Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα...
... η αντιγραφή όχι απλώς επιτρέπεται αλλά είναι και επιθυμητή, ακόμη και χωρίς αναφορά της πηγής!

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

- "Ο λόγος που μ' άφησες έξω από την υπόθεση", είπε ήσυχα, "ήταν ότι νόμισες πως η αστυνομία δεν θα πίστευε ότι σκέτη περιέργεια μ' έσπρωξε να κατέβω εκεί κάτω χτες το βράδυ. Θα υποψιάζονταν ίσως ότι είχα κάποιον ύποπτο λόγο και θα με σφυροκοπούσαν μέχρι να σπάσω".
- "Πώς ξέρεις αν δεν σκέφτηκα το ίδιο πράγμα;"
- "Οι αστυνομικοί είναι κι αυτοί άνθρωποι", είπε ξεκάρφωτα.
- "Έχω ακούσει ότι σαν τέτοιοι ξεκινάνε".

[Ραίημοντ Τσάντλερ, "Αντίο, γλυκειά μου", εκδόσεις Λυχνάρι, 1990 (σελ.: 54)]

11 Δεκεμβρίου 2011

"Καπνός στον ορίζοντα"

Ο Αντρέα Καμιλλέρι ανήκει στους σύγχρονους συγγραφείς για τους οποίους δεν έκρυψα ποτέ την συμπάθειά μου. Είχαμε πει μερικά πράγματα γι' αυτόν όταν κάναμε την πρώτη μας γνωριμία μαζί του, μέσα από το βιβλίο του "Αίτηση για τηλέφωνο". Σήμερα διαλέγουμε ένα ακόμη μυθιστόρημά του, όπου και πάλι δεν πρωταγωνιστεί ο ήρωάς του, ο επιθεωρητής Σάλβο Μονταλμπάνο. Πρόκειται για το "Καπνός στον ορίζοντα".

Ας ξεκινήσουμε ανάποδα, με την -συνηθισμένη τελευταία- γκρίνια μας για την ελληνική έκδοση. Κι ας δεχτούμε ότι ήταν δύσκολο για τον "Καστανιώτη" να αποδώσει τον αυθεντικό τίτλο "Un filo di fumo" με το ομηρικό "Καπνός θρώσκων", όπως θα προτιμούσε μάλλον ο Καμιλλέρι. Όμως, δεν είναι δυνατόν να δεχτούμε την ένδειξη "Αστυνομικό μυθιστόρημα", η οποία μας βγάζει το μάτι στο εξώφυλλο. Εν τάξει, είπαμε ότι ο συγγραφέας έχει γίνει γνωστός και έχει βραβευτεί για τις περιπέτειες του επιθεωρητή Μονταλμπάνο, αλλά τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι γράφει είναι ντε και καλά αστυνομικό μυθιστόρημα! Διάβολε, στην ιστορία δεν υπάρχει το παραμικρό δείγμα εγκλήματος ή αστυνομίας!

Το "Καπνός στον ορίζοντα" είναι μια αυθεντική ηθογραφία. Αν τολμούσα να γίνω λίγο ποιητικός, θα έλεγα ότι αυτό το μυθιστόρημα αποτελεί έναν πίνακα της Σικελίας στα τέλη τού 19ου αιώνα και, μάλιστα, ζωγραφισμένο με τόσο έντονα χρώματα ώστε θα μπορούσε κανείς να τον χαρακτηρίσει ως ιμπρεσσιονιστικό. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Καμιλλέρι επιχειρεί κάτι τέτοιο. Το είχε κάνει με απόλυτη επιτυχία και στο "Αίτηση για τηλέφωνο" και στο "Η εξαφάνιση του Πατό" και στο "Η ροή των πραγμάτων". Κι επειδή κατ' επάγγελμα ο Καμιλλέρι είναι σκηνοθέτης (δίδασκε επί δεκαετίες σκηνοθεσία στην Εθνική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης), ξέρει όχι μόνο να πλέκει άψογα τις ιστορίες του αλλά και να στήνει σωστά το κατάλληλο φόντο.

