To Cogito ergo sum συλλογάται λέφτερα και στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ατέχνως.
Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα, η αντιγραφή επιτρέπεται.

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

(...) ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα κι ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό κι ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η δικαιοσύνη και ο νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί το σύννεφο που περνάει, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά αν γίνεται μέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και τελικά, για να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, ας ιδιωτικοποιηθούν και τα κράτη, παραδίδοντας για κάποιο χρονικό διάστημα την εκμετάλλευσή τους σε ιδιωτικές εταιρείες, που θα λειτουργούν σε καθεστώς διεθνούς ανταγωνισμού. Εκεί βρίσκεται η σωτηρία τού κόσμου...

Και τώρα, ας ιδιωτικοποιηθεί επίσης και η πουτάνα που τους γέννησε όλους.


[Ζοζέ Σαραμάγκου, "Τετράδια του Λαντσαρότε - Ημερολόγιο ΙΙΙ, 1993-1995" - Μετάφραση από τα πορτογαλικά: Cogito ergo sum]

27 Ιουνίου 2013

Τα καλά νέα!

Αν κάποιος δεν διαθέτει έστω ένα κουκούτσι καλής ποιότητας μυαλό, είναι σίγουρο πως σήμερα αισθάνεται ευτυχής με όσα είδε και άκουσε στα τελευταία δελτία ειδήσεων και με όσα διάβασε στις φυλλάδες τής παραπληροφόρησης ("ενημέρωσης", κατά την αστική τάξη). Πράγματι, το τελευταίο εικοσιτετράωρο έχει εξαπολυθεί καταιγισμός "καλών" ειδήσεων, ο οποίος δημιουργεί -εκουσίως ή ακουσίως- συνειρμούς με τον πρόσφατο κυβερνητικό ανασχηματισμό. Λες και μόλις έγινε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ο Βαγγέλας, πήρε φόρα η ανάπτυξη και δεν ξέρει από πού να πρωτοχυμήξει! Δεν ξέρω για σας αλλά εγώ, πάνω σε ζάππινγκ, στάθηκα στον Σκάι λιγώτερο από 5 λεπτά και, από την ευφορία που ένοιωσα, κόντεψα να πάθω ρεύση ο άνθρωπος! Αφού μη σας πω ότι κάπου ένοιωσα άσχημα με τόσα που έχω σούρει τόσο στην κυβέρνηση όσο και στον πρωθύ προσωπικά...

Πρώτη καλή είδηση: ο ΤΑΡ. Ο Trans Adriatic Pipeline ή -επί το ελληνικώτερον- Διαδριατικός Αγωγός. Μάγκες, η ανάπτυξη είναι πλέον εδώ, όπερ ετοιμαστείτε για τα εκατομμύρια που πρόκειται να σκορπίσουν στον τόπο οι επενδυτές που θα κουλαντρίζουν το αζερικό φυσικό αέριο! Κι όταν μιλάμε για επενδυτές, δεν μιλάμε για επενδυτάκια της σειράς, έτσι; Μιλάμε για εγγλέζικη ΒΡ, μιλάμε για γαλλική TOTAL, μιλάμε για ρωσική LUKOIL, μιλάμε για ιταλιάνικη ΕΝΙ... μιλάμε ως και για νορβηγικές, ιρανικές, ακόμη και τουρκικές εταιρείες.

Κι όλες αυτές οι εταιρείες σκορπάνε λεφτά. Δεν παίζουν τις κουμπάρες. Για να καταλάβετε, η κατασκευή του αγωγού θα δημιουργήσει κάπου 2.000 θέσεις εργασίας! Θα μου πείτε ότι αυτές θα υπάρχουν όσο κρατάει η κατασκευή και μετά θα μείνουν το πολύ καμμιά εκατοστή. Θα μου πείτε, επίσης, ότι όσοι δουλέψουν εκεί, θα παίρνουν μια τετρακοσάρα τον μήνα και πολύ τους πάει. Ε, και; Καλύτερα δεν θα είναι από σήμερα, βρε αχάριστοι; Για να μη πω ότι ξεχνάτε τις έμμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν: μερικά καφενεδάκια για να πίνουν τον καφέ τους όλες αυτές οι χιλιάδες των εργατών, μερικές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων για να αγοράζουν τα τζιπάκια τους, μερικά μπορντέλλα για να ξεχαρμανιάζουν τα σαββατόβραδα... Θα ρολλάρει το πράγμα. Εμ, πώς για;

