Δεν ξέρω πόσοι από σας κάνατε τον κόπο να διαβάσετε την απόφαση της πρόσφατης συνόδου κορυφής, την οποία παρουσιάσαμε στα δυο τελευταία κείμενα. Όσοι το κάνατε, πιθανόν να είχατε την ίδια με μένα απορία: γιατί ανάμεσα στα άλλα που αποφάσισαν οι συν-εταίροι μας, χώθηκε και μια προτασούλα, που δείχνει κάπως ξεκάρφωτη και άσχετη με τα υπόλοιπα. Συγκεκριμένα, ανάμεσα στα μέτρα που η κυβέρνηση όφειλε να πάρει "χωρίς χρονοτριβή" (αυτά που ψηφίστηκαν χτες στην βουλή, δηλαδή) είναι και "η διασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ" (σελίδα 2 της απόφασης).
Στην ανάλυση που επιχείρησα κατά το προηγούμενο διήμερο, δεν ασχολήθηκα καθόλου με τούτη την προτασούλα, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν την κατάλαβα. Υπέθεσα ότι είχε να κάνει με τα διάφορα μαγειρέματα που έκαναν οι προ μνημονίων κυβερνήσεις προκειμένου να δείχνουν μικρότερα (ή και μεγαλύτερα, αν χρειαζόταν) χρέη και ελλείμματα. Ώσπου χτες μου λύθηκε η απορία, μόλις είδα κάτι στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου που ψήφισε η βουλή. Πάμε στην σελίδα 24, να το δείτε και σεις, προσέχοντας τις φράσεις που υπογραμμίζω:
24. Η παράγραφος 4 του άρθρου 20 του Ν. 3832/2010, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 17 του άρθρου 323 Ν.4072/2012, αντικαθίσταται ως εξής:
"Συνιστάται στην κεντρική υπηρεσία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου, στην οποία προσλαμβάνεται με πάγια αντιμισθία Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω. Καθήκοντα του Νομικού Συμβούλου είναι η παροχή στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. νομικών συμβουλών και γνωμοδοτήσεων και γενικά κάθε είδους νομικών υπηρεσιών σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, συμπεριλαμβανομένης της εξώδικης ή δικαστικής εκπροσώπησής της μετά από ανάθεση από τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ. σύμφωνα με το άρθρο 14 του παρόντος. Ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προσλαμβάνεται με απόφαση του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ύστερα από προκήρυξη, στην οποία ορίζονται τα κριτήρια, τα προσόντα και οι όροι αμοιβής και συνεργασίας. Η διαδικασία της πρόσληψης δικηγόρων της παραγράφου 2 του άρθρου 43 Ν.4194/2013 δεν εφαρμόζεται για το Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ."
- Η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παραγράφου 17 του άρθρου 323 του Ν.4072/2012.
Δεν καταλάβατε, ε; Για δείτε και κάτι άλλο λίγο παρακάτω κι ύστερα σας εξηγώ:
Δαπάνες για (α) παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο διενέργειας της απογραφής πληθυσμού-κατοικιών του έτους 2011 και (β) για αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες και εκκαθαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αμέσως μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μπερδεμένα πράγματα αλλά τόσο απλά... Ακούστε, λοιπόν, μια ιστοριούλα και θα καταλάβετε:
Τον Νοέμβριο του 2013, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέας Γεωργίου μεθοδεύει την πρόσληψη του Μιχάλη Βαρώτσου ως νομικού συμβούλου τής Αρχής. Ο Βαρώτσος προσφέρει ήδη υπηρεσίες ως ελεύθερος επαγγελματίας (με αποδείξεις παροχής υπηρεσιών) αλλά ο Γεωργίου θέλει να τον κάνει μόνιμο. Έτσι, στις 20/11/2013 η ΕΛΣΤΑΤ προκηρύσσει διαγωνισμό για πρόσληψη νομικού συμβούλου, ο οποίος θα έπρεπε να διαθέτει τα προσόντα που -εντελώς συμπτωματικά- διέθετε ακριβώς ο Μιχάλης Βαρώτσος.
Αν μέχρις εδώ βλέπετε κάτι που υποψιάζεστε πως αποτελεί πάγια τακτική στο δημόσιο, η προκήρυξη περιλαμβάνει και κάτι πρωτοποριακό: "η επιλογή του δικηγόρου που θα προσληφθεί μεταξύ των υποψηφίων θα γίνει από τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος θα εξετάσει τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των υποψηφίων σύμφωνα με την παρούσα προκήρυξη και θα τους καλέσει σε ατομική συνέντευξη προκειμένου να καταλήξει στην απόφασή του". Δηλαδή, ο Γεωργίου θα μάζευε τις αιτήσεις και θα αποφάσιζε μόνος του ποιον θα προσλάμβανε η Αρχή!
Το κακό είναι ότι η συγκεκριμένη παράγραφος της προκήρυξης παραβίασε τον Ν.4194/2013, ο οποίος ορίζει ότι η επιλογή υποψηφίων γίνεται από πενταμελή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν ένας αντιπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τρεις δικηγόροι που ορίζονται από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο (εδώ της Αθήνας) και ένας εκπρόσωπος του ενδιαφερόμενου φορέα (εδώ της ΕΛΣΤΑΤ). Έτσι, ο Βαρώτσος μπορεί να προσλήφθηκε τελικά αλλά, όταν ήρθε η ώρα να πληρωθεί, το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπίστωσε την παρανομία και απέρριψε το χρηματικό ένταλμα για την πληρωμή του!
Τρεις φορές προσπάθησε ο Γεωργίου να πληρώσει τον Βαρώτσο, τρεις φορές απορρίφθηκε το ένταλμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τελικά, με απόφασή του που εκδόθηκε στις 30/6/2014 το Κλιμάκιο Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τον Μιχάλη Βαρώτσο ως δικηγόρο επί αντιμισθία και όχι ως νομικό σύμβουλο, χαρακτήρισε άκυρη την πρόσληψή του και έκρινε πως το χρηματικό ένταλμα πληρωμής τής ΕΛΣΤΑΤ δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Τότε, ο Γεωργίου έβαλε μπρος τα μεγάλα μέσα. Στα τέλη του 2014, ζήτησε από την Κομμισσιόν να περιληφθεί στις διατάξεις για τον νέο Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος μια ρύθμιση για το σχετικό θέμα, ώστε να τακτοποιηθεί το θέμα. Οι φίλοι του στις Βρυξέλλες δεν του χάλασαν το χατήρι. Έτσι, τον περασμένο Απρίλιο οι "θεσμοί" ενημέρωσαν σχετικά το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων και παρέδωσαν έτοιμο στον πρόεδρό του Γιώργο Χουλιαράκη τον Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων, τον οποίο ψήφισε χτες η βουλή.
Παρενθεσούλα. Θεωρώ πώς οι αναγνώστες αυτού του ιστολογίου είναι αρκετά ευφυείς ώστε να έχουν ήδη προσέξει την αναδρομική ισχύ τής επίμαχης διάταξης, προκειμένου να απαλλαγούν οριστικά και αμετάκλητα από κάθε μπλέξιμο ο Ανδρέας Γεωργίου και ο Μιχάλης Βαρώτσος. Να σημειώσουμε ότι η θητεία τού Γεωργίου άρχισε στις 29 Ιουνίου 2010 και θα λήξει στις 2 Αυγούστου, έχοντας περάσει από κυβερνήσεις Παπανδρέου, Παπαδήμου, Σαμαρά και Τσίπρα, αν και οι Βρυξέλλες έχουν εκφράσει την επιθυμία τους για παράτασή της. Κλείνουμε την παρενθεσούλα.
Για το τέλος, σας φύλαξα το καλύτερο. Αν αναρωτιέστε πού διάβολο πήγα και τα ανακάλυψα όλα τούτα, σας πληροφορώ ότι την σχετική αποκάλυψη την είχε κάνει η εφημερίδα Αυγή την Κυριακή 9/11/2014! Το άρθρο τής Αυγής είχε τίτλο "Ο Ανδ. Γεωργίου προσέλαβε παράνομα δικηγόρο στην ΕΛΣΤΑΤ" ενώ ενδιάμεσα ήταν διακοσμημένο με υπότιτλους, όπως "Αποφασίζει προσλήψεις μόνος του!" και "Ούτε σε ατομική επιχείρηση αυτές οι διαδικασίες". Ε, αφού είχα την αρχική καταγγελία, από κει και πέρα το ψάξιμο είναι πανεύκολο.
Αν ρωτάτε πώς γίνεται και χτες ο ΣυΡιζΑ θεσμοθέτησε την νομιμοποίηση των ατασθαλιών τις οποίες προεκλογικά είχε καταγγείλει η εφημερίδα του, λυπάμαι αλλά δεν είμαι σε θέση να σας δώσω ικανοποιητική απάντηση. Περιμένω με ενδιαφέρον το κυριακάτικο φύλλο τής Αυγής για να διαβάσω την συνέχεια αυτής της ιστοριούλας με τα σχετικά σχόλια και θα σας ενημερώσω σχετικά (*).
(*) Ως γνωστόν, το ιστολόγιο διακρίνεται για το χιούμορ του. Επειδή, όμως, διακρίνεται και για την κοφτερή ματιά του, παρατηρώντας τις δυο φωτογραφίες διαπιστώνει ότι μέσα σε τέσσερα χρόνια μπορεί τα μαλλιά τού πρόεδρου να άσπρισαν και τα κιλά του να αβγάτισαν αλλά η γραβάτα του παρέμεινε σταθερή κι ακλόνητη στην θέση της.
