Είναι αλήθεια ότι η Ισλανδία έχει γίνει παντιέρα για πολλούς "ελληναράδες" παντογνώστες και το παράδειγμα των "περήφανων ισλανδών που είπαν όχι" προβάλλεται εντυπωσιακά και συνοδευόμενο πάντοτε με απαξιωτικές συγκρίσεις για τους δικούς μας εθελόδουλους πολιτικούς. Παράλληλα, η Ισλανδία έχει γίνει όπλο στην φαρέτρα όσων επιμένουν πως η λύση στα προβλήματά μας συνίσταται στην αποχώρηση από το ευρώ. Εδώ δεν θα ασχοληθούμε με το αν είναι εθελόδουλοι οι πολιτικοί μας ούτε με το αν η υιοθέτηση δικού μας νομίσματος αποτελεί πανάκεια. Εδώ θα δούμε τα πράγματα με ψύχραιμη ματιά ώστε να διαπιστώσουμε αν πράγματι αξίζει τον κόπο να παραδειγματιστούμε σε κάτι από τους ισλανδούς.
Πρώτα-πρώτα, δεν καταλαβαίνω προς τι αυτός ο θαυμασμός προς τον "αδούλωτο ισλανδικό λαό" που σε δυο απανωτά δημοψηφίσματα απέρριψε τα κυβερνητικά σχέδια. Τους θαυμάζουμε επειδή είπαν ότι δεν θέλουν να πληρώσουν; Δηλαδή, ποιός λαός θα έλεγε ότι θέλει να πληρώσει; Μήπως κι εμείς δεν είπαμε Όχι, τότε που νομίζαμε πως μας ρώτησαν το ίδιο πράγμα; Σβάρνα τους πήραμε τους μενουμευρώπηδες, άσχετα αν ψηφίσαμε δίχως να καταλαβαίνουμε τι μας περίμενε. Υπ' αυτή την έννοια, οι ισλανδοί δεν έκαναν και τίποτε μοναδικό.
Όσο για τους εραστές τής αποχώρησης από το ευρώ, θα συμφωνήσω ότι η στάση της Ισλανδίας οφείλεται εν πολλοίς στο ότι έχει το δικό της νόμισμα. Θα τους ρωτήσω, όμως, αν έχουν υπ' όψη τους το παρακάτω δημοσίευμα της Süddeutsche Zeitung. Μήπως το έχουν αλλά δεν το προβάλλουν διότι δεν εξυπηρετεί τα πλάνα τους;
"Aφήσαμε τις τράπεζες να χρεωκοπήσουν (...) συχνά ρωτάω γιατί ο κόσμος τις αντιμετωπίζει ως τους ιερούς ναούς τής σύγχρονης οικονομίας; (...) Γιατί δεν πρέπει να αφήνονται να καταρρεύσουν;" (**). Αυτή την δήλωση που έκανε ο ισλανδός πρόεδρος Όλαφουρ Γκρίμσσον στην Ντώυτσε Βέλλε, την έχουν πάρει όλοι οι άσχετοι και οι σπεκουλαδόροι και την έχουν κάνει σημαία. Δυστυχώς γι' αυτούς, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά απ' αυτό που αφήνει ο Γκρίμσσον να εννοηθεί. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Ένα από τα πολλά στοιχεία που αποκρύπτονται σχετικά με την Ισλανδία είναι ότι η χώρα βρίσκεται σε καθεστώς νεοφιλελεύθερου μετασχηματισμού από τις αρχές τής δεκαετίας τού '90. Από εκείνη την εποχή άρχισε η σταδιακή συρρίκνωση της απασχόλησης στην αλιεία, με το βάρος τής ανάπτυξης να μετατοπίζεται στον τουρισμό και στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Στις αρχές τής χιλιετίας ολοκληρώθηκε η μεταρρύθμιση του τελευταίου και όλες οι τράπεζες έγιναν ιδιωτικές. Σύντομα, άρχισε η κόντρα μεταξύ των τραπεζών για το ποια θα πρόσφερε τις υψηλότερες αποδόσεις ώστε να προσελκύσει και τα περισσότερα ξένα κεφάλαια. Έτσι, σε πολύ μικρό χρόνο, τα ξένα κεφάλαια κατέκλυσαν το νησί, επιτρέποντας τον χωρίς φειδώ και μέτρο δανεισμό του εγχώριου πληθυσμού, ο οποίος είδε ξαφνικά το βιοτικό του επίπεδο να απογειώνεται. Θα μπορούσε να πει κανείς, δηλαδή, ότι οι ισλανδοί άρχισαν να ζουν πάνω από τις δυνατότητες τους χάρη στα δανεικά. Ακριβώς ότι λένε και για μας.
Και όμως, εδώ εντοπίζεται η πρώτη μεγάλη διαφορά μεταξύ Ελλάδας και Ισλανδίας. Εκεί, το επίπεδο ευημερίας ετροφοδοτείτο από τον εξωτερικό δανεισμό τού τραπεζικού τομέα. Εδώ, ο τραπεζικός τομέας τροφοδοτούσε το κράτος (έναντι υψηλών κερδών, φυσικά) με χρήματα που προέρχονταν κατά μείζονα λόγο από τις καταθέσεις τόσο των πολιτών της χώρας όσο και του ίδιου του ελληνικού δημοσίου, ενώ το κράτος έσπρωχνε το περισσότερο δανεικό χρήμα στον ιδιωτικό τομέα (μέσω επιδοτήσεων, συνεργασιών, δημοσίων έργων κλπ). Με άλλα λόγια, εκεί το ΑΕΠ διογκωνόταν μέσω τραπεζών με ξένο -κυρίως- χρήμα ενώ εδώ με εγχώριο. Η διαφορά έγκειται, λοιπόν, στο ότι η κατάρρευση των ισλανδικών τραπεζών ζημίωσε κυρίως τους ξένους δανειστές.
