To Cogito ergo sum συλλογάται λέφτερα και στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ατέχνως.

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

(...) ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα κι ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό κι ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η δικαιοσύνη και ο νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί το σύννεφο που περνάει, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά αν γίνεται μέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και τελικά, για να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, ας ιδιωτικοποιηθούν και τα κράτη, παραδίδοντας για κάποιο χρονικό διάστημα την εκμετάλλευσή τους σε ιδιωτικές εταιρείες, που θα λειτουργούν σε καθεστώς διεθνούς ανταγωνισμού. Εκεί βρίσκεται η σωτηρία τού κόσμου...

Και τώρα, ας ιδιωτικοποιηθεί επίσης και η πουτάνα που τους γέννησε όλους.


[Ζοζέ Σαραμάγκου, "Τετράδια του Λαντσαρότε - Ημερολόγιο ΙΙΙ, 1993-1995" - Μετάφραση από τα πορτογαλικά: Cogito ergo sum]

24 Οκτωβρίου 2016

Ιδιωτική τηλεόραση: 27 χρόνια φαγούρα (9)

Πριν περάσουμε στην ψηφιακή εποχή, αξίζει τον κόπο να κάνουμε μια στάση για να ρίξουμε μια ματιά άλλα δυο κανάλια που σημάδεψαν την αναλογική εποχή και που σήκωσαν περισσότερο μπουχό με το κλείσιμό τους παρά με την λειτουργία τους.

Λέγαμε τις προάλλες ότι ο Γιώργος Κουρής ίδρυσε τον Μάρτιο του 1994 το "Κανάλι 5", με τα λεφτά που πήρε από τους Βαρδινογιάννηδες πουλώντας τους το "Κανάλι 29" λίγους μήνες πριν. Το νέο κανάλι λειτούργησε επί πέντε χρόνια με τον γνωστό τρόπο τού Κουρή: φτηνά σκηνικά, εκπομπές της πλάκας και πολιτικές συζητήσεις χρωματισμένες πολιτικά κατά τα συμφέροντα του ιδιοκτήτη του. Αν υπάρχει κάτι που θυμούνται οι παλιότεροι από εκείνη την περίοδο, αυτό είναι σίγουρα η trash μεταμεσονύκτια εκπομπή "Τα παιδιά της νύχτας", με τον Κώστα Μυλωνά.

Αδικίες της ζωής ή όταν ο Κουρής βάζει λεφτά (αριστερά: Αυριανή, 30/5/2011) και τα τρώνε οι εργαζόμενοι
(μέσο: Αυριανή 29/12/2011) και οι συνεργάτες του (δεξιά: Kontra News, 18/4/2016)

Το 1999 ο Κουρής αποφασίζει να δώσει στο κανάλι του ένα πιο σοβαρό όνομα (πρώτα Alter-5 και αργότερα σκέτο Alter) και να κάνει μια μεγάλη στροφή αυξάνοντας κατακόρυφα τον προϋπολογισμό του. Μέχρι το 2002 το ανανεωμένο κανάλι θα καταφέρει να σταθεί ανταγωνιστικά δίπλα στα άλλα κανάλια. Την δημοσιογραφική ομάδα αναλαμβάνει να συντονίσει ο Νίκος Ευαγγελάτος και το κεντρικό δελτίο ειδήσεων γίνεται πρώτο σε τηλεθέαση. Το χρήμα ρέει και το 2007 το Alter κάνει την μεγάλη μεταγραφή, παίρνοντας τον Νίκο Χατζηνικολάου, ο οποίος αποχωρεί από τον Alpha.

Η βόμβα σκάει τον Νοέμβριο του 2011, όταν οι εργαζόμενοι κάνουν κατάληψη όντας απλήρωτοι για περισσότερο από έναν χρόνο. Τότε αποκαλύπτεται ότι ο σταθμός είχε πάρει δάνεια ύψους 867 εκατ. ευρώ, ουσιαστικά χωρίς εγγυήσεις. Λέμε "ουσιαστικά", διότι οι τράπεζες είχαν δεχτεί ως εγγυήσεις τις άυλες αξίες τής εταιρείας (εκπομπές, σειρές κλπ), οι οποίες όμως είχαν αποτιμηθεί από την εταιρεία με εξωπραγματικά ποσά, π.χ.: Στρουμφάκια 1,1 εκατ., Ζουζούνια 2 εκατ. ή το βλακώδες "Κορίτσια ο Μάρκουλης" του Σεφερλή 3 εκατ. ευρώ. Ο Κουρής ισχυρίζεται ότι δεν έχει ιδέα για τα δάνεια, διότι από το 2000 δεν είχε ανάμειξη στην διοίκηση της εταιρείας, έχοντας παραμείνει ως απλός μέτοχος με 13% ο ίδιος και με 12% ο γυιος του.

