Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα...
... η αντιγραφή όχι απλώς επιτρέπεται αλλά είναι και επιθυμητή, ακόμη και χωρίς αναφορά της πηγής!

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

- "Ο λόγος που μ' άφησες έξω από την υπόθεση", είπε ήσυχα, "ήταν ότι νόμισες πως η αστυνομία δεν θα πίστευε ότι σκέτη περιέργεια μ' έσπρωξε να κατέβω εκεί κάτω χτες το βράδυ. Θα υποψιάζονταν ίσως ότι είχα κάποιον ύποπτο λόγο και θα με σφυροκοπούσαν μέχρι να σπάσω".
- "Πώς ξέρεις αν δεν σκέφτηκα το ίδιο πράγμα;"
- "Οι αστυνομικοί είναι κι αυτοί άνθρωποι", είπε ξεκάρφωτα.
- "Έχω ακούσει ότι σαν τέτοιοι ξεκινάνε".

[Ραίημοντ Τσάντλερ, "Αντίο, γλυκειά μου", εκδόσεις Λυχνάρι, 1990 (σελ.: 54)]

30 Ιανουαρίου 2011

"Αρσενικό και λεπτό κορδόνι στην Ινδία"

Έχει γίνει πλέον αγαπημένη συνήθεια αυτού του ιστολογίου η παρουσίαση ενός βιβλίου κάθε Κυριακή. Συνήθως, πρόκειται για φτηνά και μικρά σε μέγεθος βιβλία, ώστε να είναι προσιτά στους πάντες, βιβλιόφιλους ή μη. Μ' αυτές τις παρουσιάσεις, κάπου μέσα μου τρέφω την ελπίδα ότι κάποιος θα δοκιμάσει να αλλάξει συνήθειες, αντικαθιστώντας με ένα τέτοιο βιβλίο τις κυριακάτικες εφημερίδες. Όσο σκέφτομαι τι σημαίνει ένα βιβλιαράκι κάθε Κυριακή, τόσο ηδονίζομαι: μέσα σε ένα χρόνο θα έχω διαβάσει 52 περισσότερα βιβλία και 104 λιγότερες εφημερίδες! Καθόλου άσχημα, έτσι;

Σήμερα λέω να ταξιδέψουμε στην Ινδία της αγγλικής αποικιοκρατίας. Να βρεθούμε στην κοιλάδα του Γάγγη, στα 1899, λίγο πριν χαράξει ο εικοστός αιώνας. Οδηγός μας, ο γαλλοθρεμμένος (αν και γεννημένος στην Στοκχόλμη, το 1948) Πατρίκ Μπομάν και όχημα το αστυνομικό του μυθιστόρημα "Αρσενικό και λεπτό κορδόνι στην Ινδία".

Ξεχάστε όσα ξέρετε για τα αστυνομικά μυθιστορήματα κι ετοιμαστείτε για μια ξεκαρδιστική σάτιρα, γεμάτη με ιστορικά στοιχεία. Από τις πρώτες κιόλας αράδες, ο αναγνώστης καταλαβαίνει ότι θα περάσει πολύ όμορφα με τούτο το βιβλίο. Βλέπετε, το πτώμα εμφανίζεται νωρίς-νωρίς, είναι ακέφαλο και ανακαλύπτεται μέσα σε ένα καζάνι γεμάτο...λουλάκι! Φυσικά, οι πρώτες υποψίες πέφτουν πάνω στον αρχιβαφέα Ζιντούλ Χέιρ αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Την λύση καλείται να δώσει ο περιώνυμος Ιωσαφάτ Μ. Πήμποντυ, ένας εξηντάχρονος, ολοστρόγγυλος βρεττανός επιθεωρητής. Η φιγούρα του Πήμποντυ προβάλλει ήδη από το εξώφυλλο του βιβλίου και είναι σαφές γιατί κάτω από τα 125 κιλά του τρίζουν οι καρέκλες. Όμως, ο Πήμποντυ είναι πανέξυπνος, ακριβοδίκαιος και γλυκύτατος, θυμίζοντας αρκετά τον Ηρακλή Πουαρώ της Αγκάθας Κρίστι.

Η ιστορία είναι γεμάτη ανατροπές και, μάλλον, αντισυμβατική. Στην προσπάθειά του να λύσει τον γρίφο, ο Πήμποντυ μας παρασύρει σε μια περιπέτεια από τους πιστούς της Μαύρης Κάλι (της θεάς του ολέθρου) μέχρι τους σκοτεινούς δαιδάλους της διεφθαρμένης αγγλικής διοίκησης. Η εμπνευσμένη γραφή του Μπομάν θα μπορούσε να μας κάνει να μιλάμε για ένα εξαιρετικό ιστορικό μυθιστόρημα, αν δεν ήμασταν υποχρεωμένοι να μιλήσουμε για ένα θαυμάσιο αστυνομικό μυθιστόρημα.

Για να ολοκληρώσει το κομψοτέχνημά του, ο Μπομάν δεν χρειάζεται περισσότερες από 160 μικρές σελίδες. Το "Αρσενικό και λεπτό κορδόνι στην Ινδία" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Περίπλους" σε μέγεθος τσέπης (και, μάλιστα, μικρής τσέπης!) και κοστίζει περίπου όσο δυο κυριακάτικες εφημερίδες γεμάτες ευτελείς "προσφορές". Μην αντισταθείτε στον πειρασμό!

Δεν υπάρχουν σχόλια: