To Cogito ergo sum συλλογάται λέφτερα και στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ατέχνως.
Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα, η αντιγραφή επιτρέπεται.

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

(...) ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα κι ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό κι ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η δικαιοσύνη και ο νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί το σύννεφο που περνάει, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά αν γίνεται μέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και τελικά, για να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, ας ιδιωτικοποιηθούν και τα κράτη, παραδίδοντας για κάποιο χρονικό διάστημα την εκμετάλλευσή τους σε ιδιωτικές εταιρείες, που θα λειτουργούν σε καθεστώς διεθνούς ανταγωνισμού. Εκεί βρίσκεται η σωτηρία τού κόσμου...

Και τώρα, ας ιδιωτικοποιηθεί επίσης και η πουτάνα που τους γέννησε όλους.


[Ζοζέ Σαραμάγκου, "Τετράδια του Λαντσαρότε - Ημερολόγιο ΙΙΙ, 1993-1995" - Μετάφραση από τα πορτογαλικά: Cogito ergo sum]

25 Σεπτεμβρίου 2011

"Miami blues"

Ο Τσαρλς Ουίλφορντ συνιστά μια ιδιαίτερη περίπτωση της αμερικανικής λογοτεχνίας. Μέχρι τα 36 του χρόνια υπηρέτησε στην πολεμική αεροπορία και κατόπιν, μόλις αποσύρθηκε, πήγε να σπουδάσει λογοτεχνία στο πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, αν και ο ίδιος καταγόταν από το Αρκάνσας. Αγάπησε τόσο το Μαϊάμι, ώστε αποφάσισε να αφιερώσει τα γραπτά του σ' αυτό, χρησιμοποιώντας το ως φόντο στις ιστορίες που σκεφτόταν να γράψει.

Επηρεασμένος από τον κλασσικό νουάρ αμερικανικό κινηματογράφο της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου, ο Ουίλφορντ δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να μεταφέρει στο χαρτί όσα απολάμβανε στο σελιλόιντ. Δίχως να το καταλάβει, βρέθηκε να γράφει και αστυνομικές ιστορίες. Και, μάλιστα, τις έγραφε τοσο καλά ώστε θεωρείται ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων με κλασσική δομή, αν και υπογράφει μόνο τέσσερα τέτοια μυθιστορήματα,.τα οποία συνιστούν την "αστυνομική τετραλογία του Μαϊάμι".

Το πρώτο από τα τέσσερα αυτά αστυνομικά μυθιστορήματα του Ουίλφορντ έχει τον τίτλο "Miami blues" και έχει μεταφερθεί και στον κινηματογράφο με πρωταγωνιστές τον Άλεκ Μπώλντουιν και την -βραβευμένη για τον ρόλο- Τζένιφερ Τζέισον Λη (προσοχή: η ταινία παίχτηκε στην Ελλάδα με τον τίτλο "Ένας επικίνδυνος άνθρωπος" και δεν πρέπει να συγχέεται με την ομώνυμη παπαριά όπου πρωταγωνιστεί ο ανεκδιήγητος Στήβεν Σηγκάλ!). Πρωταγωνιστής της ιστορίας (αλλά και των άλλων τριών ιστοριών της τετραλογίας) είναι ο υπαστυνόμος Χοκ Μόσλι, ένας απίστευτος τύπος ο οποίος φοράει μασέλα στα 42 του χρόνια, οδηγεί ένα χιλιοτρακαρισμένο σαράβαλο και μένει σε ένα φρικτό δωμάτιο ενός μισοερειπωμένου ξενοδοχείου.

Ο κακός της ιστορίας είναι ο Φρέντι Τζούνιορ Φρένγκερ, ένας πρώην τρόφιμος των φυλακών, ο οποίος ξεκινάει ως μικροαπατεώνας και βήμα-βήμα εξελίσσεται σε αδίστακτο δολοφόνο. Τα πράγματα δείχνουν να πηγαίνουν καλά για τον Φρέντι, ώσπου του έρχεται η ατυχής έμπνευση να επιτεθεί στον Μόσλι προκειμένου να του κλέψει το σήμα και το όπλο. Ο Φρέντι πιστεύει ότι έτσι θα διευκολύνει την "καρριέρα" του ως κακοποιού αλλά δεν έχει υπολογίσει το πείσμα του Μόσλι. Ένα πείσμα που θέριεψε από το γεγονός ότι ο Φρέντι δεν περιορίστηκε να κλέψει το όπλο και το σήμα του υπαστυνόμοιυ αλλά και την...μασέλα του!

Το "Miami blues" είναι ένα απλό μυθιστόρημα, με δράση η οποία εξελίσσεται γραμμικά, δίχως να ταλαιπωρεί τον αναγνώστη με χρονικά άλματα και φιλοσοφικές αναζητήσεις. Ακριβώς όπως γράφονταν τα αστυνομικά μυθιστορήματα τον παλιό καιρό από δημιουργούς όπως ο Ντάσιελ Χάμετ ή η Άγκαθα Κρίστι. Το "διαφορετικό" που έχει τούτο το μυθιστόρημα είναι ότι μπορεί να χρησιμεύσει και ως ένας "καλτ" οδηγός του Μαϊάμι.

Πράγματι, ο Ουίλφορντ δείχνει ερωτευμένος με την πόλη όπου ήρθε για να σπουδάσει αλλά, τελικά, εγκαταστάθηκε για πάντα. Μη περιμένετε, όμως, να σας ξεναγήσει στον λαμπερό κόσμο του "CSI Miami". Ο Ουίλφορντ προτιμάει τα δρομάκια πίσω από τους παραλιακούς ουρανοξύστες, τις χαζοβιόλες πουτανίτσες αντί για τις στυλάτες πλουσιοκυράδες και τους καθημερινούς ανθρώπους αντί για τους κοστουμαρισμένους γιάπηδες. Μάλιστα, επειδή αγαπάει αυτό τον κόσμο που βρίσκεται μακρυά από τους προβολείς, προσπαθεί να κάνει και τους αναγνώστες να νιώσουν, αν μη τι άλλο, τουλάχιστον μια συμπάθεια για όλους αυτούς τους απλούς ανθρώπους. Κι έχει αρκετό ταλέντο για να το καταφέρει.

Το "Miami blues" δεν διεκδικεί λογοτεχνικές δάφνες. Όμως, αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή για τους λάτρες του κλασσικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Επίσης, θα ενθουσιάσει όλους όσους απολαμβάνουν κάθε φορά που, διαβάζοντας ένα βιβλίο, νομίζουν ότι παρακολουθούν μια ταινία στον κινηματογράφο. Στην Ελλάδα, το "Miami blues" κυκλοφορεί από το "Μεταίχμιο" σε μια έκδοση 300 σελίδων που διαβάζονται νεράκι. Μάλιστα, το "Μεταίχμιο" έχει συμπεριλάβει τούτο το βιβλίο σε μια σειρά με πολύ χαμηλή τιμή κι έτσι δεν θα χρειαστεί να ξοδέψετε πάνω από 9 ευρώ για να το αποκτήσετε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: