουρκία θα ήταν μια πάρα πολύ αρνητική εξέλιξη." *** Γκαβός μεν, διορατικός δε. *** Και, δηλαδή, ποιά ώρα δεν θα είναι "πάρα πολύ αρνητική εξέλιξη" ένα θερμό επεισόδιο με την Τουρκία, ρε συ Αντώνη; *** Όλο για τον Μητσοτάκουλα λέτε αλλά για τον Παττακό που κλείνει σήμερα τα 102, ούτε κουβέντα. *** Ξεφτίλες. *** Πριν δέκα χρόνια, τότε με τους ολυμπιακούς τής Αθήνας, σας είχα πει να προσέχετε μ' αυτή την παγίδα που λέγεται εθελοντισμός. *** Δείτε τώρα, που φτάσαμε. *** Το καλοκαίρι είχαμε εθελοντές μάγειρους στα εστιατόρια και εθελόντριες καμαριέρες στα ξενοδοχεία, τώρα που χειμώνιασε ήρθαν και οι εθελοντές εκπαιδευτικοί. *** Τα είχαμε χύμα, μας έφερε ο Λοβέρδος και τσουβαλάτους δασκάλους που θα πληρώνονται με μόρια. *** Μεταρρυθμισάρα! *** Εξισώθηκαν οι καθηγητές (εθελοντική εργασία) με τους εφοπλιστές (εθελοντική φορολογία). *** Αλήθεια, αυτά τα μόρια θα μπορούν να εξαργυρωθούν και στο σούπερ-μάρκετ; ***
Τζα! Ένας υπουργός!
Αντρέα, βλέπω τους άνεργους εκπαιδευτικούς να σου δείχνουν τα μόριά τους. *** Και καλά να στα δείξουν μόνο. *** Σκέψου να σε... μοριοδοτήσουν κιόλας! *** Τα γκουλάγκ σε πειράξανε, παπάρα. *** A propos, το φτωχικούλι στην Πεντέλη με μόρια τό 'φτιαξες; *** Απορία: οι ελεγκτές που κυνηγάνε όσους δεν έχουν εισιτήριο λόγω του ποσοστού που παίρνουν από κάθε πρόστιμο, δουλεύουν εθελοντικά ή παίρνουν και μισθό; *** Να βγω από το ευρώ και να πληρώνομαι σε δραχμές ή να μείνω στο ευρώ και να πληρώνομαι σε μόρια; *** Ρε κάτι διλήμματα που έχει ο καπιταλισμός... *** Αυτό το θέσφατο που λέει "μη κάνεις στον άλλον ό,τι δεν θες να κάνουν σε σένα", ισχύει και στο σεξ; *** Τί συμπέρασμα βγάζετε από την διαφήμιση της Κοσμοτέ, με τον ανθοπώλη που μιλάει όλη μέρα στο τηλέφωνο με τον μικρό τού μαγαζιού; *** Προφανώς, ότι η Κοσμοτέ έχει ειδικό πρόγραμμα για επιχειρηματίες που δεν πατάει ψυχή στα μαγαζιά τους. *** Ώστε σήμερα ο Σαμαράς είναι στο Κάιρο; *** Μη ξεχάσω να δω ειδήσεις το βράδυ. *** Αυτό το "Σύνδεση με Κάιρο" δεν το χάνω με τίποτε! *** Μητσοντόρα: "Με τον ΣυΡιζΑ θα καταλήξουμε σε δεύτερο Καστελλόριζο." *** Ρε συ Ντόρα, αν δεν κάνω λάθος δηλαδή, εσύ δεν είχες ψηφίσει τότε το μνημόνιο του Γιωργάκη και, μάλιστα, γι' αυτό σε διέγραψε ο γκαβός από το κόμμα;
Ευτυχισμένες μέρες
*** Πες μας, τελικά, ήταν καλό το Καστελλόριζο ή όχι; *** Αυτό που, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, ο ΣυΡιζΑ προηγείται αλλά ο κόσμος δεν θέλει πρόωρες εκλογές, θα με ρίξει στα ναρκωτικά. *** Σταύραξ: "Εκλογές τον Νοέμβριο του '15 για να μη πληγεί ο τουρισμός." *** Και η πορεία τού Πολυτεχνείου στ' αρχίδια μας, Σταύρο; *** Πού χάθηκε ο Ταμήλος; *** Τώρα είναι ευκαιρία να βγει να πει στα κωλόπαιδα που κάνουν καταλήψεις, ότι στα χρόνια του δεν υπήρχαν ούτε βιβλία ούτε δάσκαλοι, άρα η παιδεία δεν είναι κοινωνικό αγαθό. *** Αναρωτιέμαι τι θα γίνει με το ΤΑΙΠΕΔ αν πάρει ο ΣυΡιζΑ την εξουσία... *** Μήπως ξέρετε αν υπάρχουν τίποτε σχέδια για αριστερό ΤΑΙΠΕΔ; *** Όσο ακούω αναλύσεις Σαμαρά, Βενιζέλου και μουμουέδων, τόσο πείθομαι ότι οι εκλογές είναι κακό πράγμα. *** Οπότε, καλά κάνανε οι σοβιετικοί και τις είχαν καταργήσει, ε; *** Μπερδεύτηκα πάλι, γαμώτο... *** Ο γλυκύτατος, χαμογελαστός και καλοντυμένος νεαρός τής πρώτης φωτογραφίας δεν είναι παρά ο Συλβέστερ Σταλλόνε, πριν μεταλλαχθεί σε Ρόκυ Μπαλμπόα. *** Όσο για την τελευταία φωτογραφία, τραβήχτηκε το 1992 στην Μαδρίτη, όταν το ΠαΣοΚ εντάχθηκε στην Σοσιαλιστική Διεθνή (από αριστερά: Τσοχαντζόπουλος, Πάγκαλος, Ανδρέας, Ξενογιαννακοπούλου, Παπούλιας, Δημάδης, Παπουτσής). *** Άλλο κακό να μην ιδούμε. *** Ξέρω, με βαρεθήκατε, ε; *** Την κάνω, λοιπόν, με ελαφρά και τα ξαναλέμε από Δευτέρα. *** Καλό ΣουΚου. ***