Δεύτερη καλή είδηση: ο προβλήτας 2 στον Πειραιά. Σκέτη καύλα αυτό το ζώσιμο της ανάπτυξης: από πάνω ο ΤΑΡ κι από κάτω η Cosco! Τέτοια ντουζένια ούτε στα πιο έκφυλα όνειρά μας! Αφού εκείνο το παλληκάρι τού Σκάι, με το μαρκούτσι στο χέρι, κόντεψε να λιποθυμίσει από την συγκίνηση καθώς μας ανακοίνωνε ότι οι τέσσερις υπερσύγχρονες γερανογέφυρες που έφερε η Cosco από την Κίνα, κάνουν κάπου 70 εκατομμύρια ευρώ. Αν αυτό δεν είναι σημαντική επένδυση, τί είναι, βρε αχάριστοι;

Τώρα, βέβαια, θα μου πείτε ότι επένδυση είναι να φέρουν οι κινέζοι εδώ τα λεφτά τους και να φτιάξουν τις γερανογέφυρές τους σε ελληνικά εργοστάσια. Μάλιστα. Άλλη μαλακία έχετε να μου πείτε; Βρε ζώα, οι δικοί μας οι εφοπλιστές δεν είναι που παίρνουν τα λεφτά τους (αυτά που τους περισσεύουν επειδή δεν πληρώνουν δεκαράκι τσακιστό για φόρους) και πάνε στην Κίνα να φτιάξουν τα καράβια τους; Τί σκατά θέλετε τώρα; Να ξαναφέρουν εδώ τα λεφτά οι κινέζοι για να φτιάξουν γερανογέφυρες; Για να σοβαρευτούμε λιγάκι, λέω 'γω.

Τρίτη καλή είδηση: η συνεργασία Βόδαφον και Γουίντ. Οι δυο μεγάλες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αποφάσισαν (για δεύτερη φορά, γιατί η πρώτη πήγε άκλαφτη) να συνεργαστούν προκειμένου να κατασκευάσουν κοινό δίκτυο, το οποίο θα τους επιτρέπει να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά την μεγαλύτερη εταιρεία τού χώρου, την Κοσμοτέ. Κάπου 150 εκατομμύρια θα ρίξουν οι δυο τους, ποσό τόσο ικανοποιητικό ώστε έκανε τον Χατζηδάκη να βογγήξει από καύλα: "Σήμερα είχαμε ένα καλό νέο. Είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε και άλλα καλά νέα και από άλλους συγγενείς ή άλλους χώρους", είπε με τρεμάμενη φωνή ο υπουργός ανάπτυξης (σ.σ.: οι φήμες ότι αμέσως μετά εκσπερμάτισε ελέγχονται ως ανακριβείς).

Όσο κι αν το κοροϊδεύετε, με κάτι τέτοιες επενδύσεις θα πέσει η ανεργία. Ξέρετε πόσες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν από τούτο το εγχείρημα των δυο εταιρειών; 650! Εξακόσιες πενήντα οικογένειες θα έχουν πλέον την δυνατότητα να αγοράζουν με άνεση το ψωμί τους. Για σκεφτείτε το λίγο: με 4 κατοστάρικα μισθό που θα παίρνουν, θα τους λείπει πλέον μόνο το τυρί για να φάνε ψωμοτύρι. Και μη σας πιάνει η γκρίνια ότι τάχα αυτές οι θέσεις εργασίας θα υπάρχουν το πολύ για τρία χρόνια, όσο δηλαδή θα χρειαστεί για να φτιαχτεί το δίκτυο. Τί θέλετε να κάνουμε; Να υποχρεώσουμε τις εταιρείες να φτιάχνουν ασταμάτητα δίκτυα στον αιώνα τον άπαντα; Να είμαστε και λογικοί. Μην είμαστε πλεονέκτες.

