Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα...
... η αντιγραφή όχι απλώς επιτρέπεται αλλά είναι και επιθυμητή, ακόμη και χωρίς αναφορά της πηγής!

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

- "Ο λόγος που μ' άφησες έξω από την υπόθεση", είπε ήσυχα, "ήταν ότι νόμισες πως η αστυνομία δεν θα πίστευε ότι σκέτη περιέργεια μ' έσπρωξε να κατέβω εκεί κάτω χτες το βράδυ. Θα υποψιάζονταν ίσως ότι είχα κάποιον ύποπτο λόγο και θα με σφυροκοπούσαν μέχρι να σπάσω".
- "Πώς ξέρεις αν δεν σκέφτηκα το ίδιο πράγμα;"
- "Οι αστυνομικοί είναι κι αυτοί άνθρωποι", είπε ξεκάρφωτα.
- "Έχω ακούσει ότι σαν τέτοιοι ξεκινάνε".

[Ραίημοντ Τσάντλερ, "Αντίο, γλυκειά μου", εκδόσεις Λυχνάρι, 1990 (σελ.: 54)]

6 Οκτωβρίου 2017

Fraport: η αποικιοκρατική σύμβαση (5)

(IB) Όπως προκύπτει και από την σύμβαση (κεφ. 11, σελ. 110 κ.ε.) αλλά και από τις οικονομικές καταστάσεις της Fraport, την ώρα που η εταιρεία εκδηλώνει ενδιαφέρον να αναλάβει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διαθέτει ίδια κεφάλαια μόλις 24.000 ευρώ, ήτοι το ελάχιστο που απαιτεί ο νόμος για μια ανώνυμη εταιρεία. Βεβαίως, η σύμβαση προβλέπει ότι οι μέτοχοι υποχρεούνται να καταβάλουν μέσα σε συγκεκριμένες προθεσμίες (πίνακας σελ. 106) συνολικά κάπου 326 εκατομμύρια ως κεφάλαιο στο συρτάρι κι άλλα τόσα ως δευτερογενές χρέος, έτσι ώστε η "δεσμευτική επένδυση" να φτάσει σκάρτα 652 εκατομμύρια. Να, λοιπόν, η απάντηση στο ερώτημα πόσα κεφάλαια θα επενδύσει η Fraport στα 14 αεροδρόμια: σκάρτα 652 εκατομμύρια μάξιμουμ.

Φτάνουν αυτά τα λεφτά για να γίνουν όλα όσα έχει υποσχεθεί η Fraport; Όχι βέβαια! Γι' αυτό η σύμβαση προβλέπει ότι "ο παραχωρησιούχος θα διασφαλίσει ότι σε κάθε δεδομένη στιγμή είναι διαθέσιμη χρηματοδότηση για την πλήρη και ορθή υλοποίηση της παραχώρησης" [σελ. 108, § 9.2.1]. Το πρόβλημα είναι ότι οι καθορισμένες δανειακές συμβάσεις εγκρίνονται εγγράφως από το δημόσιο με υπουργική απόφαση και, μάλιστα, μέσα σε 15 μέρες από την υποβολή σχετικού αιτήματος της Fraport. Ουσιαστικά, δηλαδή, η εταιρεία δανείζεται με την σύμφωνη γνώμη (άρα και την εγγύηση) του κράτους.


Το ωραίο είναι ότι το δημόσιο σχεδόν υποχρεώνεται να συναινεί σε όλα αυτά τα αιτήματα: "(...) το Δημόσιο δεν θα αρνείται ούτε θα καθυστερεί χωρίς εύλογη αιτία τη συναίνεσή του για την έγκριση και τον ορισμό ως Καθορισμένης Δανειακής Σύμβασης κάθε σύμβασης που τεκμηριώνει την αναχρηματοδότηση των Καθορισμένων Δανειακών Συμβάσεων" [σελ. 109, § 9.2.3].