Στην ανάλυση που επιχείρησα κατά το προηγούμενο διήμερο, δεν ασχολήθηκα καθόλου με τούτη την προτασούλα, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν την κατάλαβα. Υπέθεσα ότι είχε να κάνει με τα διάφορα μαγειρέματα που έκαναν οι προ μνημονίων κυβερνήσεις προκειμένου να δείχνουν μικρότερα (ή και μεγαλύτερα, αν χρειαζόταν) χρέη και ελλείμματα. Ώσπου χτες μου λύθηκε η απορία, μόλις είδα κάτι στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου που ψήφισε η βουλή. Πάμε στην σελίδα 24, να το δείτε και σεις, προσέχοντας τις φράσεις που υπογραμμίζω:
2010: Ο υπουργός οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου με τον πρόεδρο τςης ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέα Γεωργίου |
"Συνιστάται στην κεντρική υπηρεσία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου, στην οποία προσλαμβάνεται με πάγια αντιμισθία Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω. Καθήκοντα του Νομικού Συμβούλου είναι η παροχή στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. νομικών συμβουλών και γνωμοδοτήσεων και γενικά κάθε είδους νομικών υπηρεσιών σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, συμπεριλαμβανομένης της εξώδικης ή δικαστικής εκπροσώπησής της μετά από ανάθεση από τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ. σύμφωνα με το άρθρο 14 του παρόντος. Ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προσλαμβάνεται με απόφαση του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ύστερα από προκήρυξη, στην οποία ορίζονται τα κριτήρια, τα προσόντα και οι όροι αμοιβής και συνεργασίας. Η διαδικασία της πρόσληψης δικηγόρων της παραγράφου 2 του άρθρου 43 Ν.4194/2013 δεν εφαρμόζεται για το Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ."
- Η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παραγράφου 17 του άρθρου 323 του Ν.4072/2012.
Δεν καταλάβατε, ε; Για δείτε και κάτι άλλο λίγο παρακάτω κι ύστερα σας εξηγώ:
Δαπάνες για (α) παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο διενέργειας της απογραφής πληθυσμού-κατοικιών του έτους 2011 και (β) για αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες και εκκαθαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αμέσως μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μπερδεμένα πράγματα αλλά τόσο απλά... Ακούστε, λοιπόν, μια ιστοριούλα και θα καταλάβετε:
Τον Νοέμβριο του 2013, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέας Γεωργίου μεθοδεύει την πρόσληψη του Μιχάλη Βαρώτσου ως νομικού συμβούλου τής Αρχής. Ο Βαρώτσος προσφέρει ήδη υπηρεσίες ως ελεύθερος επαγγελματίας (με αποδείξεις παροχής υπηρεσιών) αλλά ο Γεωργίου θέλει να τον κάνει μόνιμο. Έτσι, στις 20/11/2013 η ΕΛΣΤΑΤ προκηρύσσει διαγωνισμό για πρόσληψη νομικού συμβούλου, ο οποίος θα έπρεπε να διαθέτει τα προσόντα που -εντελώς συμπτωματικά- διέθετε ακριβώς ο Μιχάλης Βαρώτσος.
Αν μέχρις εδώ βλέπετε κάτι που υποψιάζεστε πως αποτελεί πάγια τακτική στο δημόσιο, η προκήρυξη περιλαμβάνει και κάτι πρωτοποριακό: "η επιλογή του δικηγόρου που θα προσληφθεί μεταξύ των υποψηφίων θα γίνει από τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος θα εξετάσει τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των υποψηφίων σύμφωνα με την παρούσα προκήρυξη και θα τους καλέσει σε ατομική συνέντευξη προκειμένου να καταλήξει στην απόφασή του". Δηλαδή, ο Γεωργίου θα μάζευε τις αιτήσεις και θα αποφάσιζε μόνος του ποιον θα προσλάμβανε η Αρχή!
Το κακό είναι ότι η συγκεκριμένη παράγραφος της προκήρυξης παραβίασε τον Ν.4194/2013, ο οποίος ορίζει ότι η επιλογή υποψηφίων γίνεται από πενταμελή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν ένας αντιπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τρεις δικηγόροι που ορίζονται από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο (εδώ της Αθήνας) και ένας εκπρόσωπος του ενδιαφερόμενου φορέα (εδώ της ΕΛΣΤΑΤ). Έτσι, ο Βαρώτσος μπορεί να προσλήφθηκε τελικά αλλά, όταν ήρθε η ώρα να πληρωθεί, το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπίστωσε την παρανομία και απέρριψε το χρηματικό ένταλμα για την πληρωμή του!
