Αυτό που βλέπετε και διαβάζετε είναι ένα κείμενο από το βιβλίο της Ελληνικής Γλώσσας της Δ΄ Δημοτικού:
Όπως βλέπετε, η αντίσταση είναι κάτι αόριστο, κάτι θολό, που γινόταν από κάποιους Έλληνες πατριώτες με δική τους πρωτοβουλία, χωρίς κάποια καθοδήγηση, χωρίς κάποια οργάνωση. Κάποιοι έγραφαν συνθήματα στους τοίχους, κάποιοι έριχναν προκηρύξεις... Κάποιοι. Το όνομα ΕΑΜ-ΕΛΑΣ εξαφανισμένο. Φυσικά έδιναν λόγο πάντα με ασύρματο στους συμμάχους, στη Μέση Ανατολή. Η λέξη φασίστας -φασισμός, ναζί-ναζισμός, απουσιάζει. Τυχαία; Δεν νομίζω. Δεν πρέπει τα παιδιά να ακούσουν αυτή τη λέξη ούτε να τη συνδέσουν με πρόσωπα και καταστάσεις, ώστε να έρθει ο κάθε ναζί χρυσαυγήτης να ψαρέψει νεανικές συνειδήσεις σε θολά ανιστόρητα νερά.
Μιλάμε δηλαδή για μια απολύτως χυδαία παραποίηση της ιστορίας. Από τη μεριά τους είναι πολύ λογικό γιατί, αν αναφερθεί το όνομα ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, θα πρέπει αναγκαστικά να ειπωθεί ποιος το οργάνωσε όλο αυτό και τότε θα ακουστεί το όνομα Κ.Κ.Ε.
Αυτοί κάνουν τη δουλειά τους υπερασπιζόμενοι τα συμφέροντα της τάξης τους. Οι δάσκαλοι όμως, τί συμφέρον έχουν να αναπαράγουν τις γνωστές μεγαλοϊδεατικές, φασιστικές, μεταξικές μπούρδες; Ευτυχώς, αρκετοί σπάνε τη σιωπή και βάζουν τα πράγματα στη θέση τους. Είναι ανάγκη να αποκαλύψουμε την αλήθεια στα παιδιά, πως τους αγωνιστές δεν τους έλεγαν απλά αντίσταση, όπως αναφέρεται στο τέλος του κειμένου. Τους έλεγαν ΕΑΜίτες, ΕΛΑΣίτες, ΕΠΟΝίτες...
ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΡΕ! ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ!
(α) Εκείνο που με θυμώνει περισσότερο απ' όλα στο σχολικό ανάγνωσμα, είναι το αηδιαστικά εμετικό και εξώφθαλμα προπαγανδιστικό "συνεργάζονταν με τους συμμάχους μας" της προτελευταίας παραγράφου. Τα δεκάχρονα παιδιά πρέπει να μάθουν από νωρίς ότι χωρίς τους "συμμάχους μας" δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε.
(β) Προσέξτε την απάντηση που πρέπει να δώσουν οι μαθητές στην πρώτη ερώτηση εργασίας. Όπως προκύπτει από το κείμενο, οι έλληνες πατριώτες έγραφαν συνθήματα στους τοίχους "για να μας δίνουν κουράγιο" και μοίραζαν προκηρύξεις "για να μαθαίνει ο κόσμος την αλήθεια". Φυσικά, μένει αναπάντητη μια λογική απορία: πού και πώς μάθαιναν την αλήθεια οι συντάκτες των προκηρύξεων και από ποιούς έπαιρναν κουράγιο οι ίδιοι οι συνθηματογράφοι των τοίχων;
Όπως βλέπετε, η αντίσταση είναι κάτι αόριστο, κάτι θολό, που γινόταν από κάποιους Έλληνες πατριώτες με δική τους πρωτοβουλία, χωρίς κάποια καθοδήγηση, χωρίς κάποια οργάνωση. Κάποιοι έγραφαν συνθήματα στους τοίχους, κάποιοι έριχναν προκηρύξεις... Κάποιοι. Το όνομα ΕΑΜ-ΕΛΑΣ εξαφανισμένο. Φυσικά έδιναν λόγο πάντα με ασύρματο στους συμμάχους, στη Μέση Ανατολή. Η λέξη φασίστας -φασισμός, ναζί-ναζισμός, απουσιάζει. Τυχαία; Δεν νομίζω. Δεν πρέπει τα παιδιά να ακούσουν αυτή τη λέξη ούτε να τη συνδέσουν με πρόσωπα και καταστάσεις, ώστε να έρθει ο κάθε ναζί χρυσαυγήτης να ψαρέψει νεανικές συνειδήσεις σε θολά ανιστόρητα νερά.