Επειδή υπάρχουν και αναγνώστες που δυσκολεύονται στην κατανόηση κειμένων οικονομικού περιεχομένου, ας γίνουμε λίγο πιο αναλυτικοί. Στις 11 Απριλίου 2017, η Fraport κατέβαλε στο δημόσιο 1,234 δισ. ως "προκαταβολή άμεσης παραχώρησης". Πού τα βρήκε, αφού εκείνη την στιγμή τα κεφάλαιά της μόλις που ξεπερνούσαν τα 300 εκατομμύρια; Είχε πάρει δανεικά, θα μου πείτε. Μάλιστα. Με εγγύηση τι; Απλούστατον: τα μελλοντικά της δικαιώματα από την σύμβαση και την έγκριση (ουσιαστικά, δηλαδή, την εγγύηση) του ελληνικού κράτους. Προσέξτε το πλάνο: σου πουλάω ένα σπίτι για εκατό χιλιάρικα αλλά, επειδή στην τσέπη έχεις μόνο είκοσι πέντε, μπαίνω εγγυητής για να πάρεις από την τράπεζα τα υπόλοιπα ως δάνειο. Δεν είναι όμορφο πλάνο;


(ΙΓ) Σίγουρα έχετε ακούσει για τα πανωπροίκια που πληρώνουμε ως κράτος στους εργολάβους των εθνικών οδών. Μιλάω για τις περιπτώσεις (και με την προηγούμενη κυβέρνηση και με την τωρινή, την αριστερή), που πάνε οι εργολάβοι στον υπουργό μεταφορών με στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα έσοδά τους από διόδια είναι μειωμένα σε σχέση με όσα περίμεναν τότε που έπαιρναν την δουλειά και, επειδή έτσι προβλέπουν οι συμβάσεις τους, το υπουργείο τούς πληρώνει την διαφορά για να μη ζημιώσουν. Γνωστά αυτά και δικαίως αγαναχτήσαμε όταν τα μάθαμε. Ε, λοιπόν, κάτι παρόμοιο προβλέπει και η σύμβαση με την Fraport:

- (Ι) "Εάν κατά την διάρκεια της περιόδου παραχώρησης ο παραχωρησιούχος αποδείξει ότι λόγω Γεγονότος Ευθύνης Δημοσίου μειώθηκαν τα έσοδά του, συμπεριλαμβανομένων των μειώσεων λόγω ανεπαρκών επιδόσεων τις οποίες υπέστη αποκλειστικά λόγω γεγονότος ευθύνης δημοσίου, το δημόσιο θα αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο (...)" [σελ. 216, § 30.4.1].

- (ΙΙ) "Εάν κατά την διάρκεια της περιόδου παραχώρησης ο παραχωρησιούχος αποδείξει ότι λόγω Γεγονότος Ευθύνης Δημοσίου προέκυψε ουσιώδης αύξηση στις δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης (...) σε σύγκριση με τις αντίστοιχες προβλέψεις, το δημόσιο θα αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο για την διαφορά (...)" [σελ. 217, § 30.4.4].

Μη βιαστείτε να σχολιάσετε ότι "αφού το δημόσιο ευθύνεται για την ζημιά που έπαθαν οι άνθρωποι, ας πληρώσει να βάλει μυαλό" γιατί θα αδικήσετε τον εαυτό σας. Και θα τον αδικήσετε επειδή δεν μπορείτε να φανταστείτε τι μπορεί να αποκληθεί ως "Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου". Προσέξτε:

"Ως Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου νοείται κάθε γεγονός που ρητά αναφέρεται στην παρούσα σύμβαση ως Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου καθώς και κάθε γεγονός (συμπεριλαμβανομένων Γεγονότων Καθυστέρησης και της υποχρέωσης του Φορέα Παροχής Αεροναυτιλιακών Υπηρεσιών να παρέχει την Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας) [...], το οποίο έχει δυσμενή επίδραση στα έσοδα του παραχωρησιούχου στη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης ή/και επηρεάζει ουσιωδώς την παροχή των υπηρεσιών αεροδρομίου" [σελ. 18].

Να το πούμε με απλά λόγια; Αναστέλλονται επί τρίωρο οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις σε κάποιο αεροδρόμιο λόγω διακοπής ηλεκτροδότησης ή λόγω βλάβης σε κάποιο μηχάνημα; Φταίει το δημόσιο και πρέπει να αποζημιώσει την Fraport για διαφυγόντα έσοδα. Απεργούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας; Φταίει το δημόσιο και πρέπει να αποζημιώσει την Fraport για διαφυγόντα έσοδα. Μειώνεται η κίνηση στα αεροδρόμια του ανατολικού Αιγαίου λόγω προκλητικότητας των τούρκων ή λόγω των προσφύγων; Φταίει το δημόσιο και πρέπει να αποζημιώσει την Fraport για διαφυγόντα έσοδα.