Όταν ξέσπασε η κρίση τού 2008, οι ισλανδικές τράπεζες βρέθηκαν να χρωστούν βραχυπρόθεσμα στο εξωτερικό περίπου 50 δισ. ευρώ. Παρ' ότι το ΑΕΠ δεν ξεπερνούσε τα 9 δισ. ευρώ, το κράτος έκανε μια προσπάθεια να τις σώσει. Στις 29/9/2008, η κυβέρνηση εθνικοποίησε την τρίτη μεγαλύτερη τράπεζα, την Glitnir, αποκτώντας τα στοιχεία τού ενεργητικού της αντί 600 εκατ. ευρώ. Το ίδιο επιχείρησε να κάνει και με τις δυο μεγαλύτερες, την Kaupthing και την Landsbanki, αλλά μάταια. Με τα ανοίγματα των τραπεζών να ξεπερνούν το 900% του ΑΕΠ, κάθε προσπάθεια εθνικοποίησης ήταν καταδικασμένη σε αποτυχία (***). Έτσι, μόλις 10 ημέρες αργότερα, στις 9 Οκτωβρίου, η αρμόδια Αρχή Ελέγχου (Financial Supervisory Authority - FME) αποφάσισε να θέσει και τις τρεις τράπεζες σε εκκαθάριση.
Συνεπώς, η παραπάνω δήλωση του Γκρίμσσον στην Ντώυτσε Βέλλε είναι πέρα ως πέρα ανακριβής, σε σημείο ώστε να μπορούμε άνετα να την χαρακτηρίσουμε ως συγκαλυμμένο ψέμα. Πρώτον, το κράτος έκανε ό,τι μπορούσε για να σώσει τις -ιδιωτικές, μη το ξεχνάμε- τράπεζες, μέχρις ότου κατάλαβε ότι κάτι τέτοιο ήταν απολύτως αδύνατο. Και, δεύτερον, κάθε άλλο παρά τις άφησε να πτωχεύσουν. Αντίθετα, λειτούργησε εντελώς προστατευτικά ως προς τις ενδοϊσλανδικές υποχρεώσεις των τραπεζών, προκειμένου να διασώσει όσο γινόταν την εγχώρια οικονομία, εγκαταλείποντας στην τύχη τους τους αλλοδαπούς αποταμιευτές και επενδυτές.
Εδώ βρίσκεται μια δεύτερη ριζική διαφορά τής Ελλάδας με την Ισλανδία. Η Ισλανδία είχε την άνεση να κάνει ό,τι έκανε, διότι αφ' ενός μεν δεν είχε εγγυηθεί ποτέ τα δάνεια των τραπεζών της, αφ' ετέρου δε το συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι των υποχρεώσεων των τραπεζών αφορούσε το εξωτερικό. Αντίθετα, το ελληνικό κράτος, ακολουθώντας την πολιτική και τις οδηγίες τής Ε.Ε. και της ΕΚΤ, έχει δώσει εγγυήσεις για τα δάνεια των τραπεζών του, ενώ ένα τεράστιο τμήμα των υποχρεώσεων των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων του αφορά το εσωτερικό τής χώρας (ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα του στενού ή ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως ασφαλιστικά ταμεία, επιμελητήρια, πανεπιστήμια κλπ). Το αν αυτή η εμπλοκή τού ελληνικού δημοσίου με τις τράπεζες έπρεπε να αποφευχθεί ή όχι είναι αντικείμενο άλλης συζήτησης. Εδώ, το θέμα μας είναι ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να κάνει αυτό που έκανε η Ισλανδία.
Όμως, τί ακριβώς ήταν αυτό που έκαναν οι ισλανδοί με τις τράπεζές τους; Αυτό θα το δούμε αναλυτικά αύριο.
-------------------------------------------------
(*) Süddeutsche Zeitung, "Island träumt vom Euro" (Η Ισλανδία ονειρεύεται το ευρώ), 22/9/2011.
(**) Deutche Welle, "Grimsson: IMF learned new lessons in Iceland", 31/1/2013.
(***) Το ίδιο είχε κάνει και ο υπουργός οικονομικών των ΗΠΑ Χανκ Πώλσον. Προσπάθησε να σώσει τον κλυδωνιζόμενο χρηματοπιστωτικό τομέα σπρώχνοντας εκατοντάδες δισ. δολλαρίων (Fannie Mae, Freedie Mac, Goldman Sachs, AIG κλπ), ώσπου κατάλαβε ότι ήταν αδύνατο να βρεθεί αρκετό χρήμα για να σωθούν όλοι και άφησε την Lehman Brothers να καταρρεύσει.
Πρώτα-πρώτα, δεν καταλαβαίνω προς τι αυτός ο θαυμασμός προς τον "αδούλωτο ισλανδικό λαό" που σε δυο απανωτά δημοψηφίσματα απέρριψε τα κυβερνητικά σχέδια. Τους θαυμάζουμε επειδή είπαν ότι δεν θέλουν να πληρώσουν; Δηλαδή, ποιός λαός θα έλεγε ότι θέλει να πληρώσει; Μήπως κι εμείς δεν είπαμε Όχι, τότε που νομίζαμε πως μας ρώτησαν το ίδιο πράγμα; Σβάρνα τους πήραμε τους μενουμευρώπηδες, άσχετα αν ψηφίσαμε δίχως να καταλαβαίνουμε τι μας περίμενε. Υπ' αυτή την έννοια, οι ισλανδοί δεν έκαναν και τίποτε μοναδικό.