7 Νοεμβρίου 2014

"Οι δώδεκα"

Πρώτος, δεύτερος, τρίτος,
τέταρτος, πέμπτος, έκτος,
έβδομος, όγδοος, ένατος,
δέκατος, ενδέκατος…
Δώδεκα.
Με βήμα σίγουρο, βαδίζουν πέρα… Πέρα…

-Τις ει; Τις ει; Έβγα όξω!

Τσιμουδιά!...
Ο άνεμος μόνο με την κόκκινη παντιέρα, παίζει μπροστά…
Μπροστά το χιόνι, στοίβες χιόνι, παγωμένο.

-Τις ει;
Ποιός είναι μες στο χιόνι; Έβγα από κει.


Τίποτα, μόνο ένα σκυλί ξεπηδισμένο
τραβάει κουτσαίνοντας, ψωριάρικο σκυλί…

-Όξω σου λέω, για ξεκουμπίσου κασιδιάρη,
μ’ αυτή τη λόγχη το λαιμό σου γαργαλώ!
Κόσμε παλιέ, σκύλε μαγκούφη και ψωριάρη
χάσου από μπρος μου, αλλιώς στο χώμα σε πατώ.


Δείχνει τα δόντια, όμοιος με πεινασμένο λύκο,
πεσμένη η ουρά του, μα ούτε ρούπι παρακεί.

-Σκύλε ορφανέ, σκύλε λιμάρη,
Ε, άιντε σήκω,
Έι, αποκρίσου το λοιπόν…
Τις ει; Τις ει;
Ποιός ανεμίζει εκεί την κόκκινη παντιέρα;


…Για κοίτα ντε… τι σκοτεινιά, τι σκοτεινιά…

-Ποιός με το βήμα έτσι γοργό φτάνει από πέρα
τοίχο τον τοίχο στων σπιτιώνε τη σκιά;
Δε μου γλιτώνεις,
σου μυρίζεται κουμπούρα
τη ζωή σου αν θες, κάλλιο τα χέρια σου ψηλά
Έι! ΄Ει! συντρόφι, σου το λέω, θα τα βρεις σκούρα,
έβγα σού λέω
αλλιώς θα ρίξω στα στραβά. 


Τραχ, ταχ, ταχ…

Κι αντηχεί, Θέ μου, μόνο η ηχώ, σπίτι το σπίτι…
μόνο ο σαρκασμός του ανέμου
σβήνει στου χιονιού την κοίτη…

Τραχ, ταχ, ταχ…
Τράχ, ταχ, ταχ…

Με το βήμα το πλατύ, βαδίζουν πέρα…
Πίσω, ο πεινασμένος σκύλος…
Μπρος, μ’ αιμάτινη παντιέρα
άφαντος πίσω απ’ το χιόνι…
κι ούτε σφαίρα τον λαβώνει,
πάνω από την καταιγίδα
μ’ ένα βήμα πουπουλένιο
σ’ ένα σπίθισμα νιφάδων μαργαριταρένιο,
με στεφάνι από άσπρα ρόδα…
σιωπηλός…
πάει μπροστά
ο Ιησούς Χριστός!
 
[Αλεξάντερ Μπλοκ, "Οι Δώδεκα" (απόσπασμα) - απόδοση στα ελληνικά: Γιάννης Ρίτσος
- Εκδόσεις "Κέδρος", 1957]

(Ελάχιστο αφιέρωμα του ιστολογίου στην επέτειο της οκτωβριανής επανάστασης.)

6 Νοεμβρίου 2014

Τόμας Σανκάρα: ο Τσε της Αφρικής

Για τους αριστερούς λιβανιστές του ιμπεριαλισμού, η παλιά Ευρώπη, η Ευρώπη της δεκαετίας του '70 και του '80, είχε ένα προοδευτικό δρόμο, σε αντίθεση με τώρα που τον έχασε και έπεσε στην λακκούβα του νεοφιλελευθερισμού. Διότι, για δαύτους, πρόκειται περί λάθους και όχι περί μιας ενιαίας συγκεκριμένης πολιτκής γραμμής η οποία αναπτύχθηκε στην μορφή που έχει σήμερα.

"Μας λείπει ένας Μιττεράν, ρε παιδί μου, σήμερα στην Ευρωπαική Ένωση", θα ακούσετε πολλούς τέτοιους να λένε. Αυτός ο μεγάλος ηγέτης λιβανίζεται από σοσιαλδημοκράτες πάσης κοπής (και όχι μόνον). Στο πρόσωπό του η αριστερά της Ευρώπης έβλεπε μια Ευρώπη των αξιών και των αρχών, της Ευρώπης που βλέπει η δεξιά για παράδειγμα με ηγέτιδα την Μέρκελ σήμερα. Για τους αριστερούς δημοκράτες, ο Μιττεράν αντιπροσωπεύει μια νοσταλγική, χαμένη, αίγλη ενός δυνητικού μέλλοντος που χάθηκε στην μπόρα (διότι ήρθε και η κρίση από το πουθενά, βρε αδερφέ).