Η υπόθεση είναι απλή και εκτυλίσσεται στην αγαπημένη -πλην φανταστική- παραλιακή πολίχνη τού Καμιλλέρι, την Βιγκάτα. Εκεί δραστηριοποιείται ο αδίστακτος -και ως εκ τούτου, μισητός- έμπορος Σαλβατόρε Μπαρμπαμπιάνκα, στις αποθήκες του οποίου έχουν δοθεί για φύλαξη πέντε χιλιάδες καντάρια θειαφιού. Ο κερδοσκόπος Μπαρμπαμπιάνκα πουλάει το ξένο θειάφι μόλις βρίσκει καλή τιμή, σχεδιάζοντας να το ξανααγοράσει φτηνότερα όταν θα του ζητηθεί να το παραδώσει στον κάτοχο. Όμως, όταν φτάνει στην Βιγκάτα το τηλεγράφημα με την ειδοποίηση προς τον Μπαρμπαμπιάνκα να παραδώσει το θειάφι σε ένα πλοίο που θα κατέπλεε τρεις μέρες αργότερα, οι κάτοικοι της πόλης βρίσκουν την ευκαιρία να εκδικηθούν τον μισητό έμπορο: κρατούν το τηλεγράφημα και του το παραδίδουν λίγες ώρες πριν τον κατάπλου του πλοίου, ενώ όλοι οι έμποροι της επαρχίας συνεννοούνται να μη του πουλήσει κανείς τους θειάφι. Κι ενώ ο πολύς Τοτό Μπαρμπαμπιάνκα βρίσκεται στα πρόθυρα της καταστροφής, σύσσωμοι οι κάτοικοι τής πόλης έχουν τα βλέμματά τους καρφωμένα στο πέλαγος, έτοιμοι να ξεσπάσουν σε πανηγύρια μόλις δουν "καπνό στον ορίζοντα" από το φουγάρο του πλοίου...

Αν το "Καπνός στον ορίζοντα" δεν ήταν ένα απολαυστικό μυθιστόρημα, θα μπορούσε να ήταν μια θαυμάσια κινηματογραφική κωμωδία ηθών με άφθονο γέλιο. Η ρέουσα γραφή τού Καμιλλέρι είναι συναρπαστική και οι σκάρτες 120 σελίδες ενός κειμένου γεμάτου χιούμορ κυλούν πολύ γρήγορα και εξαιρετικά ευχάριστα. Θα δυσκολευτείτε να βρείτε καλύτερο τρόπο να περάσετε ένα όμορφο κυριακάτικο πρωινό, διαθέτοντας μόνο 12,50 ευρώ.

3 σχόλια:

Alicia Brozovic είπε...

Ο άντρας μου με άφησε όταν ήμουν στον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης μου. Αγαπάμε και οι δύο ο ένας τον άλλον και ήταν ένα σοκ για μένα και πραγματικά ράγισε την καρδιά μου και με έκανε να απογοητεύσω, προσπάθησα να του τηλεφωνήσω και οι γραμμές του ήταν απρόσιτες. Προσπάθησα να τον προσεγγίσω και στα κοινωνικά μέσα, αλλά συνειδητοποίησα ότι με απέκλεισε και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επικοινώνησα με τους γονείς του και μου είπαν ότι ο γιος τους είχε πει ότι δεν με αγαπούσε πια και δεν ήθελε να με δει ακόμα κι αν ήξερε ότι ήμουν έγκυος, και ήταν επίσης έκπληκτοι για τις πράξεις και την απόφασή του να δεν ήξερα τι έφταιγε. Έκλαψα τόσο πολύ και αναρωτιόμουν πώς θα με άφηνε με το αγέννητο παιδί μας και πώς θα τα βγάλω πέρα ​​χωρίς αυτό γιατί τον αγαπώ τόσο πολύ. Μέχρι να γεννήσω και το μωρό έγινε ενός έτους, ο σύζυγός μου δεν επέστρεψε για να ελέγξει εγώ και το μωρό και ήμουν πάλι μπερδεμένος. Δεν ξέρω τι να κάνω, έχασα τη δουλειά μου και δεν έχω χρήματα για να φροντίσω το μωρό. Ήμουν άθλια, δεν ήξερα τι να κάνω μέχρι που άρχισα να ψάχνω για βοήθεια στο διαδίκτυο και να διαβάζω υπέροχες μαρτυρίες για τον Voodoo Lord. Επικοινώνησα μαζί του μέσω email και μου είπε ότι θα με βοηθούσε και μου είπε ότι ο σύζυγός μου χειραγωγήθηκε από άλλη γυναίκα και εκείνη του έκανε μάγια. Ο Λόρδος του Βουντού  είπε ότι θα με βοηθούσε να σπάσω το ξόρκι, ώστε ο σύζυγός μου να επιστρέψει κοντά μου για πάντα και να γίνει δικός μου για άλλη μια φορά. Μου είπε ότι θα χρειαστεί να αγοράσω αντικείμενα για να σπάσω το γύψο του συζύγου μου, του έδωσα όλα όσα ζήτησε. Προς μεγάλη μου έκπληξη λίγες μέρες αργότερα ήταν ότι ο σύζυγός μου χτύπησε την πόρτα και έδειχνε αλλοιωμένος και συναισθηματικός, ήταν προφανές ότι μόλις ανέκτησε τις αισθήσεις του κλαίοντας στα γόνατά του για τη συγχώρεση μου. . Εύχομαι να ζήσει πολύ για να συνεχίσει το καλό, αξιόπιστο και γνήσιο έργο του. Εάν έχετε κάποιο πρόβλημα που σας ενοχλεί, επικοινωνήστε με αυτόν τον γνήσιο ορθογραφιστή, μπορεί να σας βοηθήσει, δεν θα σας απογοητεύσει. Επικοινωνήστε μαζί του μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: voodooconnect60@gmail.com ή μέσω του whatsapp: +234 8097014925