Όσο για τους εραστές τής αποχώρησης από το ευρώ, θα συμφωνήσω ότι η στάση της Ισλανδίας οφείλεται εν πολλοίς στο ότι έχει το δικό της νόμισμα. Θα τους ρωτήσω, όμως, αν έχουν υπ' όψη τους το παρακάτω δημοσίευμα της Süddeutsche Zeitung. Μήπως το έχουν αλλά δεν το προβάλλουν διότι δεν εξυπηρετεί τα πλάνα τους;
Καθώς ο Γκούλφι Άρνμπγιορνσσον μιλάει για το ευρώ, η φωνή του πάλλει από λαχτάρα. "Αυτό που χρειαζόμαστε εδώ στην Ισλανδία, είναι ένα ισχυρό νόμισμα", λέει ο πρόεδρος του μεγαλύτερου εργατικού συνδικάτου τής χώρας. Και για να μην υπάρξει καμμιά παρανόηση για το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το νόμισμα, προσθέτει: "Χρειαζόμαστε το ευρώ".Όταν αυτά τα λέει ο επί κεφαλής τού μεγαλύτερου εργατικού συνδικάτου τής Ισλανδίας (το οποίο εκπροσωπεί σχεδόν 100.000 εργαζόμενους, ήτοι σχεδόν το 1/3 του πληθυσμού), όσο πουλημένος κι αν είναι, δεν μπορούμε να μη τα λάβουμε υπ' όψη μας. Συνεπώς, ας δούμε τα γεγονότα με ψυχραιμία πριν καταλήξουμε σε συμπεράσματα.
Ο ισλανδός, όπως και οι περισσότεροι συμπατριώτες του, είναι υπερήφανος για το μικρό νησί του στην μέση τού Ατλαντικού. Παρά ταύτα, θα ήθελε να δει πολύ σύντομα την ισλανδική κορώνα να θάβεται κάτω από αρκετά μέτρα λάβας. "Η κορώνα είναι τόσο ασταθής ώστε κάθε χρόνο μειώνει το εισόδημά μας και μαζί μ' αυτό και το βιοτικό μας επίπεδο, κατά 25%", λέει. (*)
"Aφήσαμε τις τράπεζες να χρεωκοπήσουν (...) συχνά ρωτάω γιατί ο κόσμος τις αντιμετωπίζει ως τους ιερούς ναούς τής σύγχρονης οικονομίας; (...) Γιατί δεν πρέπει να αφήνονται να καταρρεύσουν;" (**). Αυτή την δήλωση που έκανε ο ισλανδός πρόεδρος Όλαφουρ Γκρίμσσον στην Ντώυτσε Βέλλε, την έχουν πάρει όλοι οι άσχετοι και οι σπεκουλαδόροι και την έχουν κάνει σημαία. Δυστυχώς γι' αυτούς, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά απ' αυτό που αφήνει ο Γκρίμσσον να εννοηθεί. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Ένα από τα πολλά στοιχεία που αποκρύπτονται σχετικά με την Ισλανδία είναι ότι η χώρα βρίσκεται σε καθεστώς νεοφιλελεύθερου μετασχηματισμού από τις αρχές τής δεκαετίας τού '90. Από εκείνη την εποχή άρχισε η σταδιακή συρρίκνωση της απασχόλησης στην αλιεία, με το βάρος τής ανάπτυξης να μετατοπίζεται στον τουρισμό και στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Στις αρχές τής χιλιετίας ολοκληρώθηκε η μεταρρύθμιση του τελευταίου και όλες οι τράπεζες έγιναν ιδιωτικές. Σύντομα, άρχισε η κόντρα μεταξύ των τραπεζών για το ποια θα πρόσφερε τις υψηλότερες αποδόσεις ώστε να προσελκύσει και τα περισσότερα ξένα κεφάλαια. Έτσι, σε πολύ μικρό χρόνο, τα ξένα κεφάλαια κατέκλυσαν το νησί, επιτρέποντας τον χωρίς φειδώ και μέτρο δανεισμό του εγχώριου πληθυσμού, ο οποίος είδε ξαφνικά το βιοτικό του επίπεδο να απογειώνεται. Θα μπορούσε να πει κανείς, δηλαδή, ότι οι ισλανδοί άρχισαν να ζουν πάνω από τις δυνατότητες τους χάρη στα δανεικά. Ακριβώς ότι λένε και για μας.
Και όμως, εδώ εντοπίζεται η πρώτη μεγάλη διαφορά μεταξύ Ελλάδας και Ισλανδίας. Εκεί, το επίπεδο ευημερίας ετροφοδοτείτο από τον εξωτερικό δανεισμό τού τραπεζικού τομέα. Εδώ, ο τραπεζικός τομέας τροφοδοτούσε το κράτος (έναντι υψηλών κερδών, φυσικά) με χρήματα που προέρχονταν κατά μείζονα λόγο από τις καταθέσεις τόσο των πολιτών της χώρας όσο και του ίδιου του ελληνικού δημοσίου, ενώ το κράτος έσπρωχνε το περισσότερο δανεικό χρήμα στον ιδιωτικό τομέα (μέσω επιδοτήσεων, συνεργασιών, δημοσίων έργων κλπ). Με άλλα λόγια, εκεί το ΑΕΠ διογκωνόταν μέσω τραπεζών με ξένο -κυρίως- χρήμα ενώ εδώ με εγχώριο. Η διαφορά έγκειται, λοιπόν, στο ότι η κατάρρευση των ισλανδικών τραπεζών ζημίωσε κυρίως τους ξένους δανειστές.
Όταν ξέσπασε η κρίση τού 2008, οι ισλανδικές τράπεζες βρέθηκαν να χρωστούν βραχυπρόθεσμα στο εξωτερικό περίπου 50 δισ. ευρώ. Παρ' ότι το ΑΕΠ δεν ξεπερνούσε τα 9 δισ. ευρώ, το κράτος έκανε μια προσπάθεια να τις σώσει. Στις 29/9/2008, η κυβέρνηση εθνικοποίησε την τρίτη μεγαλύτερη τράπεζα, την Glitnir, αποκτώντας τα στοιχεία τού ενεργητικού της αντί 600 εκατ. ευρώ. Το ίδιο επιχείρησε να κάνει και με τις δυο μεγαλύτερες, την Kaupthing και την Landsbanki, αλλά μάταια. Με τα ανοίγματα των τραπεζών να ξεπερνούν το 900% του ΑΕΠ, κάθε προσπάθεια εθνικοποίησης ήταν καταδικασμένη σε αποτυχία (***). Έτσι, μόλις 10 ημέρες αργότερα, στις 9 Οκτωβρίου, η αρμόδια Αρχή Ελέγχου (Financial Supervisory Authority - FME) αποφάσισε να θέσει και τις τρεις τράπεζες σε εκκαθάριση.