Τέταρτο καλό νέο: επαναλειτουργεί σύντομα το εργοστάσιο τής Delica στην Πάτρα. Ο λόγος για το εργοστάσιο που έκλεισε πριν τρεις μήνες. Τρεις μήνες μόνο! Το λέω για να καταλάβετε με πόση ταχύτητα ο Σαμαράς και η κυβέρνησή του βελτιώνουν τις συνθήκες στην αγορά: τρεις μήνες ήσαν αρκετοί για να δημιουργηθούν συνθήκες επανεπένδυσης στον ίδιο ακριβώς τόπο και τομέα όπου πριν εκατό μέρες υπήρχαν συνθήκες αποεπένδυσης.

Ορίστε; Τί άλλαξε μέσα σε τρεις μήνες; Αμάν πια! Τίποτε δεν καταλαβαίνετε από μόνοι σας; Διαβάστε στην τοπική -φιλοκυβερνητικώτατη και κρυφοφασιστικώτατη- "Πελοπόννησο" το σχετικό κατατοπιστικώτατο δημοσίευμα και ανοίχτε τα μάτια σας. Τίτλος τού δημοσιεύματος: "Η Delica απαλλάχθηκε από τους εργαζόμενους και επανέρχεται". Απλά πράγματα.

Τόσα καλά νέα σε ένα μόνο σημείωμα... Πάντα τέτοια!

2 σχόλια:

Cos είπε...

Από την συνεργασία Βόδαφον- γουίντ δεν θα δημιουργηθεί ούτε 1 θέση εργασίας. Μάλλον θα μειωθούν αφού οι 2 εταιρείες κάνουν μέχρι σήμερα ανεξάρτητη ανάπτυξη δικτύου και με την συνεργασία τους θα περιορίσουν αυτά τα έξοδα ανάπτυξης, συμπεριλαμβανόμενου του εργατικού κόστους.
Μία (ειλικρινή) απορία, επειδή το άκουσα και στη τηλεόραση: "ο προβλήτας" από που προέρχεται, γιατί ήξερα ότι η λέξη είναι "ο προβλής" και στα νέα ελληνικά "η προβλήτα". Μου διαφεύγει κάτι;

Teddy είπε...

@ Cos

Η αρχαιοελληνική λέξη "προβλής" είναι επίθετο διγενές (αρσενικό-θηλυκό) και μονοκατάληκτο (ο/η προβλής) και σημαίνει "ο/η προεξέχων". Έτσι είχαμε "ο προβλής οδούς" (το δόντι που προεξέχει) αλλά και "η προβλής ακτή" (η μύτη της ξηράς που μπαίνει στην θάλασσα).

Στην πορεία των χρόνων, το επίθετο μετασχηματίστηκε σε ουσιαστικό, κάτι που δεν είναι σπάνιο στην γλώσσα μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το επίθετο "νεαρός" (= δροσερός). Από την φράση "νεαρόν ύδωρ" (= δροσερό νερό) έμεινε το "νεαρόν" (: δος μοι εν νεαρόν = δώσε μου ένα ποτήρι δροσερό νερό), το οποίο -με αποκοπή τού άλφα- έγινε..."νερό"!

Ας επιστρέψουμε στον/στην προβλήτα. Επειδή η "προβλής ακτή" συναντάται συχνά στον Όμηρο και χρησιμοποιήθηκε αρκετά ως φράση από τους νεώτερους λογίους, επικράτησε η χρήση τού θηλυκού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η χρήση τού αρσενικού είναι λιγώτερο σωστή.

Ελπίζω ότι σε κάλυψα, αν και μου ακούγομαι κάπως σαν...Μπαμπινιώτης!