11/4/2017: Οι Αλεξάντερ Τσίνελ (αριστερά) και Δημήτρης Κοπελούζος (δεξιά) παραδίδουν
στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Αντώνη Λεούση επιταγή 1,234 δισ. ως προκαταβολή.

Κάπου εδώ λέω να ολοκληρώσω γιατί κουράστηκα και βαρέθηκα. Όχι δηλαδή πως δεν θα μπορούσα να γράφω σχετικά και την άλλη βδομάδα (π.χ.: αν η Fraport κρίνει ότι ένα αεροδρόμιο χρειάζεται επέκταση, το δημόσιο είναι υποχρεωμένο να κάνει τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις με έξοδά του και μετά να τις παραχωρήσει και αυτές [σελ. 122 κ.ε., § 14.1.7]) αλλά δεν νομίζω ότι έχω να προσθέσω κάτι ουσιαστικό. Είπαμε λίγα αλλά έχουμε αρκετό μυαλό για να καταλάβουμε πολύ περισσότερα.

Ως επίλογο, σας φύλαξα δυο κερασάκια:

- (Ι) "Εάν η Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας δεν επιτευχθεί για δυο διαδοχικές περιόδους αιχμής, ο παραχωρησιούχος δύναται να αγοράσει υπέρ του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας τον απαραίτητο εξοπλισμό αεροναυτιλίας ώστε να επιτευχθεί η Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας και να αφαιρέσει το κόστος του εν λόγω εξοπλισμού από την οφειλόμενη εισφορά σύμφωνα με το άρθρο 28.9" [σελ. 217, § 30.7].

(ΙΙ) "Ο παραχωρησιούχος θα δικαιούται στο ακέραιο το  ποσό των Τελών Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίου που επιβάλλεται στους αναχωρούντες επιβάτες" [σελ. 207, § 28.10].

Αυτό το τελευταίο είναι για όσους γκρίνιαζαν επειδή πλήρωναν διόδια σε δρόμους που δεν είχαν φτιαχτεί ακόμη. Και για να τελειώνουμε: ήρθαν οι επενδυτές να εκσυγχρονίσουν τα αεροδρόμιά μας με δικά μας λεφτά. Γεια σας!

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ἡ ὅλη ὑπόθεση μοῦ θυμίζει τὰ τελευταῖα ἔτη τοῦ Βυζαντίου: Γενοβέζοι, Βενετσιάνοι κλπ. ἐμπορεύονταν τὰ προϊόντα τους στὰ λιμάνια μας χωρὶς νὰ πληρώνουν δεκάρα τσακιστή γιὰ φόρο.

spiral architect είπε...

Πριν αλέκτωρ φωνήσαι ... http://luben.tv/stream/130234

teddygr είπε...

@ spiral architect

Πού είναιο ο Σπίρτζης, να σκάσει την αποζημίσωη; **γέλια**

Ανώνυμος είπε...

"Η πλουτολογική επιστήμη εξηκρίβωσε προ πολλού εκ τίνων στοιχείων συνίσταται ο υπό των μεγάλων πλην τιμίων τραπεζιτών και εμπόρων συσσωρευθείς πλούτος. Κατά τας ακριβεστέρας αναλύσεις, τα τάλαντα των Στεφάνοβικ, Ροδοκανάκη, Σίνα, Ράλλη και των τοιούτων συνίστανται εξ ίσων περίπου δόσεων φιλοπονίας, φειδούς, αγχινοίας και τύχης. Υποβαλόντες και ημείς εκ περιεργείας εις τοιαύτην χημικήν ανάλυσιν μίαν λίραν του στρατηλάτου (ενν. του Ανδρέα Συγγρού), εύρομεν αυτήν απαρτιζομένην εκ των ακολούθων στοιχείων:

Δάκρυον ορφανού 0,02

Στεναγμοί χήρας 0,01

Πείνα συνταξιούχου 0,01

Εύνοια Τούρκου 0,03

Ελαστικότης κώδικος 0,05

Νωθρότης εισαγγελέως 0,03

Ευήθεια μετόχου 0,85"

Εμμ. Ροΐδης, Ασμοδαίος, 1875

Ανώνυμος είπε...

Η τιμή της "αγορας" είναι 1234000000 ευρώ; Διότι μας θυμίζει μια παραξενιά το ποσό.
Το ποσό "αγοράς" είναι εικονικό. Οποιος κάνει σωστή και σοβαρή έρευνα θα κατανοήση και θα καταλάβει ότι η αυτή εταιρεία δεν κατέβαλε ποτέ αυτό το ποσό!