Ποιές ήταν όμως αυτές οι πολιτικές του μεγάλου σοσιαλιστή ηγέτη, που στηρίζονταν μάλιστα σε αρχές και αξίες; Ας πάρουμε ένα παράδειγμα μιας πρώην αποικίας (το ξέρω, δύσκολο να χωρέσει η αποικιακή πολιτική στη συζήτηση όταν μιλάμε για προοδευτικούς "σοσιαλιστές" ηγέτες). Το παράδειγμα της Μπουρκίνα Φάσο δύναται να δείξει με τον πιο γλαφυρό τρόπο το γεγονός ότι η πολιτική των χωρών της Ευρωπαικής Ένωσης και των "χαμένων σοσιαλδημοκρατών ηγετών" δεν είναι απόρροια λανθασμένων επιλογών αλλά, αντιθέτως, ανάπτυξης των παραδειγμάτων που τους ανέβασαν στην εξουσία. Ζούμε δηλαδή τα αποτελέμσατα των πολιτικών αυτών των "ηγετών της αριστεράς και της προόδου".

Το 1983 ο Τόμας Σανκάρα, μαρξιστής επαναστάτης, ανέλαβε τα ηνία της χώρας μετά από ένοπλη αντίσταση  υποστηριζόμενη από τον λαό και, κυρίως, τα φτωχότερα λαικά στρώματα. Τα κύρια αιτήματα ήταν η ανεξαρτησία της χώρας από τους γάλλους αποικιοκράτες και ριζικές αλλαγές στο κοινωνικο-οικονομικό σύστημα, εμφανώς επηρεασμένα από τις νίκες της εργατικής τάξης τόσο κατά την οκτωβριανή επανάσταση αλλά και της Κούβας, της οποίας ο Σανκάρα ήταν στενός φίλος και συνεργάτης. Το πλάνο τού Σανκάρα περιλάμβανε την εθνικοποίηση όλης της γης και του ορυκτού πλούτου της χώρας. Η πολιτική του ρητορεία αλλά και, πρακτικά, οι πολιτικές που υιοθέτησε, συμπυκνώνονταν σε έναν ατρόμητο αντι-ιμπεριαλισμό: συγκρούεται με το ΔΝΤ και την Παγκόσμια Τράπεζα για το χρέος της χώρας και συγκεντρώνει δυνάμεις για να διώξει όλες τις δυνάμεις που καθιστούσαν τους συμπατριώτες του ζητιάνους της "ξένης βοήθειας".

Μια από τις άμεσα ριζοσπαστικές του κινήσεις, μάλιστα, ήταν η αλλαγή του ονόματος της περιοχής από Άνω Βόλτα σε Μπουρκίνα Φάσο (= η γη των άφθαρτων), που σκοπό είχε τον συμβολισμό αυτής της καινούργιας προσπάθειας του λαού για αυτονομία και λαοκρατία. Ξεκίνησε τις διαδικασίες για παροχή δωρεάν παιδείας και υγείας στο λαό, δίνοντας φάρμακα και εμβόλια σε πάνω από 2,5 εκατομμύρια πληθυσμό. Η αφοσίωσή του στο γυναικείο ζήτημα τον ώθησε να προωθήσει την ποινικοποίηση της κλειτοριδεκτομής στις γυναίκες, των αναγκαστικών γάμων και της πολυγαμίας των αρρένων. Μάλιστα, οι γυναίκες είχαν περίοπτη θέση σε κυβερνητικά πόστα, χωρίς αυτό να συνεπάγεται επικοινωνιακή τακτική για χειροκρότημα. Παράλληλα, προσπάθησε να αυξήσει την αγροτική παραγωγή με έμφαση στην εσωτερική αυτάρκεια και εξυπηρέτηση λαικών αναγκών.

Λογάριαζε όμως χωρίς τους προοδευτικούς αριστερούς της Γαλλίας, που δεν ήθελαν να αφήσουν την περιοχή στα χέρια ενός μαρξιστή, πολύ περισσότερο να μεταλαμπαδευτούν οι ιδέες αυτές σε ολόκληρη την Αφρική. Με βοήθεια από την Γαλλία (εννοείται και με σοβαρές ενδείξεις και υποψίες εμπλοκής των ΗΠΑ), οργανώνεται πραξικόπημα με επικεφαλής τον παλιό σύντροφό του Μπλες Κομπαορέ στις 15 Οκτωβρίου 1987. Ο Σανκάρα δολοφονείται και ο Κομπαορέ αναλαμβάνει την εξουσία, διατηρώντας την μέχρι σήμερα. Η Γαλλία τον θεωρεί φίλο και σύμμαχο ενώ ο ίδιος έχει αναιρέσει όλες τις πολιτικές του Σανκάρα. Μέχρι σήμερα η Γαλλία δεν έχει ανοίξει τα ντοκουμέντα σχετικά με την δολοφονία τού Σανκάρα, για να δει η αλήθεια το φως της δημοσιότητας.

Παρά τα μεγάλα άλματα που έγιναν κατά την σύντομη θητεία του Σανκάρα στην εξουσία, η Μπουρκίνα Φάσο είναι σήμερα μια ανοικτή οικονομία και μια απ΄ τις φτωχότερες χώρες του κόσμου. Πολλές γυναίκες παλεύουν ενάντια στην κλειτοριδεκτομή απέναντι σε αντίξοες συνθήκες, με ιατρικά έξοδα και γραφειοκρατία αλλά και ανάμεσα σε θρησκευτικές ιδεολογίες για το ζήτημα. Σύμφωνα με μελέτη του 2011, ποσοστό 77% των γυναικών που ερωτήθηκαν (από δείγμα πέραν των 12.000), είχαν υποστεί αυτή την διαδικασία.