Κάπου εκεί αρχίζει ο επιθανάτιος ρόγχος τού καναλιού. Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τον αγώνα τους αλλά στις 24 Απριλίου 2012 ο Κουρής (που δεν είχε ανάμειξη στην διοίκηση, όπως ισχυρίζεται) τους λέει με προκλητική θρασύτητα: "Θέλω να σας κάνω μια ωραία ανακοίνωση. Σήμερα τελειώνει το Alter εξ αιτίας ορισμένων ανόητων εργαζομένων, ελαχίστων βέβαια, οι οποίοι κλείσανε το κανάλι διότι τα παίρνανε από ορισμένους. Πούλησα 2 κτήματα, 10 εκατομμύρια ευρώ και τα φάγατε". Τον Οκτώβριο του 2013 η "Ελεύθερη Τηλεόραση ΑΕ" κηρύσσεται σε πτώχευση και το κανάλι χάνει τόσο την συχνότητά του όσο και την άδεια λειτουργίας του. Στις 11 του ίδιου μήνα το κτήριο σφραγίζεται. Οι τράπεζες μένουν με ένα φέσι 534 εκατ. ευρώ, που θα πρέπει να το βγάλουν πουλώντας Ζουζούνια, Σεφερλή και εκπομπές τού Χαρδαβέλλα προς 60.000 ευρώ εκάστη...


Τον Απρίλιο του 1990, το ΚΚΕ βγάζει πειραματικά στον αέρα το δικό του κανάλι, το "902". Οι πρώτες πραγματικές εκπομπές βγήκαν τον Φεβρουάριο του 2001 και αφορούσαν την κάλυψη των εργασιών τού εξαιρετικά σημαντικού 13ου συνεδρίου του κόμματος. Όντας κομματικός σταθμός, ο 902 είχε αυτοδικαίως άδεια εθνικής εμβέλειας. Και η αλήθεια είναι πως ο 902 παρέμεινε καθαρά κομματικός ραδιοτηλεοπτικός σταθμός ως το τέλος.

Τα σύννεφα πάνω από τον Περισσό άρχισαν να μαζεύονται πριν ξεσπάσει η καπιταλιστική κρίση τού 2008. Η καταστροφική πλημμύρα του 1994 υποχρέωσε την εκδοτική εταιρεία του κόμματος, την Τυποεκδοτική, να μετεγκατασταθεί από την Νέα Ιωνία στο Κρυονέρι. Για να γίνει η μετεγκατάσταση αλλά και για να καλυφθούν οι ζημιές από την πλημμύρα, η εταιρεία αναγκάστηκε να προσφύγει σε τραπεζικό δανεισμό, ελπίζοντας ότι οι άφθονες εκτυπώσεις τρίτων (*) που έκανε θα αρκούσαν για την εξυπηρέτηση του δανείου. Το κακό ήταν ότι στον χώρο εμφανίστηκαν σιγά-σιγά νέες εκτυπωτικές επιχειρήσεις (Newspress Hold, Iris κλπ), οπότε οι δουλειές άρχισαν να μειώνονται αντί να αυξάνονται. Η κατάσταση χειροτέρεψε ακόμη περισσότερο από τότε που ξέσπασε η κρίση, με την μείωση των τιμών στις εκτυπώσεις κι έφτασε στο αμήν κατά την διετία 2009-2011, όταν η εταιρεία αναγκάστηκε να καταγράψει μεγάλες ζημιές από επισφαλείς πελάτες της.

Ας επιστρέψουμε, όμως, στα τηλεοπτικά. Περί τα μέσα του 2012 η οικονομική κατάσταση του κόμματος είχε γίνει τόσο δραματική ώστε τον Σεπτέμβριο ο 902 διέκοψε την εκπομπή του. Αμέσως κινητοποιήθηκαν οι "καλοθελητές", οι οποίοι άρχισαν να ασκούν πίεση στην κυβέρνηση να ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας του καναλιού. Εν όψει αυτού του κινδύνου, το ΚΚΕ αναγκάστηκε να επαναλειτουργήσει τον 902 από τις 8 Ιανουαρίου 2013, χρησιμοποιώντας αρχικά τον δορυφόρο Hellas Sat και κατόπιν την Digea για την πανελλήνια εκπομπή του.

Τελικά, η μπάλλα των χρεών τής Τυποεκδοτικής πήρε σβάρνα και τον ραδιοτηλεοπτικό 902. Στις 31 Ιουλίου 2013 ο σταθμός τού ΚΚΕ θα σιγούσε οριστικά, αφού η "Ραδιοτηλεοπτική ΑΕ" θα πουλιόταν στην κυπριακή "A-Orizon Media Ltd", με τον όρο ότι ο αγοραστής δεν θα μεταβίβαζε με κανέναν τρόπο την εταιρεία σε οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα. Δυο μήνες αργότερα ο ραδιοφωνικός σταθμός έγινε "901 Ε Radio" και ο τηλεοπτικός "E Channel". Παραμονή πρωτοχρονιάς του 2014 ο "901 Ε Radio" αποκτήθηκε από την "Παρά Ένα" του εκδότη των Παραπολιτικών Γιάννη Κουρτάκη και μετονομάστηκε σε "Παραπολιτικά FM 90,1".

Ραδιοτηλεοπτική ΑΕ: Ο ισολογισμός τής 31/12/2011, με σωρευμένες ζημιές 4,8 εκατ. ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η εταιρεία δεν χρωστάει δεκάρα σε τράπεζες.

Για την πώληση του 902 έχουν χυθεί τόννοι μελανιού και δηλητηρίου. Διατυπώθηκαν απόψεις επί απόψεων, κινούμενες από τα όρια της φαιδρότητας ("Το ΚΚΕ δεν έπρεπε να πουλήσει τον 902 αλλά να τον κάνει κανάλι όλης της αριστεράς") μέχρι την απόλυτη κακοήθεια ("Το ΚΚΕ πουλάει την άδεια για την οποία δεν έχει πληρώσει δεκάρα"). Χωρίς να θέλω να κάνω τον απολογητή τού ΚΚΕ (με ποιά εξουσιοδότηση άλλωστε;), κλείνω για σήμερα με δυο παρατηρήσεις:

(α) Με την πώληση της Ραδιοτηλεοπτικής, οι εργαζόμενοι δεν πετάχτηκαν στον δρόμο. Πληρώθηκαν και πήραν τις αποζημιώσεις τους κανονικά, σε αντίθεση με τους εργαζόμενους όσων καναλιών έκλεισαν (Alter, Tempo κλπ). Όσο για το πού πήγαν τα λεφτά, σύμφωνα με το κόμμα κάλυψαν υποχρεώσεις σε εργαζόμενους, ασφαλιστικά ταμεία, εφορία, προμηθευτές κλπ. Αν κάποιος έχει πληροφορίες ότι κατέληξαν στην Ελβετία, στο Βανουάτου ή οπουδήποτε αλλού, ας τις μοιραστεί μαζί μας ώστε να ενημερωθούμε σωστά κι εμείς.

(β) Ο 902 είχε άδεια εθνικής εμβέλειας επειδή ήταν κομματικός σταθμός. Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να την πουλήσει ακόμη κι αν ήθελε, αφού ο αγοραστής δεν ήταν πολιτικό κόμμα. Κι αν κάποιος αναρωτιέται πώς εκπέμπει πανελλαδικά το E Channel, η απάντηση είναι απλή: μέσω Digea, όπως όλοι οι άλλοι. Και η νομιμότητα; Γι' αυτήν φρόντισε η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠαΣοΚ με τον νόμο 4208/2013... Περισσότερα περί νομιμότητας θα πούμε αύριο.


----------------------------------------------------
(*) Η Τυποεκδοτική τύπωνε από τα κουπόνια και τα δελτία τού "Πάμε Στοίχημα" και τον "Χρυσό Οδηγό" του ΟΤΕ μέχρι σωρεία εφημερίδων, όπως Ελεύθερος Τύπος, Χώρα, Ελεύθερος, Real News, Γαύρος κλπ.

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ολόκληρη η εμπειρία δείχνει οτι ο Μηχανισμός Προπαγάνδας του Κόμματος ανοίχτηκε σε επιχειρηματική δραστηριότητα πολύ παραπάνω απο οτι επρεπε την δεκαετία του ....80.... Ασφαλώς πρέπει να υπάρχει τέτοια δραστηριότητα πολύ ποιό περιορισμένη γιατί κάποια στιγμή το Αστικό κράτος εκει θα σε χτυπήσει. Επίσης ήτανε λάθος οτι δεν ήτανε απο την αρχή όλοι επαγγελματικά στελέχη αλλα πληρωνόντουσαν με βάση τις Συλλογικές συμβάσεις. Με το κανάλι παίχτηκε βρώμικο παιχνίδι για να Στραγγαλιστεί οικονομικά το Κόμμα σε κρίσιμη στιγμή του 2012.... που έχοντας χάσει ποσοστό ειχανε μειωθεί τα οικονομικά. Σκεφτήκανε οτι δεν θα αντέξουμε. Και θέλανε λέει το κανάλι για όλη την ....αριστερά.... Ας αλλάξουνε πλευρό. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Teddy είπε...