Συνεπώς, η παραπάνω δήλωση του Γκρίμσσον στην Ντώυτσε Βέλλε είναι πέρα ως πέρα ανακριβής, σε σημείο ώστε να μπορούμε άνετα να την χαρακτηρίσουμε ως συγκαλυμμένο ψέμα. Πρώτον, το κράτος έκανε ό,τι μπορούσε για να σώσει τις -ιδιωτικές, μη το ξεχνάμε- τράπεζες, μέχρις ότου κατάλαβε ότι κάτι τέτοιο ήταν απολύτως αδύνατο. Και, δεύτερον, κάθε άλλο παρά τις άφησε να πτωχεύσουν. Αντίθετα, λειτούργησε εντελώς προστατευτικά ως προς τις ενδοϊσλανδικές υποχρεώσεις των τραπεζών, προκειμένου να διασώσει όσο γινόταν την εγχώρια οικονομία, εγκαταλείποντας στην τύχη τους τους αλλοδαπούς αποταμιευτές και επενδυτές.
Εδώ βρίσκεται μια δεύτερη ριζική διαφορά τής Ελλάδας με την Ισλανδία. Η Ισλανδία είχε την άνεση να κάνει ό,τι έκανε, διότι αφ' ενός μεν δεν είχε εγγυηθεί ποτέ τα δάνεια των τραπεζών της, αφ' ετέρου δε το συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι των υποχρεώσεων των τραπεζών αφορούσε το εξωτερικό. Αντίθετα, το ελληνικό κράτος, ακολουθώντας την πολιτική και τις οδηγίες τής Ε.Ε. και της ΕΚΤ, έχει δώσει εγγυήσεις για τα δάνεια των τραπεζών του, ενώ ένα τεράστιο τμήμα των υποχρεώσεων των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων του αφορά το εσωτερικό τής χώρας (ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα του στενού ή ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως ασφαλιστικά ταμεία, επιμελητήρια, πανεπιστήμια κλπ). Το αν αυτή η εμπλοκή τού ελληνικού δημοσίου με τις τράπεζες έπρεπε να αποφευχθεί ή όχι είναι αντικείμενο άλλης συζήτησης. Εδώ, το θέμα μας είναι ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να κάνει αυτό που έκανε η Ισλανδία.
Όμως, τί ακριβώς ήταν αυτό που έκαναν οι ισλανδοί με τις τράπεζές τους; Αυτό θα το δούμε αναλυτικά αύριο.
-------------------------------------------------
(*) Süddeutsche Zeitung, "Island träumt vom Euro" (Η Ισλανδία ονειρεύεται το ευρώ), 22/9/2011.
(**) Deutche Welle, "Grimsson: IMF learned new lessons in Iceland", 31/1/2013.
(***) Το ίδιο είχε κάνει και ο υπουργός οικονομικών των ΗΠΑ Χανκ Πώλσον. Προσπάθησε να σώσει τον κλυδωνιζόμενο χρηματοπιστωτικό τομέα σπρώχνοντας εκατοντάδες δισ. δολλαρίων (Fannie Mae, Freedie Mac, Goldman Sachs, AIG κλπ), ώσπου κατάλαβε ότι ήταν αδύνατο να βρεθεί αρκετό χρήμα για να σωθούν όλοι και άφησε την Lehman Brothers να καταρρεύσει.
25 σχόλια:
Παράσημο για την Επέκταση στο Εξωτερικό της Ισλανδικής Επιχειρηματικότητας... ΑΠΑΠΑΠΑΠΑ... πως έγινε αυτό αφου δεν είναι στο ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ Η ΙΣΛΑΝΔΙΑ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Γεια σου Θοδωρή. Πρώτη φορά σχολιάζω. Ευκαιρία να σου πω και πολλά συχγαρητήρια για την "Ανατομία".
Απλώς θέλω να αναφέρω ότι μπορεί οι δηλώσεις του προέδρου του συνδικάτου να δείχνουν μια λατρεία του για το ευρώ, αλλά είναι απλά οι δηλώσεις εός προσώπου (θυμόμαστε και τις δηλώσεις γσεε υπέρ του ναι και εδώ).
Από το 2011 και μετά όλες οι δημοσκοπήσεις που έχουν γίνει στην Ισλανδία για την ένωσή της με την ΕΕ δείχνουν τεράστια διαφορά υπέρ του όχι, από 12% μέχρι και 40%! Και δεδομένου ότι δεν μπορεί η Ισλανδία να μπει στο ευρώ χωρίς ΕΕ, δεν νομίζω ότι το συμπέρασμά σου για τους ισλανδούς είναι σωστό.
Κατά τα άλλα χαίρομαι να σε διαβάζω καθημερινά και συνέχισε την καλή δουλειά.
Σάββας
Στο Δημοψήφισμα στην Ελλάδα το 2015 υπήρχανε δυο ΝΑΙ. Ενα για το Μνημόνιο Τσίπρα και Ενα για το Μνημόνιο Γιούγκερ που είπε η ΓΣΣΕ. Το Μοναδικό ΟΧΙ ήτανε το Ψηφοδέλτιο του ΚΚΕ με το ΟΧΙ στην Ε.Ε με Κοινωνικοποίηση των Μέσων παραγωγής. Αν η Αστικές κάλπες και τα δημοψηφίσματα αλλάζανε κάτι η ΑΣΤΙΚΗ ΤΑΞΗ θα τα καταργούσε. Εκτός απο την Ε.Ε που είναι Ιμπεριαλιστική Ενωση Καπιταλιστικών κρατών υπάρχει και η Ευρωασιατική Ενωση που είναι το ίδιο με Ρωσία Καζαχσταν κ.α. Απο εκεί πήρε δάνειο η Λευκορωσία και υπόγραψε μνημόνιο με Αντεργατικά μέτρα όπως γίνεται και στην Ε.Ε. ΟΙ Νόμοι του Καπιταλισμού είναι Σιδερένιοι και δεν καταλαβαίνουνε απο Οπορτουνιστικά παραμύθια. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
@ Σάββας
Καλέ μου φίλε, σε κανένα τέτοιο συμπέρασμα δεν έχω καταλήξει (τουλάχιστον, ως εδώ). Μάλλον δεν πρόσεξες τις φράσεις μου "όσο πουλημένος κι αν είναι" και "ας δούμε τα γεγονότα με ψυχραιμία πριν καταλήξουμε σε συμπεράσματα". Τα συμπεράσματα βγαίνουν στο τέλος. Κι ως τότε, έχουμε κάμποσα να πούμε ακόμη.
Θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για πολλές χρήσιμες αναρτήσεις σου. Όπως για την Ισλανδία που προσπαθείς με μία ψύχραιμη ματιά να περιγράψεις μία κατάσταση σε μία χώρα 350.000. Με μία ένσταση στο «Μήπως κι εμείς δεν είπαμε Όχι, τότε που νομίζαμε πως μας ρώτησαν το ίδιο πράγμα;» Δεν μας ρώτησαν το ίδιο πράγμα. Παρακάτω
1) Το ερώτημα του δημοψηφίσματος. Χωρίς να διευκρινίζει το ίδιο το Δημοψήφισμα τι θα ακολουθήσει σε περίπτωση του «Όχι». Αν π.χ. διαφωνείς με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σημαίνει πως απορρίπτεις όλα τα παρόμοια προγράμματα; Γιατί πολύ απλά δεν έμπαινε το απλό ερώτημα «Θέλετε να πληρώσουμε τους Δανειστές;»
2) Η εξειδικευμένη γνώση. Αν ο μπάρμπας στα Καφενεία, η θεία στο σπίτι, ο εργαζόμενος μετά από 8ωρο+, η σύζυγος με τις τόσες εργασίες στο σπίτι κατάλαβαν τι σημαίνει «Preliminary Debt sustainability analysis» και «Reforms for the completion of the Current Program and Beyond» [1] που θέλουν και κάνα χρόνο σε Οικονομικό Τμήμα Πανεπιστημίου να μου τρυπήσεις την μύτη.
3) Ο τρίτος όρος είναι το σύντομο χρονικό διάστημα που διεξήχθητε το Δημοψήφισμα. Ενώ σε αρκετές χώρες κρατούν τα προσχήματα και δίνουν μία εύλογη χρονική περίοδο. Ο Σύριζα είχε υπογράψει παράταση του μνημονίου με υπουργό τον Βαρουφάκη, είχε δεχθεί να πληρώσει στο ακέραιο και στην ώρα του το χρέος (20 Φεβρουαρίου 2015) [2]
με τον μηχανισμό στήριξης - ρευστότητας των τραπεζών μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2015. Ενώ ο Σύριζα ενώ ήξερε τις καταστάσεις έφτασε στο και πέντε (5 Ιουλίου 2015) για να κάνει το Δημοψήφισμα [3]
4) Η συμφωνία από τον Τσίπρα – ESM που έφεραν ήταν και αυτή Μνημόνιο. [4]. Γιατί δεν έβαλε την δική του πρόταση-μνημόνιο προς ψηφοφορία ο Τσίπρας όπως του είπε και στη Βουλή ο ΓΓ του ΚΚΕ [5];
5) Και τελευταίο. Γιατί οι δημοκράτες του Σύριζα και της κυβέρνησης της «αριστεράς» αρνήθηκαν να συμπεριλάβουν στο Δημοψήφισμα την ξεκάθαρη πρόταση του ΚΚΕ μέσα στη Βουλή ; [5] , [6];
@Παναγιώτης. Μην επαναλαμβάνεις τα ίδια και μάλιστα εκτός θέματος. Σε κάποια έχεις δίκιο, αλλά γίνεσαι κουραστικός. Δεν υπάρχει ένα σχόλιο για όλα τα ποστ
[1] Το ερώτημα για το Δημοψήφισμα
http://www.huffingtonpost.gr/2015/06/28/politiki-fek-dimospifisma-5-iouliou_n_7681590.html
[2] Στη δημοσιότητα το κείμενο της συμφωνίας του Eurogroup, το οποίο έδωσε παράταση 4 μηνών στην Ελλάδα. http://news247.gr/eidiseis/oikonomia/eurogroup-ayto-einai-to-keimeno-ths-symfwnias.3317501.html
[3] Το ρέκβιεμ της αυταπάτης. Μανιφέστο Μηλιού κατά της Κυβερνητικής Πολιτικής και των ανθρώπων του Προέδρου. Αφήνει να εννοηθεί ότι η απόφαση για την υπογραφή νέου μνημονίου και υποταγής στο κεφάλαιο και στις αγορές είχε παρθεί από το 2013.
http://fadomduck2.blogspot.gr/2016/01/blog-post_20.html
[4] Πέμπτη 2 Ιούλη 2015 ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΛ. ΤΣΙΠΡΑ ΣΕ ΕΕ - ΕΚΤ – ΔΝΤ. Επίσημο αίτημα για το «μνημόνιο 3» http://www.rizospastis.gr/story.do?id=8505259
[5] ΒΟΥΛΗ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΓΙΑ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ!!ΚΟΝΤΡΑ ΤΣΙΠΡΑ ΜΕ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ+ΠΑΦΙΛΗ
https://www.youtube.com/watch?v=OAcHvN8YrjU
[6] Στην κάλπη με την πρόταση του ΚΚΕ. Διαδώστε την - Τυπώστε την - Ρίξτε την στην κάλπη του δημοψηφίσματος! http://www.rizospastis.gr/story.do?id=8507196
@ Ανώνυμος 7:01
Η ένστασή σου είναι μάλλον άκυρη, διότι... μάλλον συμφωνούμε: "Μήπως κι εμείς δεν είπαμε Όχι, τότε που νομίζαμε πως μας ρώτησαν το ίδιο πράγμα;"...