Τρεις φορές προσπάθησε ο Γεωργίου να πληρώσει τον Βαρώτσο, τρεις φορές απορρίφθηκε το ένταλμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τελικά, με απόφασή του που εκδόθηκε στις 30/6/2014 το Κλιμάκιο Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τον Μιχάλη Βαρώτσο ως δικηγόρο επί αντιμισθία και όχι ως νομικό σύμβουλο, χαρακτήρισε άκυρη την πρόσληψή του και έκρινε πως το χρηματικό ένταλμα πληρωμής τής ΕΛΣΤΑΤ δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Τότε, ο Γεωργίου έβαλε μπρος τα μεγάλα μέσα. Στα τέλη του 2014, ζήτησε από την Κομμισσιόν να περιληφθεί στις διατάξεις για τον νέο Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος μια ρύθμιση για το σχετικό θέμα, ώστε να τακτοποιηθεί το θέμα. Οι φίλοι του στις Βρυξέλλες δεν του χάλασαν το χατήρι. Έτσι, τον περασμένο Απρίλιο οι "θεσμοί" ενημέρωσαν σχετικά το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων και παρέδωσαν έτοιμο στον πρόεδρό του Γιώργο Χουλιαράκη τον Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων, τον οποίο ψήφισε χτες η βουλή.
Παρενθεσούλα. Θεωρώ πώς οι αναγνώστες αυτού του ιστολογίου είναι αρκετά ευφυείς ώστε να έχουν ήδη προσέξει την αναδρομική ισχύ τής επίμαχης διάταξης, προκειμένου να απαλλαγούν οριστικά και αμετάκλητα από κάθε μπλέξιμο ο Ανδρέας Γεωργίου και ο Μιχάλης Βαρώτσος. Να σημειώσουμε ότι η θητεία τού Γεωργίου άρχισε στις 29 Ιουνίου 2010 και θα λήξει στις 2 Αυγούστου, έχοντας περάσει από κυβερνήσεις Παπανδρέου, Παπαδήμου, Σαμαρά και Τσίπρα, αν και οι Βρυξέλλες έχουν εκφράσει την επιθυμία τους για παράτασή της. Κλείνουμε την παρενθεσούλα.
22/10/2014: Ο Ανδρέας Γεωργίου καταθέτει σε επιτροπή της βουλής |
Για το τέλος, σας φύλαξα το καλύτερο. Αν αναρωτιέστε πού διάβολο πήγα και τα ανακάλυψα όλα τούτα, σας πληροφορώ ότι την σχετική αποκάλυψη την είχε κάνει η εφημερίδα Αυγή την Κυριακή 9/11/2014! Το άρθρο τής Αυγής είχε τίτλο "Ο Ανδ. Γεωργίου προσέλαβε παράνομα δικηγόρο στην ΕΛΣΤΑΤ" ενώ ενδιάμεσα ήταν διακοσμημένο με υπότιτλους, όπως "Αποφασίζει προσλήψεις μόνος του!" και "Ούτε σε ατομική επιχείρηση αυτές οι διαδικασίες". Ε, αφού είχα την αρχική καταγγελία, από κει και πέρα το ψάξιμο είναι πανεύκολο.
Αν ρωτάτε πώς γίνεται και χτες ο ΣυΡιζΑ θεσμοθέτησε την νομιμοποίηση των ατασθαλιών τις οποίες προεκλογικά είχε καταγγείλει η εφημερίδα του, λυπάμαι αλλά δεν είμαι σε θέση να σας δώσω ικανοποιητική απάντηση. Περιμένω με ενδιαφέρον το κυριακάτικο φύλλο τής Αυγής για να διαβάσω την συνέχεια αυτής της ιστοριούλας με τα σχετικά σχόλια και θα σας ενημερώσω σχετικά (*).
(*) Ως γνωστόν, το ιστολόγιο διακρίνεται για το χιούμορ του. Επειδή, όμως, διακρίνεται και για την κοφτερή ματιά του, παρατηρώντας τις δυο φωτογραφίες διαπιστώνει ότι μέσα σε τέσσερα χρόνια μπορεί τα μαλλιά τού πρόεδρου να άσπρισαν και τα κιλά του να αβγάτισαν αλλά η γραβάτα του παρέμεινε σταθερή κι ακλόνητη στην θέση της.
1 σχόλιο:
Σχετικά με την γραβάτα 👔, εσείς εκεί στα υψηλά κλιμάκιά της αστικής τάξης δεν μπορείτε να καταλάβετε το δράμα ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να αγοράσει δευτερη γραβάτα .
Γιαννης
Δημοσίευση σχολίου