Ως αποτέλεσμα της επαναστατικής αλλά και κυβερνητικής του δραστηριότητας, ο λαός της Μπουρκίνα Φάσο ονόμασε τον Σανκάρα "Ο Τσε της Αφρικής". Το παράδειγμα του Σανκάρα αποτελεί σημαντικό μάθημα ταξικής πολιτικής, απο-αποικιοποίησης και αγώνα αντίστασης στον ιμπεριαλισμό έναντι της φιλελεύθερης πολιτικής των καλών σχέσεων αλλά και αστείρευτη πηγή γνώσης για πολιτικό αγώνα έναντι στο χρέος των πρώην αποικιών και των χωρών που πλήττονται από την καπιταλιστική ανισόμετρη ανάπτυξη. Η ιστορία του Τόμας Σανκάρα συμπυκνώνει τόνους ιστορικής και θεωρητικής ανάλυσης της ταξικής πολιτικής, σε αντίθεση με την σοσιαλδημοκρατία και τον ιστορικό της ρόλο σε περιόδους επαναστατικές καθώς και της εχθρικής της στάστης σε επαναστατικά κινήματα προς όφελος του ιμπεριαλισμού και των μονοπωλίων. Εκτός και αν κάποιοι θεωρούν ότι με τα σημερινά δεδομένα, αυτή η πολιτική δεν θα ήταν εφικτή…


Η επανάστασή μας στην Μπουρκίνα Φάσο αντλεί από το σύνολο των εμπειριών του ανθρώπου από την στιγμή της πρώτης ανάσας της ανθρωπότητας. Θέλουμε να είμαστε οι κληρονόμοι όλων των επαναστάσεων του κόσμου, όλων των απελευθερωτικών αγώνων των λαών του Τρίτου Κόσμου. Αντλήσαμε διδάγματα από την αμερικανική επανάσταση. Η γαλλική επανάσταση μας δίδαξε τα δικαιώματα του ανθρώπου. Η μεγάλη οκτωβριανή επανάσταση έφερε τη νίκη στο προλεταριάτο και έκανε δυνατή την πραγματοποίηση των ονείρων της παρισινής κομμούνας και της δικαιοσύνης. (Τόμας Σανκάρα, 1984)

[Από το κυπριακό ιστολόγιο "Αγκάρρα"]

---------------------------------------------

Σημειώσεις ιστολογίου

(α) Όσοι δεν έχετε πρόβλημα με τα αγγλικά σας, δείτε στο YouTube το διαρκείας 52 λεπτών ντοκυμανταίρ με τίτλο "Thomas Sankara: The Upright Man". Κάθε άλλο παρά θα χάσετε τον χρόνο σας.

(β) Ο Σανκάρα καθιέρωσε την "προφορική ψηφοφορία", όπου ο κάθε ψηφοφόρος δήλωνε στην εφορευτική επιτροπή την προτίμησή του και η επιτροπή την κατέγραφε. Όταν κάποιος δυτικός δημοσιογράφος ρώτησε τον Σανκάρα γιατί η ψήφος δεν ήταν μυστική και με ψηφοδέλτια, εκείνος έβαλε τα γέλια και απάντησε: "Μα έτσι θα ψήφιζε μόνο το 1% που ξέρει να διαβάζει".

(γ) Όταν ο Σανκάρα τα έβαλε με την Παγκόσμια Τράπεζα, έκανε την εξής ιστορική δήλωση: "Αν δεν πληρώσουμε, οι δανειστές μας δεν θα πεθάνουν. Αν πληρώσουμε, θα πεθάνουμε εμείς. Δεν μπορούμε να πληρώσουμε και δεν θέλουμε να πληρώσουμε."

5 Νοεμβρίου 2014

Τα μυστικά σχέδια του Κίσσιντζερ κατά της Κούβας (1976)

Η εφημερίδα NewYork Times δημοσίευσε αποχαρακτηρισμένα έγγραφα της βιβλιοθήκης τού τότε Προέδρου Φορντ, στα οποία αποκαλύπτονται σχεδιαζόμενες αεροπορικές επιθέσεις εναντίον της Κούβας το 1976, η πατρότητα των οποίων αποδίδεται στον τότε Υπουργό των ΗΠΑ Χένρυ Κίσσιντζερ.

Τα δημοσιευόμενα έγγραφα αποχαρακτηρίστηκαν κατόπιν αιτήματος ομάδας πολιτειακών ερευνητών του Εθνικού Αρχείου Ασφάλειας και η αποκάλυψη εμφανίζεται στην σελίδα Α21 της τεταρτιάτικης έκδοσης της νεοϋρκέζικης εφημερίδας.

Στα έγγραφα αποκαλύπτεται η συγκρότηση από τον Κίσσιντζερ μιας ομάδας ανώτερων πολιτειακών αξιωματούχων, οι οποίοι θα ασχολούνταν με την λήψη πιθανών αντιποίνων κατά της Κούβας, επειδή στήριξε στρατιωτικά τον αγώνα του λαού της Αγκόλας, κατόπιν αιτήματος της κυβέρνησης της αφρικανικής χώρας.

Η New York Times αποκαλύπτει ότι οι αξιωματούχοι κλήθηκαν από τον Κίσσιντζερ να καταστρώσουν σχέδια στρατιωτικής επίθεσης σε λιμάνια και στρατιωτικές εγκαταστάσεις τής Κούβας, τα οποία περιλάμβαναν κι ένα σχέδιο αποστολής ταγμάτων πεζοναυτών στην ναυτική βάση του Γκουαντάναμο, έδαφος παρανόμως κατεχόμενο υπό των ΗΠΑ από το 1902.