Δεν θα τολμούσαν ποτέ να βάλουν ένα ερώτημα του τύπου «Θέλετε να πληρώσουμε τους Δανειστές;» γιατί ξέρουν ότι θα εισέπρατταν ένα πελώριο ΟΧΙ.
Για τον ίδιο λόγο δεν θα βάλουν ποτέ και ερώτημα τύπου "θέλετε να μείνουμε στην ΕΕ ή να φύγουμε;"
@Theodore Athanasiadis
Τώρα που τόνισες το ΝΟΜΙΖΑΜΕ, το κατάλαβα.
Το [3] το "ρέκβιεμ της αυταπάτης" είναι "όλα τα λεφτά" ως μαρτυρία "εκ των έσω"
@ Cos
Το ερώτημα "θέλετε να μείνουμε στην ΕΕ ή να φύγουμε με Λαϊκή Εξουσία;" μπήκε.
Ασχέτως αν δεν το ενέκριναν.
https://www.youtube.com/watch?v=OAcHvN8YrjU
Τα ερωτήματα σε άλλες χώρες ήταν ξεκάθαρα.
Και μπαίνει ένα άλλο ερώτημα. Αφού ΝΟΜΙΖΑΝ πως έλεγαν "ΟΧΙ", γιατί ξαναψήφισαν τον Σύριζα;
7.40 Θα το βάλουνε σε ερώτημα το Οχι στην ΕΟΚ όταν η Αστικά τάξη αποφασίσει να φύγει απο την Ε.Ε όπως η Αγγλία για να πάει αλλού. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Δεν θέλει να φύγει τελείως Παναγιώτη.
«Ειδική σχέση» Αγγλίας – ΕΕ επιδιώκουν και αυτό φαίνεται αμοιβαίο. Με τις εντάσεις τα "ενδοσυζυγικά" καυγαδάκια τους.
Και τυπικά, ως μορφή, η Αγγλία θα είναι εκτός και ως περιεχόμενο τα οικονομικά συμφέροντά της σχεδόν άθικτα. Αν θέλεις να τελείως να φύγεις, πετάς μαύρη πέτρα πίσω σου. Δεν το λιβανίζεις 9 μήνες. Για αυτό το ΚΚΕ υπογραμμίζει το «Έξοδος από την ΕΕ με Λαϊκή Εξουσία»
Όπως έγραψα σε προηγούμενο σχόλιο
«Φάρατζ, Μέι Πρωθυπουργός, ο πρώην Δήμαρχος του Λονδίνου νυν υπουργός εξωτερικών Μπορις Τζονσον της Αγγλίας υπέρ της εξόδου.
Αλλά παράλληλα θέλουν «ειδική σχέση» με την ΕΕ. Η "έξοδος από την ΕΕ" αν δεν την προσδιορίσεις, έχει πολλές «αναγνώσεις». Εκτός αν νομίζεις πως τα δημοψηφίσματα είναι κάτι άλλο πέρα από το «κορώνα κερδίζουν - γράμματα χάνουμε»»
8.01 Δεν διαφωνούμε. Να κρατήσουμε το ότι καμμία Εκλογική διαδικασία στον Καπιταλισμό δεν είναι για τα συμφέροντα του λαού. ΟΙ Κομμουνιστές πρέπει να τα χρησιμοποιούμε για την όσο γίνεται καλύτερη προβολή των Θέσεων μας απο Θέσεις Εργατικής Λαικής Αντιπολίτευσης όπως και κάνουμε μετά το 1991. Τα Συμπεράσματα που βγάλαμε απο την διαδρομή του Κόμματος απο το 1974 μέχρι το 1991 είναι Υπερπολύτιμα στο σήμερα για αυτό και δεν την πατήσαμε. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ανώνυμε, 8:16, μάθε, τουλάχιστον στις καταλήξεις, τις διαφορές της ενεργητικής από την μέση και παθητική φωνή. Μη γράφεις σα χρησαβγοίτυς.................. Γράφε ελληνικά, η έστω ...γερμανικά, αλλά σωστά!
-----------------
Τέντυ (μπόϋ!), εξαιρετικό, αδημονώ για τα υπόλοιπα της Ισλανδίας (Παγοχώρας).
-----------------
Ανώνυμε, 20 Μαρτίου 2017 - 7:48 μ.μ.
"Αφού ΝΟΜΙΖΑΝ πως έλεγαν "ΟΧΙ", γιατί ξαναψήφισαν τον Σύριζα;"
Ολα τα λεφτά!
Αυτοί, που νόμιζαν, πως έλεγαν "ΟΧΙ" δεν ήταν ούτε 2%!
Οι υπόλοιποι, απλά λέγανε ένα ναζιάρικο "ΝΑΙ"!
μπραβο γι αυτο που κανεις
Δηλαδή Θοδωρή, η Ελλάδα δεν μπορεί να φεσώσει γιατί οι υποχρεώσεις της είναι σε μεγάλο βαθμό ντόπιες αλλά όχι τελείως γιατί τότε δεν θα είχαμε μνημόνια ούτε PSI. Η Ιαπωνία για παράδειγμα, έχω διαβάσει ότι έχει τεράστιο δημόσιο χρέος (πάνω από 200% του ΑΕΠ της) αλλά το χρωστάει στις τράπεζές της δηλαδή στο εαυτό της οπότε δεν έχει ανάγκη κανέναν ξένο. Εμείς πυροβολήσαμε τα πόδια μας με το PSI (κουρέψαμε ομολογιούχους και ασφαλιστικά ταμεία) και ταυτόχρονα έχουμε ανάγκη τα δανεικά των ξένων για τις εξωτερικές μας υποχρεώσεις. Για την Ελλάδα είναι και το ταψί αδειανό και το σκυλί νηστικό. Υποθέτω ότι οι δικοί μας "ισλανδιστές" θέλουν να φεσώσουμε ΜΟΝΟ τους ξένους. Πόσο δυνατό είναι αυτό, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο.
