To Cogito ergo sum συλλογάται λέφτερα και στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ατέχνως.
Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα, η αντιγραφή επιτρέπεται.

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

(...) ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα κι ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό κι ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η δικαιοσύνη και ο νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί το σύννεφο που περνάει, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά αν γίνεται μέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και τελικά, για να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, ας ιδιωτικοποιηθούν και τα κράτη, παραδίδοντας για κάποιο χρονικό διάστημα την εκμετάλλευσή τους σε ιδιωτικές εταιρείες, που θα λειτουργούν σε καθεστώς διεθνούς ανταγωνισμού. Εκεί βρίσκεται η σωτηρία τού κόσμου...

Και τώρα, ας ιδιωτικοποιηθεί επίσης και η πουτάνα που τους γέννησε όλους.


[Ζοζέ Σαραμάγκου, "Τετράδια του Λαντσαρότε - Ημερολόγιο ΙΙΙ, 1993-1995" - Μετάφραση από τα πορτογαλικά: Cogito ergo sum]

10 Μαΐου 2018

Ο Μάνος Χατζιδάκις κατά του αυριανισμού (2)

Σεπτέμβρος 1987. Στην πολιτική σκηνή, η οπισθοχώρηση του ΠαΣοΚ έχει αρχίσει και η Νέα Δημοκρατία οργανώνει την αντεπίθεσή της, υπό την ηγεσία τού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και με εφαλτήριο τις αυτοδιοικητικές εκλογές τού 1986, στις οποίες κέρδισε στους τρεις μεγαλύτερους δήμους της χώρας: στην Αθήνα με τον Μιλτιάδη Έβερτ, στην Θεσσαλονίκη με τον Σωτήρη Κούβελα και στον Πειραιά με τον Ανδρέα Ανδριανόπουλο. Με κεντρικό σχεδιασμό, οι τρεις δήμαρχοι κάνουν συνεννοημένες κινήσεις για να αμφισβητήσουν το κυβερνητικό μονοπώλιο στην ενημέρωση (ελέω κρατικής ΕΡΤ) ιδρύοντας δημοτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς. Οι πιέσεις τους έχουν αποτέλεσμα, αφού στην βουλή ψηφίζεται ο Ν.1730/1987, ο οποίος θεσμοθετεί την μη κρατική ραδιοφωνία. Πρώτος βγαίνει στον αέρα ο Αθήνα 9.84, στις 31 Μαΐου 1987. Στις 26 Ιουνίου έπεται το Κανάλι 1 στον Πειραιά και στις 3 Σεπτεμβρίου ακολούθησε ο FM-100 της Θεσσαλονίκης.

Σταύρος Ξαρχάκος, Μάνος Χατζιδάκις

Βράδυ Δευτέρας 7 Σεπτεμβρίου 1987. Ο Δήμος Αθηναίων διοργανώνει στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο μεγάλη φιλανθρωπική συναυλία (για τις ανάγκες των παιδιών με μεσογειακή αναιμία), με έργα Σταύρου Ξαρχάκου και Μάνου Χατζιδάκι, τα οποία ερμηνεύει η Νάνα Μούσχουρη. Η συναυλία μεταδίδεται ζωντανά από τον Αθήνα 9.84, ο οποίος λειτουργεί υπό την διεύθυνση του Γιάννη Τζανετάκου. Το στάδιο είναι κατάμεστο, η βραδιά είναι ονειρική και όλα κυλούν ήρεμα, ώσπου σε ένα διάλειμμα παίρνει το μικρόφωνο ο Μάνος και βάζει μπουρλότο:
    Για μένα προσωπικά, η αποψινή συναυλία, μιας και δίδεται εδώ στο Καλλιμάρμαρο, έχει και έναν ιερό σκοπό. Να καταγγείλω δημόσια την επί χρόνια ανενδοίαστη ύπαρξη, κυκλοφορία, της πιο βρομερής, φασιστικής φυλλάδας που γνώρισε ο τόπος. Της "Αυριανής". Της φυλλάδας που μολύνει τον ελλαδικό χώρο με αναίδεια, χυδαιότητα, τραμπουκισμό, και κολακεία συμπολιτών μας χαμηλής νοημοσύνης. Που με την ανοχή μας -έγινε μια, έγινε δυο, έγινε τρεις, έγινε τέσσερις- εκ του ασφαλούς ρυπαίνει ψυχικά την πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου. Η φυλλάδα που κολακεύεται να πιστεύει, σαν τον Καραγκιόζη, ότι αυτή έρριξε τον Καραμανλή, ενώ το μόνο που κατάφερε ήταν να κατακρημνίσει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η φυλλάδα που ισχυρίζεται ότι προστατεύει την δημοκρατία, όσο είναι δυνατόν να την προστατεύει ένα τρωκτικό της. Που αποκομίζει κέρδη κολακεύοντας την αγραμματοσύνη και την ασημαντότητα, σαν άλλη αγία Αθανασία του Αιγάλεω. Η φυλλάδα που το ψέμα και η ψηφολογία της είναι οικεία καθημερινά, βασιζόμενη στην περιφρονητική σιωπή των θιγομένων. 
    Μου λένε πως και σε άλλες χώρες υπάρχουν φυλλάδες σαν αυτή. Και τί σημαίνει αυτό; Επειδή υπάρχουν αλλού βόθροι ανοιχτοί, οφείλουμε να ανεχθούμε και τους δικούς μας; Η "Αυριανή" πρέπει να κλείσει. Και αυτό είναι το νόημα της αποψινής συμμετοχής μου στο Καλλιμάρμαρο.
Πριν αλέκτωρ φωνήσαι, πήραν φωτιά οι καλοθελητές. Διοργάνωση του Δήμου όπου προΐσταται ο Έβερτ... μετάδοση από το δημοτικό ραδιόφωνο που έχει νεοδημοκρατικό προσανατολισμό (παρά την πολυφωνία που προσπαθεί να επιβάλει ο Τζανετάκος)... το συμπέρασμα βγήκε αμέσως: ο Χατζιδάκις είναι βαλτός για να αβαντάρει τον Μητσοτάκη, χτυπώντας την "Αυριανή", η οποία εκφράζει το ΠαΣοΚ περισσότερο κι από την "Εξόρμηση", την επίσημη εφημερίδα τού κόμματος.