Τα σχέδια του πρώην υπουργού, τα οποία ενέκρινε και κατεύθυνε ο πρόεδρος Φορντ, προέβλεπαν την πλήρη καταστροφή των κουβανικών λιμανιών με την χρησιμοποίηση δεκάδων μαχητικών αεροσκαφών (σ.σ.: προφανώς, με ανηλεή βομβαρδισμό). 

Επίσης, ο Κίσιντζερ κατάρτισε προτάσεις για πιθανό ναυτικό αποκλεισμό των κουβανικών ακτών, αν και σημείωνε ότι οι δράσεις αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σύγκρουση με την Σοβιετική Ένωση, στενή σύμμαχο της Κούβας.

"Aν αποφασίσουμε να χρησιμοποιήσουμε στρατιωτική δύναμη, θα πρέπει να πετύχουμε", είπε ο Κίσσιντζερ σε μια σύσκεψη, σύμφωνα με τα αποχαρακτηρισμένα έγγραφα. "Δεν πρέπει να υπάρχουν ημίμετρα. Αν αποφασίσουμε έναν αποκλεισμό, αυτός θα πρέπει να είναι αμείλικτος, γρήγορος και αποφασιστικός", δήλωσε ο Κίσσιντζερ πριν σχεδόν 40 χρόνια.

Στα δημοσιευμένα έγγραφα αποκαλύπτεται ότι ο Ντόναλντ Ράμσφελντ, υπουργός άμυνας των ΗΠΑ στην κυβέρνηση Φορντ αλλά και αργότερα στην κυβέρνηση Τζωρτζ Μπους του νεώτερου, ήταν επίσης παρών στην σύσκεψη κατά την οποία ο Κίσσιντζερ πρότεινε τα μέτρα κατά της Κούβας.

Τόσο ο 91χρόνος σήμερα Κίσσιντζερ όσο και ο 82χρονος Ράμσφελντ αρνήθηκαν να σχολιάσουν τα όσα αποκαλύπτουν τα αποχαρακτηρισμένα έγγραφα.

Τα σχέδια τού Κίσσιντζερ, ο οποίος ετοιμαζόταν για την προεκλογική εκστρατεία των πολιτειακών εκλογών του 1976, δεν υλοποιήθηκαν λόγω της εκλογικής νίκης του Τζίμμυ Κάρτερ.

Τα έγγραφα που επικαλείται η New York Times, παρουσιάζονται επίσης στο βιβλίο "Back Channel to Cuba", των πολιτειακών ερευνητών Ουίλλιαμ ΛεοΓκράντε, καθηγητή τής Σχολής Δημόσιας Πολιτικής του πανεπιστήμιου της Ουάσιγκτον και Πήτερ Κόρνμπλαχ, διευθυντή του τμήματος για την Χιλή και την Κούβα του Εθνικού Αρχείου Ασφαλείας.

[CubaDebate, 1/10/2014 - Μετάφραση από τα ισπανικά: Cogito ergo sum]


(Σημείωση: Υπενθυμίζω πως, επειδή θεωρώ απαράδεκτη την οικειοποίηση των όρων "αμερικανός" ή "αμερικανικός" εκ μέρους των ΗΠΑ (λες και δεν υπάρχουν αμερικανοί εκτός ΗΠΑ!), προτιμώ τον όρο "πολιτειακός" όταν αναφέρομαι στην εν λόγω χώρα ή στους κατοίκους της.) 

---------------------------------------------

Διαβάστε επίσης:
- "Kissinger Drew Up Plans to Attack Cuba, Records Show" - Το δημοσίευμα της New York Times (30/09/2014) στο οποίο αναφέρεται το παραπάνω κείμενο.
- "Kissinger considered attack on Cuba following Angola incursion" - Τα επίμαχα αποχαρακτηρισμένα ντοκουμέντα, όπως δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα των Εθνικών Αρχείων Ασφαλείας των ΗΠΑ.
- "Back Channel to Cuba" - Ολόκληρο το βιβλίο των ΛεοΓκράντε-Κόρνμπλαχ σε μορφή .pdf (οι λεπτομέρειες για τα περιστατικά που αναφέρονται στο παραπάνω κείμενο, βρίσκονται στις σελίδες 148-154).

4 Νοεμβρίου 2014

Φράσεις του Λένιν ή των πλαστογράφων του;

Κάποτε επισκέφθηκα ένα φιλικό σπίτι, όπου επικρατούσε οικογενειακός αναβρασμός. Σε κάποια στιγμή, ο πατέρας πήρε την κατάσταση στα χέρια του. Με πολύ σοβαρό και ήρεμο ύφος τους είπε: "Για το θέμα που προέκυψε, θα σας θυμίσω τι είπε ο Κομφούκιος!". Όταν ανέφερε τη σχετική φράση, όλοι συμμορφώθηκαν με τον τρόπο που Κινέζος φιλόσοφος έθεσε το θέμα. Αν και εντυπωσιάστηκα με τον εκλεπτυσμένο τρόπο που έληξε η οικογενειακή διαφωνία, μου έμειναν μερικά αναπάντητα ερωτήματα: Πώς ο Κομφούκιος είπε ακριβώς ό,τι συνέφερε το φίλο μου; Πώς ο φίλος μου μπορούσε να θυμηθεί τη φράση αυτή του Κομφούκιου, ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες παροιμιώδεις φράσεις του; Όταν επέστρεψα στο σπίτι, έψαξα στα Κομφουκιανά Ανάλεκτα, για την φράση που είχα ακούσει νωρίτερα. Και τότε επιβεβαιώθηκε αυτό που εξ αρχής είχα υποπτευθεί: Ο φίλος μου, όποτε ήθελε να περάσει την άποψή του, σκαρφίζονταν μια φράση που στήριζε τη θέση του και ισχυρίζονταν ότι ήταν του... Κομφούκιου! Ποιος θα τολμούσε να αμφισβητήσει την ασιατική σοφία; Κυρίως όμως: Ποιος θα έψαχνε πού είναι γραμμένη στα Ανάλεκτα, χαμένη μέσα σε τόσες σκόρπιες σκέψεις;