Έτσι κι αλλιώς σε μια ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, "ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος", θα τους φεσώσουμε εκ των πραγμάτων.
συγχαρητήρια για τη δουλειά που βάζεις σε αυτό το ιστολόγιο
@Theodore Athanasiadis
οκ, δικό μου λάθος. Αναμένω την συνέχεια!
Σάββας
@Σεχτάρ ο Τρομερός
Η προσπάθεια μου είναι η ανάδειξη της πολιτικής κοροϊδίας, πολιτικής απάτης αν το θέλεις, από την πλευρά της κυβέρνησης και της "εθελοντικής αυταπάτης" από ένα μεγάλο μέρος του κόσμου που ΝΟΜΙΖΕ πως ψήφισε το "ΟΧΙ"
Πέρα από το αφού ΝΟΜΙΖΑΝ πως έλεγαν "ΟΧΙ", γιατί ξαναψήφισαν τον Σύριζα, μπαίνει ένα ΔΕΎΤΕΡΟ ερώτημα.
Αφού ΝΟΜΙΖΑΝ πως έλεγαν "ΟΧΙ", ΓΙΑΤΙ στις εκλογές του Σεπτέμβριου του 2015 όσοι δεν ξαναψήφισαν Σύριζα προτίμησαν να απέχουν ή να ρίξουν λευκό-άκυρο ή άλλο "αριστερό" κόμμα "συγγενικό" ή από την σάρκα του Κυβερνητικού Σύριζα ΚΑΙ δεν ψήφισαν ΚΚΕ;
Ο 7:01, 7:48, 8:01
Δεν ψηφίσανε ΚΚΕ για τον εξης λόγο. Το ΚΚΕ λέει την αλήθεια στον λαό οτι δεν υπάρχει λύση όσο τα μέσα παραγωγής είναι στα χέρια των Καπιταλιστών και οτι πρέπει να ψηφίσει ΚΚΕ για Εργατική Λαική Αντιπολίτευση και να παλέψει μέσα απο την Λαική συμμαχία για να πάρει αυτός την Εξουσία. Αυτό δεν μπορούνε να το καταλάβουν γιατί είναι άνθρωποι που έχουνε διαπαιδαγωγηθεί πριν το 1991... και για Δεκαετίες ότι ...ντάξει μωρέ όλοι αριστεροί είμαστε με μικροδιαφορές..... Σε αυτή την βάση το ΚΚΕ πήρε 8.5% τον Μάη και 4.5% τον Ιούνη του 2012. Πληρώσαμε ....αμαρτίες....απο το παρελθόν. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Και για να μη παρεξηγηθώ. Δεν σημαίνει οτι το ΚΚΕ πριν το 1991 έλεγε ψέμματα στον λαό η ήτανε σαν τα μούτρα του ΠΡΟΔΟΤΙΚΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ.... ΟΙ Ιδεολογικές παρρεκλίσεις του Προγράμματος με τα πολιτικά μέτωπα και τα ενδιάμεσα στάδια παγιωμένα δεκαετίες δημιουργήσανε όλα τα Παρατράγουδα ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΑ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ναι σωστα δεν αρμενιζουν στραβα τα πλοια, ο γιαλος ειναι στραβος... Το ΚΚΕ λεει την αληθεια στο λαο μεχρι το σημειο που μιλαει για το ποιος θα εχει την εξουσια. Την εξουσια δεν μπορει να την εχει ο λαος μεσω δημοκρατικου συγκεντρωτισμου. Μπορει να την εχει μονο αν εχει οντως την ενοπλη εκτελεστικη, τη νομοθετικη και τη δικαστικη εξουσια στα χερια του, κι οχι αυτες να ειναι στα χερια καποιων "επιστημονων"...
Επιτελους, σταματηστε να ανεβαινετε σε βαθρο κουνωντας το δαχτυλο και να αφηνετε το λαο απο κατω και κατι θα γινει. Εξασφαλιστε μεσα στο κομμα ισοτιμια και ισηγορια για ολα τα μελη και βλεπουμε! Μεχρι τοτε πληκτρολογιο, καναπες και Τεντυ.
ΟΙ Κομμουνιστές δεν είμαστε σε κανένα βάθρο. Είμαστε καθημερινά μέσα στην Λαική Συμμαχία και παλεύουμε για την ΤΑΞΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ του λαού με Στόχο να πάρει την Ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής. Μέχρι τότε στο ΑΣΤΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ το ΚΚΕ θα είναι απο Θέσεις Εργατικής Λαικής Αντιπολίτευσης. Ολα τα μέλη του ΚΚΕ έχουνε τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις. Συλλογικές είναι όλες οι Επεξεργασίες του Κόμματος Συλογικά μελετήσαμε την Ιστορία μετά το 1991.... και βγάλαμε συμπεράσματα Συλλοογικά στο 15ο Συνέδριο το 1996 καταργήσαμε τα Πολιτικά μέτωπα και τα ενδιάμεσα στάδια που καταστρέψανε τα Κ.Κ συλλογικά τα επόμενα Συνέδρια βάλανε το λιθαράκι τους σε όλα και συλλογικά θα γίνει σε λίγες μέρες το 20ο Συνέδριο για την Συνέχεια. Και δεν δεχόμαστε μαθήματα απο τους Απολογητές του Καπιταλισμού που τους πονάει η παρουσία του ΚΚΕ. Ας πρόσεχαν..... ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
@Ο 7:01, 7:48, 8:01
Δεν καταλαβαίνω την απορία. Αυτοί οι λίγοι, που πιστεύανε στο "ΟΧΙ" και την πατήσανε στο δημοψήφισμα, τον Σεπτέμβρη πήγανε σε άλλα κόμματα, αυτά, που λές ΚΑΙ στο ΚΚΕ. Ετσι κι αλλιώς, πολλοί δεν ήταν.