Μιλάμε δηλαδή για μια απολύτως χυδαία παραποίηση της ιστορίας. Από τη μεριά τους είναι πολύ λογικό γιατί, αν αναφερθεί το όνομα ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, θα πρέπει αναγκαστικά να ειπωθεί ποιος το οργάνωσε όλο αυτό και τότε θα ακουστεί το όνομα Κ.Κ.Ε.
Αυτοί κάνουν τη δουλειά τους υπερασπιζόμενοι τα συμφέροντα της τάξης τους. Οι δάσκαλοι όμως, τί συμφέρον έχουν να αναπαράγουν τις γνωστές μεγαλοϊδεατικές, φασιστικές, μεταξικές μπούρδες; Ευτυχώς, αρκετοί σπάνε τη σιωπή και βάζουν τα πράγματα στη θέση τους. Είναι ανάγκη να αποκαλύψουμε την αλήθεια στα παιδιά, πως τους αγωνιστές δεν τους έλεγαν απλά αντίσταση, όπως αναφέρεται στο τέλος του κειμένου. Τους έλεγαν ΕΑΜίτες, ΕΛΑΣίτες, ΕΠΟΝίτες...
ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΡΕ! ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ!
[Από το ιστολόγιο "Κόκκινος Άνεμος" - Επεξεργασία: Cogito ergo sum]
Σημειώσεις ιστολογίου:
(α) Εκείνο που με θυμώνει περισσότερο απ' όλα στο σχολικό ανάγνωσμα, είναι το αηδιαστικά εμετικό και εξώφθαλμα προπαγανδιστικό "συνεργάζονταν με τους συμμάχους μας" της προτελευταίας παραγράφου. Τα δεκάχρονα παιδιά πρέπει να μάθουν από νωρίς ότι χωρίς τους "συμμάχους μας" δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε.
(β) Προσέξτε την απάντηση που πρέπει να δώσουν οι μαθητές στην πρώτη ερώτηση εργασίας. Όπως προκύπτει από το κείμενο, οι έλληνες πατριώτες έγραφαν συνθήματα στους τοίχους "για να μας δίνουν κουράγιο" και μοίραζαν προκηρύξεις "για να μαθαίνει ο κόσμος την αλήθεια". Φυσικά, μένει αναπάντητη μια λογική απορία: πού και πώς μάθαιναν την αλήθεια οι συντάκτες των προκηρύξεων και από ποιούς έπαιρναν κουράγιο οι ίδιοι οι συνθηματογράφοι των τοίχων;
Επίσης:
ΑπάντησηΔιαγραφή-Ποιοί ήταν οι "σύμμαχοι μας";
-Γιατί δεν κατονομάζονται;
Μήπως γιατί πρέπει να αναφερθεί και μια χώρα ονόματι ΕΣΣΔ;
Αν παρακολουθήσετε μια σχολική γιορτή, θα δείτε πως οι απαντήσεις στις ερωτήσεις που βάζετε απαντιούνται ως εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Οι σύμμαχοί μας είναι οι Άγγλοι και οι Αμερικάνοι. Ειδικά οι Άγγλοι που στη Μέση Ανατολή κατατρόπωσαν τον Ρόμελ. Αυτά λένε.
2.Ούτε λέξη για ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Αναφέρονται σε Αντίσταση γενικά.
3. Παρακολύθησα σήμερα μια σχολική γιορτή, και έφριξα. Ένα κοριτσάκι ντυμένο Ελλάδα, και 2 καλές νεράιδες που τις έδωσαν το γαλάζιο και λευκό χρώμα στη σημαία της, με νησιώτικα και τσάμικα. Φρίκη! Ανοησίες!
http://katotokerdos.blogspot.gr/2011/10/blog-post_27.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή είναι ή αλήθεια , πού περιγράφεται σ' αυτήν τήν ανάρτηση
α) Όπως σωστά γράψατε στην αρχή, αυτό εδώ είναι κείμενο από το βιβλίο της Ελληνικής Γλώσσας της Δ΄ Δημοτικού. Δεν είναι σελίδα από το βιβλίο της ιστορίας. Είναι ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Και εγώ διαφωνώ με την επιλογή του κειμένου ως κείμενο προς ανάλυση σε διδακτική ώρα. Διαφωνώ και με την προσέγγιση του κου Τσίρου στο θέμα. Ακόμα και την επιλογή του ως συγγραφέα. Θεωρώ εντελώς άστοχη την επιλογή από πλευράς υπουργείου, αλλά δε νιώθω πως είναι σκόπιμη καθώς δεν πρόκειται για ιστορική παράθεση ή ντοκουμέντο. Και στην τελική οι λέξεις ΕΑΜ-ΕΛΑΣ είναι βαριές σαν έννοιες για ένα παιδί 4ης Δημοτικού.