Πριν λίγες ημέρες βρέθηκα μεταξύ κάποιων οπαδών του ΚΚΕ, όπου αράδιαζαν τσιτάτα "του Λένιν". Σε κάποια στιγμή αγανάκτησα, γιατί μερικές από αυτές τις φράσεις, τις είχα μεν ακούσει να αναμασιούνται σε διάφορες εκδοχές μόνο στα ελληνικά, αλλά όταν προσπάθησα να τις βρω στο διαδίκτυο στα αγγλικά (στο αρχείο του Λένιν), απέτυχα. Τους εξήγησα ότι κάποιες από αυτές τις φράσεις μάλλον είναι φτιαχτές από αντιπάλους του ΚΚΕ και γενικά του κομμουνισμού, αλλά κάποιοι τις παγίωσαν στο ΚΚΕ και γενικά στην παγκόσμια Αριστερά, κι έτσι οι αδιάβαστοι κομμουνιστές τις αναμασούν. Ζήτησα να μου παραθέσουν την ακριβή βιβλιογραφική αναφορά κάθε φράσης, ώστε να πιστοποιηθεί τόσο η γνησιότητά της, όσο και το ευρύτερο νόημά της μέσα από τα συμφραζόμενα, αλλά αντ' αυτού εισέπραξα προσωπικές επιθέσεις. Κυρίως όμως μου έκανε αλγεινή εντύπωση, η αδιαφορία τους για το αν αυτά που ισχυρίζονταν ότι είναι Λενινιστικές διδαχές, ήταν πράγματι έτσι.

Βρήκα μια συλλογή από τα 31 καλύτερα αποφθέγματα του Βλαντίμιρ Λένιν (;) και προσπάθησα να βρω το αγγλικό κείμενο και τις ακριβείς βιβλιογραφικές παραπομπές τους, ώστε να πιστοποιηθεί η αυθεντικότητά τους.

Ο παρακάτω πίνακας περιέχει τα "31 αποφθέγματα" όπως αυτά αποθησαυρίστηκαν από το Athens Magazine, και -όπου υπάρχουν και κατάφεραν να τις βρω- την αγγλική διατύπωση που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και την ακριβή παραπομπή των γνησίων. Επίσης, περιέχει σχόλιά μου για όσα -με πάσα επιφύλαξη- θεωρώ απίθανο να είναι αποφθέγματα του Λένιν. Κάποια είναι σίγουρα γνήσια, ενώ μερικά ίσως είναι φτιαχτά (τα πιο πολλά από τους προπαγανδιστικούς μηχανισμούς της Αμερικής, την εποχή του Ψυχρού Πολέμου), ή μαρτυρίες τρίτων ή κακές μεταφράσεις ή επαναδιατυπώσεις ή αποκομμένα από το υπόλοιπο κείμενο. Το βασικό όμως είναι ότι προσδίδουν μια Μακιαβελική διάσταση στο Λένιν, που δεν την είχε.

Θα σας ήμουν ευγνώμων, αν στην προσπάθειά μου, σας έβρισκα αρωγούς. Ό,τι ανακαλύψεις κάνετε, παρακαλώ να τις αναφέρετε στα σχόλια και θα τις προσθέσω στο κείμενο.