Μέσα από την συχνότητα του Αθήνα 9.84 η δήλωση του Μάνου μεταδίδεται σε ολόκληρη την Αθήνα και ακόμη πιο πέρα. Παρ' ότι η ώρα είναι περασμένη, στον Ταύρο βρίσκονται επί ποδός πολέμου. Οι βαριοί κονδυλοφόροι (Γιώργος και Μάκης Κουρής, Ζήσης Τσιριγκούλης, Κυριάκος Διακογιάννης, Ντίνος Κουτσούμης, Μάνος Χάρης) πιάνουν δουλειά. Βέβαια, λόγω του προχωρημένου τής ώρας δεν είναι δυνατόν να γραφτούν πολλά στο φύλλο τής Τρίτης αλλά στην πρώτη σελίδα βρίσκεται θέση για ένα ανυπόγραφο μονόστηλο με τίτλο "Μάνος Χατζηδάκης: Ο προπομπός του νεοναζισμού":
    (...) Προς το τέλος της παράστασης, ο Μανόλης Χατζηδάκης, γνωστότερος σαν Μάνος (είναι ένα από τα πολλά υποκοριστικά που κατά καιρούς του εδόθησαν) θέλησε να απετυθυνθεί στις χιλιάδες των θεατών (...) Εδήλωσε λοιπόν ο Μάνος ότι η "Αυριανή" είναι φασιστική εφημερίδα και πρέπει οπωσδήποτε να κλείσει! Σε μια τέτοια εκδήλωση να ειπωθούν τέτοιες ελεεινότητες, δεν έχει ποτέ συμβεί στο παρελθόν.
    Αυτός ο παροξυσμός του υποκειμένου που ακούει στο όνομα Μάνος Χατζηδάκης, φανερώνει ότι πρόκειται για περίπτωση επικίνδυνης ψυχανωμαλίας.
    Τόση περιφρόνηση εξάλλου, προς τον κόσμο που πλήρωσε το πανάκριβο εισιτήριο κι αντί ν' ακούει μουσική, άκουγε τον παφλασμό ενός κινούμενου βόθρου, δεν έχει προηγούμενο στρα ελληνικά "καλλιτεχνικά" χρονικά (...)
    Έτσι ακριβώς ξεκίνησε ο ναζισμός! Όσο και αν φαίνεται άσχετος και "απολιτικός" ο κινούμενος βόθρος είναι στην πραγματικότητα επικίνδυνος! Θέλει να κλείσει μια εφημερίδα! Στην ουσία θέλει να κλείσει κάθε εφημερίδα! Έτσι όπως το θέλει ο Φασισμός!
Τι κι αν ο δόλιος ο Χατζιδάκις εξηγεί ότι δεν εννοούσε πως η "Αυριανή" πρέπει να κλείσει με νόμο αλλά ότι πρέπει να πάψουν οι πολίτες να την αγοράζουν ώστε να αναγκαστεί να κλείσει από μόνη της; Ποιός τον ακούει; Το παραπάνω ανυπόγραφο μονόστηλο είναι του νηπιαγωγείου, μπροστά σ' εκείνο που γράφει ο Κυριάκος Διακογιάννης και δημοσιεύεται την Τετάρτη, με τίτλο "Ψυχικό AIDS ανώμαλου εκμαυλιστή":
    (...) Χτες [ενν.: προχτές] εμφανίστηκε κι ένας χαμερπής ομοφυλόφιλος, ένας κίναιδος ολκής να σε αποκαλέσει φίλε αναγνώστη φασίστα! Μπροστά σε χιλιάδες ανθρώπους και με μια εμπάθεια που διακρίνει τους παθητικούς ανώμαλους, εδήλωσε ότι η εφημερίδα που διαβάζεις είναι φασιστική και συνεπώς εσύ, ο αναγνώστης, φασίστας! Και τα εδήλωσε δημόσια τα θηλυκά του εμέσματα, ένα κνώδαλο που γλείφει από τότε που υπάρχει, τις πατούσες του φασισμού!
    (...) Πώς είναι δυνατόν ένα κάθαρμα να αφήνεται ελεύθερο με λύσσα και πάθος όλους αυτούς τους πολίτες να τους βρίζει με την χυδαιότητα των οίκων ανοχής; Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον απαίσιο εκμαυλιστή νέων που ακούει στα ονόματα Μανωλία, Μάνια, Μινού Χατζιδού, ποιος επέτρεψε σ' αυτό το απόβρασμα να παίρνει το μικρόφωνο στα χέρια του και να εκθέτει οργανωτές μιας φιλανθρωπικής εκδήλωσης (...) Δικαίωμα του καθάρματος να έχει τις απόψεις του, η δημοκρατία και για τα καθάρματα παραχωρεί δικαίωμα ζωής, δικαίωμά του να είναι μεταξύ των διασημοτέρων ανωμάλων της χώρας, δικαίωμά του να βιώνει τον κιναιδισμό του, δεν έχει όμως κανένα δικαίωμα να ταυτίζει με τις ιδιότητες και την σάπια νοοτροπία του χιλιάδες Αθηναίους (...) Αυτό το σκουληκιασμένο τομάρι αποτελεί στίγμα για τη σημερινή ελληνική κοινωνία. Να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από το ηθικό AIDS αυτού του βρωμερού υποκειμένου. Αρκετοί νέοι πλήρωσαν ακριβά τη γνωριμία τους μαζί του. Όχι άλλα θύματα...
Εκείνη την ημέρα, 9 Σεπτεμβρίου 1987, η "Αυριανή" κυκλοφορεί με πηχυαίο τίτλο "Όλοι εναντίον του Μ.Χατζηδάκη", φιλοξενώντας σε δυο ολόκληρες σελίδες δηλώσεις πολιτικών, οι οποίοι τρέχουν να συμπαρασταθούν στην "θιγμένη" φυλλάδα και να αποκηρύξουν τον Μάνο. Ο τρόμος μήπως τους πιάσει ο Κουρής στο στόμα του είναι μεγάλος, αφού είναι γνωστό πως όποιος μπαίνει στο στόχαστρο της "Αυριανής" είναι πολιτικά τελειωμένος. Επειδή η γνώση και, συνακόλουθα, η μνήμη είναι απαραίτητα συστατικά τής ευθυκρισίας κάθε πολίτη, αύριο θα δούμε αναλυτικά αυτές τις δηλώσεις.