1234000000: Θυμίζουμε το: Να είχα 1 και 2 και 3 και 4 παιδιά!

Unknown είπε...

Τώρα οι γερμανοι παππούδες στα καφενεία του Βερολίνου θα λένε :"Στην Ελλάδα υπαρχει κράτος. Εδώ είμαστε πάνω στα δέντρα!"

Ανώνυμος είπε...

Να'σαι καλά Θοδωρή πολύ ωραία και αποκαλυπτική η ανάλυση!

Ανώνυμος είπε...

http://ixnos.blogspot.gr/2017/10/fraport.html


Σοκ στην φραπεδοκοινωνία των Χανίων έχει προκαλέσει η απόφαση της αεροπορικής εταιρείας Ryanair να κόψει τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» στη διάρκεια του χειμώνα.
Τα δρομολόγια προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάφο σταματάνε μέχρι τα τέλη Μαρτίου του 2018.
Αιτία η αύξηση των τελών από την γερμανική Fraport.
Οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία είναι ανυπολόγιστες, αφού η δυνατότητα των κατοίκων Αθήνας και Θεσσαλονίκης να ταξιδέψουν με πολύ φτηνό κόστος στα Χανιά είχαν δημιουργήσει στην Κρήτη τον «τουρισμό του Σαββατοκύριακου», ενώ η σύνδεση με Κύπρο είχε δημιουργήσει τουριστικό «ρεύμα», σε όλη τη διάρκεια του έτους.
O Χρήστος Μυλωνάκης, Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Χανίων, είπε στο euronews:
«Τουλάχιστον 200 θέσεις εργασίας, μόνο στο αεροδρόμιο, έχουνε καταργηθεί αυτή τη στιγμή. Επειδή δε θα έρθουνε 96.000 επιβάτες, που δε θα έρθουνε φέτος, θα κλείσουν πάρα πολλά ξενοδοχεία, ταβέρνες στην παλιά πόλη, άρα (θα χαθούν) και άλλες θέσεις εργασίας.»
Η απόφαση της Ryanair ήρθε μετά από ανάλογες αποφάσεις που είχαν λάβει οι Aegean Airlines και η μία ακόμα αεροπορική εταιρεία, οδηγώντας σε σχεδόν πλήρη απομόνωση των Χανίων.
Μετά την ανακοίνωση της Ryanair, η Aegean Airlines αποφάσισε να επαναφέρει το δρομολόγιο από το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» προς τη Θεσσαλονίκη και, ταυτόχρονα, να αυξήσει τα καθημερινά δρομολόγια προς Αθήνα.
Αυτό όμως δε λύνει το πρόβλημα του κόστους, καθώς η αποχώρηση της Ryanair θεωρείται βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση τα αεροπορικά εισιτήρια .

Ανώνυμος είπε...

Διαβασα και τα 5 αρθρα σας για την συμβαση με την fraport και ειναι εξαιρετικα. Εχω μονο μια μικρη "ενσταση" αν μου επιτρεπετε, η fraport ειναι εταιρια διαχειρησης των αεροδρομιων και οχι ιδιοκτητης ή ενοικιαστης του συνολου των επιχειρησεων και των περουσιακων τους στοιχειων (διορθωστε με αν κανω λαθος). Αυτο που θελω να πω ειναι οτι επειδη η κυβερνηση και γενικοτερα ο κρατικος μηχανισμος ειναι ανικανος να βρει και τοποθετησει το απαραιτητο ανθρωπινο δυναμικο για την σωστη διαχειρηση των αεροδρομιων. Παραλληλα πρεπει να βοηθησουν και τους φιλους (βλ. Κοπελουζος) να βγαλουν τα χρηματα που επενδυσαν στο Συριζα. Ετσι καταληγουμε να εχουμε εταιριες διαχειρησης και κανονικοτατο φεσωμα του δημοσιου. Οποτε νομιζω το προβλημα ξεκιναει απο αρχη και την ιδεα παραχωρησης της διαχειρησης και οχι τοσο της συμβασης η οποια καταληγει να φενεται λογικη διοτι τα αεροδρομια παραμενουν περιουσια του δημοσιου. Βεβαια αυτοματα δημιουργειται το ερωτημα του πως μοιραζεται τα κερδη των αεροδρομιων το δημοσιο με την fraport. Αν και θεωρω πως με τον εναν ή αλλο τροπο θα καταληξουν να εχουν παραχωρηθει πληρως στην fraport.