Το δεύτερο, που ρωτάς, γιατί δεν πήγανε στο ΚΚΕ νομίζω είναι απλό: Και γιατί να πηγαίνανε στο ΚΚΕ; Το ΚΚΕ δεν τους κάλυπτε. Αυτοί ζητούσαν απλά "OXI-στην-ΕΕ-χωρίς-Λαϊκή Εξουσία", η τουλάχιστον, όχι την Λαϊκή Εξουσία, που τους προτείνει το ΚΚΕ. (Τώρα τι είχαν-έχουν στο κεφάλι τους ούτε μονοσήμαντο είναι, υπάρχει ποικιλία απόψεων, και κατά την άποψή μου δεν τώχουν και οι ίδιοι καθαρό, γι αυτό και δεν μπορούν να συμπήξουν ενιαίο πόλο).
Το ΚΚΕ δεν προτείνει σκέτο "ΟΧΙ στην ΕΕ" θεωρώντας το αίτημα αμφίσημο καθώς μπορεί να σημαίνει δύο τελείως διαφορετικά και αντίθετα πράγματα: Είναι άλλο το "ΟΧΙ στην ΕΕ με Καπιταλισμό" και τελείως διαφορετικό το "ΟΧΙ στην ΕΕ με Λαϊκή Εξουσία". Γι αυτό προτείνει με σαφήνεια το δεύτερο, που προφανώς δεν τους κάλυπτε.
Δεν νομίζω, πως μπορεί να υπάρξει απορία εδώ.
Ολα αυτά, αν καλά έχω καταλάβει την πολιτική θέση του ΚΚΕ, γιατί δεν το εκπροσωπώ!
@Σεχτάρ ο Τρομερός
Το δεύτερο ερώτημα τέθηκε ως προβληματισμός-όχι ως αφορμή για νέα συζήτηση- για τους δεύτερους «ΟΧΙδες» που ακόμα νομίζουν πως ψήφισαν «ΟΧΙ» και πως «ο Σύριζα τους πούλησε». Οι πρώτοι «ΟΧΙδες» ως νοοτροπίας Κλασσικού Πασοκ, ξαναψήφισαν Σύριζα.
Συμφωνώ μαζί σου με την ποικιλία απόψεων. Δεν νομίζω πως ούτε από το μυαλό των περισσότερων πέρασε το ενδεχόμενο να φύγουμε από την ΕΕ.
Αν βγάλουμε έξω ακροδεξιούς και φασίστες που ψήφισαν το «ΟΧΙ», δηλαδή ψήφισαν το Μνημόνιο του ESM, έχουμε τους αριστερούς ευρέως φάσματος. Υποτίθεται πως είναι πιο μορφωμένοι, ενημερωμένοι, πως έχουν καλές προθέσεις απέναντι στο ΚΚΕ. Υποτίθεται. Που στο μυαλό τους, τουλάχιστον μέχρι και τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 στο πλαίσιο της μίας και «αδιαίρετης αριστεράς», θεωρούν πως το ΚΚΕ «γειτνιάζει» με το Σύριζα.
Παράλληλα, τα κόμματα της «αριστεράς» ή ψήφισαν μνημόνιο ή γιατί με τον Α ή Β τρόπο στήριξαν τα μνημόνια, από την παράταση του 2ου μέχρι και το 3ο ή στήριξαν αυτούς που ψήφισαν παράταση στο 2ο μνημόνιο, ή έβαζαν «χέρι» στα αποθεματικά των ταμείων στο πλαίσιο της «διαπραγμάτευσης»(εκδηλώσεις για τον Βαρουφάκη, διαδηλώσεις στήριξης μπροστά στη Βουλή ακόμα και με άδεια από Κων/λου κλπ).
Όταν όλα τα προηγούμενα κόμματα της «αριστεράς» απαξιώθηκαν λόγω της προηγούμενης στάσης τους, γιατί οι αριστεροί (εντός ή εκτός εισαγωγικών) που θεωρούν το ΚΚΕ «κοντινό» κόμμα δεν ψήφισαν ΚΚΕ , το μόνο αριστερό κόμμα που επιβεβαιώθηκε από τις εξελίξεις, δικαιώθηκε για την στάση του, τους έδειξε την διέξοδο, και δεν τους πουλούσε «φούμαρα» ;
Είναι ερώτηση «Αντίστροφης σκέψης» από αυτή που έκαναν προς το ΚΚΕ το 2012 όταν του ζητούσαν να διαλυθεί και να ενταχθεί στον Σύριζα.
Γιτί το ΚΚΕ δεν το ψηφίζει κάνεις στην Αντίθεση δεξιά αριστερά αλλά στην αντίθεση Τάξη απέναντι σε Τάξη. Και αυτό είναι σπουδαία κατάκτηση του Κόμματος. Ξεπεράσαμε ένα καταστροφικό διαχωρισμό που παλιά θεωρούσαμε αντίπαλο τον Δεξιό Εργάτη και δεν τον πλησιάζαμε και θεωρούσαμε δικό μας κάποιον που είχε Βιοτεχνία και εκμεταλευότανε 10 εργαζόμενους επειδή δήλωνε αριστερός. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
@ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Αυτοί που θεωρούν χρόνια το ΚΚΕ «κοντινό, συγγενικό» κόμμα και που ζητούν από το ΚΚΕ να «ρίξει νερό στο κρασί του», γιατί δεν έριξαν αυτοί μία φορά «νερό στο δικό τους κρασί» ψηφίζοντας το «κοντινό-συγγενικό» κόμμα του ΚΚΕ;
Μήπως τελικά ΞΕΡΟΥΝ πως το ΚΚΕ από το οποίο ζητάνε «νερό στο κρασί του», ΔΕΝ είναι «συγγενικό» Κόμμα ΚΑΙ άρα όλα τα παραπάνω που ισχυρίζονται δεν είναι τίποτα άλλο από μία σπέκουλα;
@ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Το καταλαβαίνω. Η ερώτηση είναι για προβληματισμό προς τους «ΟΧΙδες»
6.02. Ολα καλά. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Δημοσίευση σχολίου