ΑπάντησηΔιαγραφήβ) Αν είναι να τονίζουμε ότι η οργάνωση των απελευθερωτικών ΕΑΜ-ΕΛΑΣ έγινε από το ΚΚΕ, τότε να αναφέρουμε και την ντροπή που ακολούθησε 3-4 χρόνια μετά με την ανοργανωσιά των στρατιωτικών αυτών δυνάμεων και το διχασμό του εμφυλίου με του οποίου την καταστροφή συνείσφεραν επίσης ξεγελασμένοι από την κομμουνιστική Ρωσία και τη δίψα για εξουσία.
γ) Οι σύμμαχοι που βοήθησαν στην απελευθέρωση στον Ελλαδικό χώρο ήταν όντως οι Άγγλοι και οι Αμερικάνοι. Είδε μήπως κανείς Ρώσους στρατιώτες να βοηθάνε στις επιχειρήσεις κατά των Γερμανών; Ούτε ένα αεροπλάνο δε στείλανε. Ούτε ένα καράβι. Πόσο μάλλον στρατό, έτσι;
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η πλειονότητα των Ελλήνων αντιστασιακών ήταν και οργανωμένοι και καθοδηγούμενοι από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Πως το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ευθυνόταν τόσο για τα συνθήματα στους τοίχους των πόλεων και για της προκηρύξεις όσο και για το μεγαλύτερο μέρος του ενόπλου αγώνα. Δεν θα'ταν καθόλου ανακριβές λοιπόν αν μιλώντας για αντίσταση αναφερόμασταν στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Μαζί σας! Αν όμως με αφορμή την αναφορά στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ αναφερόταν και το όνομα του ΚΚΕ θα βρισκόμασταν αντιμέτωποι με μια σύγχυση. 1. Θα καλλιεργούνταν η εσφαλμένη αντίληψη στον αναγνώστη ότι όλοι οι στρατευμένοι στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ήταν προσκείμενοι και στο ΚΚΕ, κάτι που στην καλύτερη περίπτωση είναι ανακριβές. 2. Επιπλέον ύστερα από την ορθή αναφορά του ΚΚΕ, υπό την έννοια ότι το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ήταν αποτέλεσμα πρωτοβουλίας του ΚΚΕ, θα'πρεπε όσοι πρόσκεινται σήμερα στο ΚΚΕ και δηλώνουν υπερήφανοι για το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ να μας πουν πόσοι ΕΑΜΙΤΕΣ έχουν μείνει "αναποκήρυχτοι" από το ΚΚΕ τώρα που μιλάμε. Θαρρώ πως θα'ναι δυο τρεις. Εκτός κι αν τώρα που μιλάμε το ΚΚΕ αποκηρύσσει τις αποκηρύξεις. 3. Ότι υπήρξε κι άλλη αντιστασιακή οργάνωση πέραν του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ το γνωρίζουμε όλοι φαντάζομαι ...αντίσταση κάνανε κι αυτοί, σε αρκετές περιπτώσεις ομού μετά του ΕΑΜ, δεν πιπιλούσανε την μπάμια! 4. Όσον αφορά τους συμμάχους, ΑΚΡΙΒΕΣΤΑΤΑ αναφέρεται σε προηγούμενο σχόλιο ότι η εκτενής αναφορά σε αυτούς θα συμπεριελάμβανε και αναφορά στην ΕΣΣΔ. Ίσως ο συγγραφέας να παθαίνει αλλεργία με την λέξη, εμένα δεν με ενοχλεί καθόλου "ΕΣΣΔ". Η ιστορία βρίθει παραδειγμάτων από νεκρούς Άγγλους όμως σε κάθε χώρα που'χε πάρει το μέρος των συμμάχων ...μέσα σε αυτές και η Ελλάδα. Ισχύει το ίδιο και για την ΕΣΣΔ; Πόσοι Βρετανοί πέθαναν εκτός Βρετανίας και πόσοι Σοβιετικοί εκτός των εδαφών τους;
ΑπάντησηΔιαγραφή