Selene είπε...

Έχασα τη σχέση μου τον Ιούνιο. Ο πρώην μου με άφησε με τόσο πόνο και από τότε έχω ραγίσει και συντρίψει την καρδιά μου. Έχω έρθει σε επαφή με αρκετούς ορθογραφητές και μόνο λίγοι από αυτούς κατάφεραν να μου αφαιρέσουν τα χρήματά μου χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Έχω επισκεφτεί τόσους πολλούς ιστότοπους στο διαδίκτυο αναζητώντας έναν καλό ορθογραφικό όργανο έως ότου μου ζητήθηκε να επικοινωνήσω με το VOODOO LORD στο voodooconnect60@gmail.com. Στην αρχή δεν τον πίστεψα ποτέ γιατί ζητούσε κάποιο χρηματικό ποσό για να αγοράσει αντικείμενα, του πήρε τρεις εβδομάδες για να με πείσει και κάτι μου ήρθε στο μυαλό και είπα να του κάνω μια δοκιμή. Σοκαρίστηκα πολύ όταν ο πρώην μου τηλεφώνησε λίγες μέρες αφότου έστειλα στον VOODOO LORD τα χρήματα για τα αντικείμενα που χρειάζεται. Ζήτησε συγγνώμη για όλα όσα έκανε λάθος και είμαι πολύ χαρούμενος που είμαστε μαζί σήμερα γιατί μου έκανε πρόταση γάμου χθες το βράδυ. Θα σας συμβουλεύσω να επικοινωνήσετε με το voodooconnect60@gmail.com επειδή έχει κάνει θαύματα στη ζωή μου και πιστεύω ότι μπορεί επίσης να σας βοηθήσει σε οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζετε, επειδή λειτουργεί αυθεντικά και εξηγεί τα πάντα με λεπτομέρειες. Το whatsap του +234 8097014925, κάντε του μια δοκιμή και παραμείνετε ευτυχισμένοι

annonymous είπε...

Ο σύζυγός μου με άφησε για να είμαι με μια άλλη γυναίκα μετά από 12 χρόνια γάμου, ταξίδεψε για ένα επαγγελματικό ταξίδι και δεν ήθελε να επιστρέψει ξανά στο σπίτι για να είναι με την οικογένειά του, αναζήτησα βοήθεια όταν συνάντησα τον Dr Ajayi, ένα ισχυρό ξόρκι τροχίσκος. Του εξήγησα την κατάστασή μου και αποκαλύφθηκε ότι ο σύζυγός μου έχει μαγευτεί από την άλλη γυναίκα, γι' αυτό ξέχασε το σπίτι, ο γιατρός Ajayi έκανε ένα ξόρκι και ο σύζυγός μου απελευθερώθηκε από τα δεσμά και είμαι χαρούμενος που επέστρεψε στο σπίτι μετά από 3 χρόνια χωρισμού, εάν χρειάζεστε οποιοδήποτε είδος βοήθειας, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Dr Ajayi στο whatsapp / Viber: +2347084887094 ή στο email σας: drajayi1990@gmail.com