ΕλληνικάΑγγλικάΠαραπομπήΣχόλια
Μην τον φοβάσαι τον πλούσιο. Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι.--Η φράση πρωταρχικά είναι ευθεία αιχμή κατά του (γιου της πλύστρας, κατά κάποιους ιστορικούς) Στάλιν. Οι κατασκευαστές της φράσεις εννοούν ότι ο Λένιν θεωρούσε το Στάλιν επικίνδυνο ως διάδοχό του, λόγω των απωθημένων που είχε από την χαμηλή ταξική του καταγωγή. Άρα, δε θα μου έκανε εντύπωση να την δημιούργησαν Τροτσκιστές ή Αντικομμουνιστές (τη φράση την έχω βρει και σε αντικομμουνιστικά site).
Η εντιμότητα στην πολιτική είναι αποτέλεσμα της δύναμης, ενώ η υποκρισία αποτέλεσμα της αδυναμίαςHonesty in politics is the result of strength; hypocrisy is the result of weakness.Polemical NotesΣυγκρίνετε τη γνήσια αυτή φράση ενός έντιμου πολιτικού, με όσα πιο κάτω έχουν βάλει στο στόμα του για την αλήθεια και την ηθική, οι αντικομμουνιστές.
Η ελευθερία στις καπιταλιστικές κοινωνίες λίγο πολύ παραμένει αυτό που ήταν στις αρχαίες Ελληνικές δημοκρατίες: Ελευθερία για ιδιοκτήτες σκλάβων.Freedom in capitalist society always remains about the same as it was in ancient Greek republics: Freedom for slave owners.The State and Revolution - Chapter 5Γνήσιο
Αλήθεια είναι ό,τι συμφέρει το λαό.--Εδώ ο Λένιν θα μπορούσε να θεωρηθεί λαϊκιστής. Δυστυχώς δε βρήκα καν το αγγλικό κείμενο.
Οι ιδέες είναι σαν τα καρφιά. Όσο τις χτυπάς, τόσο βαθύτερα μπαίνουν.--Δε βρήκα τίποτα. Είναι σε αντίθεση με άλλες φράσεις πιο κάτω, στις οποίες ο Λένιν τάχα υποστηρίζει την περιστολή των ελευθεριών.
Στους 100 κομμουνιστές, οι 40 είναι αγύρτες, οι 59 αφελείς και ένας μόνο πραγματικός μπολσεβίκος.Out of every hundred Bolsheviks, seventy are fools and twenty-nine rogues, and only one a real socialist.-Ούτε τα νούμερα, ούτε η σειρά των "τύπων των μπολσεβίκων" ταιριάζουν μεταξύ της ελληνικής και της αγγλικής εκδοχής. Η φράση αναφέρεται σε ελληνικές φασιστικές σελίδες ως "παραδοχή" του χαμηλού ηθικού επιπέδου των κομμουνιστών από τον ίδιο τους τον ηγέτη. Η μοναδική αναφορά στα αγγλικά δεν είναι στα έργα του Λένιν, αλλά στο αμερικανικό βιβλίο Marxism in the Modern World - Page 49  όπου ο Milorad M. Drachkovitch αναφέρει: On the inside cover of I. E. Nizhegorodsky's Sotsializtn i Khristyanstvo, Lenin wrote for his own eyes: "Out of every hundred Bolsheviks, seventy are fools and twenty-nine rogues, and only one a real socialist". Άρα είναι αναξιόπιστη πηγή, αφού στηρίζεται σε μια σημείωση που υποτίθεται ότι είχε γράψει ο Λένιν σε κάποιο βιβλίο της βιβλιοθήκης του. 
Όσο υπάρχει κράτος δεν υπάρχει ελευθερία. Όταν υπάρχει ελευθερία, δεν υπάρχει κράτος.So long as the state exists there is no freedom. When there is freedom, there will be no state.The State and Revolution — Chapter 5Γνήσιο
Ένα επαναλαμβανόμενο ψέμα, γίνεται αλήθεια.A lie told enough becomes the truth.-Μερικές φορές η φράση αυτή εμφανίζεται η φράση του Γκαίμπελς ή και του Χίτλερ. Η πατρότητα όμως μάλλον ανήκει στον πατέρα της σύγχρονης Ψυχολογίας William James (1842-1910) που είχε πει: "There's nothing so absurd that if you repeat it often enough, people will believe it".
Πες μου ποιος σε παινεύει για να σου πω τι λάθη έκανες.--Η πλέον παγιωμένη φράση που αποτέλεσε την αφορμή του άρθρου αυτού! Κυκλοφορεί και σε άλλες εκδοχές πχ "Όταν μας επαινεί ο αντίπαλος, τότε πρέπει να βρούμε το λάθος μας", "Όταν ο εχθρός σου σε επαινεί, ψάξε να βρεις που έχεις κάνει λάθος", κλπ. Θα τη βρείτε σε άρθρα εφημερίδων, κλπ. Δεν έχω καταφέρει να βρω καμμία παραπομπή που να της μοιάζει.
Χωρίς επαναστατική θεωρία δεν μπορεί να υπάρξει επαναστατική δράση.Without revolutionary theory there can be no revolutionary movement.What Is To Be Done? — Dogmatism And “Freedom of Criticism”Γνήσιο
Ο κύριος εχθρός του κομμουνισμού είναι ο χριστιανικός κλήρος.--Κατά πάσα πιθανότητα, κατασκευασμένο, για να δείξει το μένος που -δήθεν- έχουν οι κομμουνιστές για το χριστιανικό κλήρο γενικά
Είναι αλήθεια ότι η ελευθερία είναι πολύτιμη. Τόσο πολύτιμη, που μερικές φορές πρέπει να τη χορηγούμε με δελτίο.It is true that liberty is precious; so precious that it must be carefully rationed.-To βιβλίο Soviet Communism : A New Civilisation?, αναφέρει: Lenin is said to have once observed in his epigrammatic way: "It is true that liberty is precious- so precious that it must be rationed".1 Δυστυχώς, δε μπορούμε να διαβάσουμε την αναφορά 1 στη σελίδα αυτή, για να δούμε ποιος ανέφερε και πού ότι το άκουσε από το Λένιν. Όμως είναι σαφές ότι δεν είναι στα κείμενα του Λένιν.
Ο κομμουνισμός είναι σοσιαλισμός που βιάζεται.Communism is Socialism in a hurry.-Καμμία παραπομπή σε πρωτότυπο!
Σε μια συμμαχία, πάντα ο ένας κάνει το άλογο κι ο άλλος τον καβαλάρη.Within an alliance, there is always a horse and a rider.-Φράση του Γερμανού Καγγελαρίου Βίσμαρκ!
Η απόγνωση είναι φυσιολογική για αυτούς που δεν καταλαβαίνουν την αιτία του κακού, δεν βλέπουν καμία διέξοδο και δεν έχουν τη δύναμη να αγωνιστούνDespair is typical of those who do not understand the causes of evil, see no way out, and are incapable of struggle.L. N. Tolstoy and the Modern Labour MovementΤυπικός Λένιν
Το θέμα δεν είναι να μην κάνουμε λάθη. Όλοι κάνουμε λάθη. Το θέμα είναι να μην κάνουμε ουσιαστικά λάθη και να μπορούμε να τα επανορθώσουμε γρήγορα και εύκολα.--Υπάρχουν διάφορα κείμενα που μιλούν για λάθη, αλλά δε βρήκα κάτι ακριβώς τέτοιο.
Ο σκοπός του σοσιαλισμού είναι ο κομμουνισμός.The goal of socialism is communism.-Αν και δε βρήκα την παραπομπή, πρόκειται για μια βασική αρχή της κομμουνιστικής ιδεολογίας
Ένας άντρας με όπλο μπορεί να ελέγξει εκατό χωρίς.One man with a gun can control 100 without one-Κατασκευασμένο
Δώστε μας ένα παιδί 8 χρονών και θα γίνει μπολσεβίκος για πάντα.Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever.-Κατασκευασμένο (και άλλο είναι το ελληνικό και άλλο το αγγλικό κείμενο)
Η αλήθεια είναι μια μικροαστική εμμονή.--Χονδροειδές κατασκεύασμα
Το έγκλημα είναι αποτέλεσμα κοινωνικής ακρότητας.Crime is a product of social excess.-Πιθανώς κατασκευασμένο
Υπάρχουν δεκαετίες στις οποίες τίποτα δεν συμβαίνει και υπάρχουν εβδομάδες στις οποίες συμβαίνουν δεκαετίες.There are decades where nothing happens; and there are weeks where decades happen.--
Ο τρόπος να συντρίψουμε τους αστούς είναι να τους λιώσουμε ανάμεσα στις μυλόπετρες της φορολογίας και του πληθωρισμού.The way to crush the bourgeoisie is to grind them between the millstones of taxation and inflation.-Προφανώς κατασκευασμένο
Να δοκιμάζεις τρυπώντας με ξιφολόγχες. Αν συναντήσεις ατσάλι, κάνε πίσω. Αν συναντήσεις χυλό, συνέχισε.Probe with a bayonet. If you meet steel, stop. If you meet mush, then push.-Προφανώς κατασκευασμένο
Οι υπερβολές στη σεξουαλική ζωή είναι ένα σημάδι της αποσύνθεσης της μπουρζουαζίας.--Πιθανώς κατασκευασμένο
Είναι παλιά αλήθεια ότι, στην πολιτική, συχνά πρέπει να διδαχθείς απ’ τον εχθρό.---
Στην πολιτική, ηθική δεν υπάρχει, υπάρχει μόνο σκοπιμότητα.There are no morals in politics; there is only expedience. A scoundrel may be of use to us just because he is a scoundrel.-Εμετικό κατασκεύασμα των γκεμπελίσκων της Δύσης. Δείτε ειδικά τη δεύτερη πρόταση που έχει απαλειφθεί από τα ελληνικά: "Ένας αχρείος μπορεί να μας είναι χρήσιμος, μόνο και μόνο επειδή είναι αχρείος". Φαντάζεστε τον Λένιν να έλεγε ποτέ κάτι τέτοιο;
Κομμουνισμός είναι η ισχύς των Σοβιέτ συν ο εξηλεκτρισμός της χώρας.Communism is Soviet power plus the electrification of the whole country.Our Foreign and Domestic Position and Party TasksΑπό τις πιο γνωστές φράσεις του Λένιν
Αν χρειάζεται να δώσουμε ένα σύντομο ορισμό του ιμπεριαλισμού, τότε πρέπει να πούμε ότι ιμπεριαλισμός είναι το μονοπωλιακό στάδιο του καπιταλισμού.If it were necessary to give the briefest possible definition of imperialism we should have to say that imperialism is the monopoly stage of capitalismImperialism, the Highest Stage of Capitalism - VII. IMPERIALISM AS A SPECIAL STAGE OF CAPITALISMΓνήσιο
Ο καλύτερος τρόπος να ελέγχεις την αντιπολίτευση είναι να την καθοδηγείς.The best way to control the opposition is to lead it ourselves. -Προφανώς κατασκευασμένο
Ο λαός δεν έχει ανάγκη την ελευθερία, επειδή η ελευθερία είναι μια από τις μορφές της αστικής δικτατορίας.--Καταφανώς κατασκευασμένο