Έχει πλάκα να διαβάζεις τα παραπάνω κείμενα, τα οποία θυμίζουν μεν οχετό αλλά κατηγορούν τον μουσικοσυνθέτη ότι "βρίζει με την χυδαιότητα των οίκων ανοχής"! Ένα μικρό δείγμα από τα κάθε μορφής άνανδρα χτυπήματα της φυλλάδας τού Ταύρου βλέπετε στις φωτογραφίες που συνοδεύουν το σημερινό κείμενο (προσέξτε στην τελευταία πώς γίνεται επίσημα η πρόσκληση σε ρουφιανιά, με δικαιολογία την... έρευνα). Εννοείται ότι ο πόλεμος μεταξύ Χατζιδάκι και Κουρή συνεχίστηκε για μερικά χρόνια ακόμη και έληξε με τον θάνατο του Μάνου στις 15 Ιουνίου 1994, αν έληξε και τότε.

--------------------------------------
Σημείωση: Στα παραπάνω αναδημοσιευμένα κείμενα τηρούνται η ορθογραφία, η σύνταξη και η στίξη του πρωτοτύπου.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Σήμερα και λόγω της επίσκεψης η συνωμοσιολογία θα πάει αλλού :

Όχι, η βασίλισσα ελισσάβετ δεν είναι ερπετοειδούς καταγωγής...