Αγαπητέ Παναγιώτη, αυτό το "επιχειρηματικό άνοιγμα" (πολύ σωστή η χρονική του τοποθέτηση!) έχει όνομα και επώνυμο. Το μικρό είναι Γιάννης, το επώνυμο Δραγασάκης. Αν μου πεις ότι οι αποφάσεις στο κόμμα παίρνονται συλλογικά, θα σου απαντήσω ότι εκείνοι που θα μάχονταν τον καπιταλισμό "από μέσα" δεν γεννήθηκαν ξαφνικά το 1991...

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνούμε απόλυτα καμμία διαφωνία. Ασφαλώς και δεν γεννηθήκανε το 1991 και οι αποφάσεις είναι Συλλογικές στα Κ.Κ. Ας δούμε όμως τα δεδομένα που υπήρχανε κατα την γνώμη μου και θέλω και την δική σου Σύντροφε. Απο το 1936 μέχρι το 1974 παράνομο. Απο το 1943 χωρίς ΚΝΕ απο το 1949 στην Πολιτική προσφυγιά απο το 1958 χωρίς Κ.Ο. Περγράφω δηλαδή μια κατάσταση που μέσα απο δυο Πολιτικά Μέτωπα ΕΑΜ και ΕΔΑ επιχειρήθηκε η διάλυση μετάλλαξη του ΚΚΕ σε Ευρωκομμουνιστικό. Το ότι δεν έγινε ποτέ το χρωστάμε στον ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ και στην ΕΠΟΠΟΙΙΑ ΤΟΥ ΔΣΕ και στις παρακαταθήκες που άφησε. Και για να μην παρεξηγηθω για τον Απελευθερωτικό αγώνα μιλάω για ΕΑΜ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ σύμφωνα με το 2ο και 3ο γράμμα Ζαχαριάδη για Ιμπεριαλιστικό πόλεμο που θα είχε συνδέση τον Απελευθερωτικό με τον Ταξικό πόλεμο και θα είχαμε πάρει την εξουσία τον Οκτώβρη του 1944. Σε αυτές τις συνθήκες εμφανίστηκε το ΚΚΕ και με λανθασμένο πρόγραμμα για Πολιτικά Μέτωπα και Στάδια του 1956 που παρά την διάσπαση του 1968 δεν ήτανε δυνατό να αλλάξει Πιστεύω πως οτι ακολούθησε απο το 1974 μέχρι το 1991 ήτανε αναγκαστική πορεία χωρίς να μπορεί να γίνει κάτι άλλο. Ευτυχώς που σωθήκαμε το 1991. Και το Βασικότερο. Αν δεν αλλάζαμε το Πρόγραμμα το 1996 στο 15ο Συνέδριο το 2012.... θα είχανε συμβεί τα ίδια. Αυτή είναι η γνώμη μου για το 1974 1991. Εκτος αν λες οτι το 1974 έπρεπε να φτιάξουμε άλλο ΚΚΕ απο την αρχή. Αυτό είναι άλλη κουβέντα. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Ανώνυμος είπε...

Και βέβαια ο ...φαράκος... που ούτε αυτός γεννήθηκε ξαφνικά. Δεν έφυγε το 1968 γιατί θεωρούσε οτι δεν είναι η ώρα ακόμα.... Ξεκινάνε απο Κεντριστές...του Κάουτσκι και μετά πάνε στον Δεξιό Οπορτουνισμό. Καλη ώρα σαν σήμερα με μερικούς.....ΟΒΕΡ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Orestis Komep είπε...

Μία ακόμη πολύ διαφωτιστική αλληλουχία αναρτήσεων αγαπητέ Θεόδωρε!

Επειδή σχετίζεται με το σημερινό θέμα και για όποιον ενδιαφέρεται, από τα τέλη του 2012 έχει τεθεί σε λειτουργία ο ιστότοπος 902.gr, καθώς και διαδικτυακός, ρ/σ του ''902''.

Ανώνυμος είπε...

Tην καλημέρα μου Σύντροφε Ορέστη. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