Είναι πραγματικά εκπληκτικό το πόσο καλή... διαίσθηση έχουν οι φασίστες! Θαυμάστε ένα βαθύτατα αντικομμουνιστικό άρθρο με τίτλο «Μην τον φοβάσαι τον πλούσιο. Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι» (*), στο οποίο έχουν επιλεγεί αποκλειστικά μόνο "Λενινιστικές  φράσεις" που είναι ολοφάνερα φτιαχτές! Εκεί ανακάλυψα κι άλλη μια φράση, που επίσης είναι φτιαχτή (και δεν υπάρχει καν στα αγγλικά): "Αν το συμφέρον του κόμματος εξυπηρετείται από ένα ψέμα, τότε το ψέμα είναι ηθικό. Αν ένα έγκλημα προωθεί την υπόθεση του κόμματος, τότε το έγκλημα είναι ηθική πράξη".

Ο "γνώστης του Κομφουκιανισμού" φίλος μου, δεν είναι μόνος...
 
[Εξαιρετική δουλειά, αντιγραμμένη από το ιστολόγιο "Απελάτης"]


(*) Σημείωση ιστολογίου: Το εν λόγω άρθρο δημοσιεύθηκε στην κυπριακή εφημερίδα Σημερινή την πρωτοχρονιά τού 2013. Δυστυχώς, ο διασύνδεσμος τον οποίο δίνει ο Απελάτης, δεν λειτουργεί πλέον. Επειδή, όμως, "ουδέν κρυπτόν υπό τον Γούγλη", μπορείτε να το διαβάσετε μέσω της "προσωρινά αποθηκευμένης" σελίδας τής μηχανής αναζήτησης εδώ.